Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke telescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke telescoop?

Goedenmiddag
    Hier weer een beginner haha , ik zit nu al een tijdje over het web te surfen zoeken naar al het info over telescopen, kben nu heelwat wijzer geworden maar het kiezen is nog altijd heel moeilijk..
    Ik ga het hoogstwaarschijnlijk bestellen op :
    http://orion.telescopes.com/categories/Telescopes.html

Op de site staat dat ze internationale orders aannemen, en het scheelt heeeeel wat geld vergeleken met de nederlandse site's en de duitse..

Nu zit ik in een zolderkamer op het zuiden, heb aardig uitzicht vanaf hier, en ik kan heelwat sterren zien in de avond/nacht, ik denk het kwa zichtbaarheid hier wel redelijk goed zit..

Nu dus de telescoop hehe, ik wil hem voor een beetje alround gaan gebruiken, en het liefst natuurlijk zoveel mogelijk, maar vooral deepsky objecten lijken me mooi om te zien.
    Ik denk zelf dus dat een Refractor al gauw weg is aangezien je voor een reflector 114mm al gauw evenveel betaald als een 80mm refractor..
    Ik ben voledig beginnend en heb dus nog geen ervaring..
    Ik heb een budget van ong 200~250 euro.. dus ik hoop dattik erwat meekan.

Iniedergeval alvast bedankt voor reacties :applaus:

Welkom, Kaas! Als je graag voor deepsky wilt gaan is een kijker met een grote opening een goede keus. Dobsons kosten doorgaans het minst als je naar een bepaalde diameter kijkt, en bij TS (Duitse shop) hebben ze 200mm (8 inch) Dobsons voor rond de 300 euro. Net iets boven je huidige budget dus, maar dan heb je wel meteen al een flinke kijker waar zat mee te zien valt. Ik zou alleen niet aanraden om een telescoop door een zolderraam te gebruiken: klein blikveld, warme lucht die storing geeft, enzovoort. Heb je de mogelijkheid om een kijker buiten neer te zetten, in een tuin of zo?

Link naar de telescoop die ik vond:

http://www.teleskop-service.de/gsseiten ... .htm#TSD8e
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Met een budget van 200-250 euro kun je beter niet bestellen in Amerika, aangezien je dan de helf al kwijt bent aan verzending!!
      Ik denk idd dat die telescoop die brinx aangeeft wel een goede koop is, maar vergeet niet dat je gauw een keer wat andere occuairen er bij wil.
      En die zijn ook niet goedkoop.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Mjah, dat vind ik een beetje te duur, ik dacht zelf meer aan iets zoals dit

http://orion.telescopes.com/products/Ce ... 33267.html
        Iemand enig idee of dit wat is?

En er dan later wat extra lenzen erbij nemen ...
        Aangezien zon dobson wel aardig duur is, en een beetje groot, lijkt me dat meer iets als 2de telescoop.

Commentaar

Dat vind je een beetje duur :S
          Heb je de shipping calculator al geprobeerd voor dat product??
          Ik zal het ff kopieren:
          $150.96 - FedEx International Economy (4-5 business days)
          $155.80 - FedEx International Priority (1-3 business days)

Hoe bedoel je duur??
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Bovendien is de montering van die 127mm veeel te licht. Ik heb zelf ook een 130mm Newton (wel iets langer) en die staat op een EQ-3 montering, juist voldoende voor mijn kijker.

Ik zou ook voor een dobson gaan, eenvoudig in gebruik en veel opening voor je geld!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Naast verzend kosten krijg je waarschijnlijk nog btw en invoerrechten.

Misschien toch een dobson bij telescoopservice.de

Ik heb in het verleden regelmatig wat uit amerika laten overkomen, maar meestal krijg je naheffingen.

Commentaar

haha jeesus
                aardig wat inderdaad, al valt dat met sommige modellen erwel uit te halen kwa het verschil prijzen USA/Europa...

http://telescoop.nl/

is anders mischien ookwel een goede site, al is het heelwat duurder...
                en daar begin je met een SpaceProbe 3" Altaz Reflector voor 150 euro met een diameter van 76mm , is dat mischien wat dan?

En op die duitse site
                Zag ik deze staan

http://www.telescope-service.com/newton ... tml#n114mm

Newtonian Reflector - 114mm Aperture - 900mm Focal Length

voor 140 euro...

Dat vind vind ik ookwel leukere prijzen voor als eerste telescoop..

Iemand ervaring met een van deze?

Commentaar

Ik zag deze ooknog op de site staan

http://www.telescope-service.com/refrac ... tml#tsr901

60mm Refractor met een leuke lenzen set..

- Plossl Okulare 20mm (45x) & 10mm (90x) - not just cheap Huygens or Ramsdens
                  - Star diagonal 1.25" - for a comfortable viewing position
                  - 1.5x erecting lens and 3x Barlow lens

Voor 109 euro, dit leek me ook heelwat leuks, aangezien het mischien ook wel deepsky kan met de 1,5 erecting lens?
                  Een grote dobson lijkt me weer wat voor alsik op mezelf woon, ik wil nu iets dat goed in en rond het huis te vervoeren valt, maar wat me wel mooie beelden kan opleveren van verschillende objecten, ik vind vooral dingen als de Orions enzo mooi, van die mooie kleuren etc etc , en ik wil het voor de eerste keer gaan proberen te vinden haha, dus leek me wat goedkopers het best om wat ervaring op te doen..

Commentaar

Laat mij je dan uit de illusie helpen
                    Kleur zul je niet zien in de nevels.
                    Verwacht ook geen Hubble foto's aangezien die vele uren belicht zijn.
                    De enige kleur die je in lucht zult kunnen zien is die van planeten en sommige sterren kunnen wel eens van kleur veranderen.

Ik denk dat je dus een compleet verkeerd beeld hebt van astronomie.

Commentaar

telescop service is ook een goeie zaak om wat bij te bestellen, ik heb zelf ervaring met ze en dat zijn alleen maar goeie dingen, bovendien is het duitsland dus de verzendkosten zijn niet zo heel hoog, en de prijs van de scopen zijn toch al stukkie goedkoper.

Commentaar

Jah ikben niet bang om daar te bestellen, klees er hier veel goeds over..

Ik denk dat het hoogstwaarschijnlijk tochwel de simpelste word met een extra lens erbij ,

http://www.telescope-service.com/newton ... html#n76mm

met een TS Superplossls van 6 of 9mm, ik denk dat ik daarmee het beste naar planeten kan kijken ,want ik denk dat de 175x eyepiece die erbij zit net iets te veel van het goede is.
                        en dan later mischien een Wide Angle eyepiece.

ik denk dat ik hiermee mooi naar planeten etc kan gaan kijken, vooral de terminator op de maan lijkt me ook mooi

Ik vind ook de 76mm opening netjes, niet al te klein, maar ookniet groot, want zon 6of8' dobson is natuurlijk hardstikke mooi, maar een beetje te groot. (vooral toen ik fotos ervan ging bekijken haha)

Toch wel heelwat onder mn budget, maar vooral de grote ervan spreekt me aan, ennik kan altijd uitbreiden met lenzen etc.

Commentaar

Ik zou die scoop niet nemen. De optiek is wel redelijk, maar de montering is bagger om het zacht uit te drukken. Te veel trillingen.

Ik zou gewoon die 114/900mm nemen. Heb je meer plezier mee.
                          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                          - EQ3, aandrijving + poolzoker
                          - Bresser 10x50
                          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
                          X