Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een super beginners vraagje.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een super beginners vraagje.

Beste mensen,

Ik heb mij op dit forum aangemeld omdat ik graag met mijn hobby ( fotograveren ) ook sterren en planeten zou willen gaan fotograveren.

Bloemen en planten zijn leuk, maar op een gegeven moment wil je eens wat anders.
    In het verleden ben ik wel eens bij de volksterrenwacht busloo wezen kijken en bij lezingen geweest.
    En nu komt voor mij het moment dat ik besloten heb om zelf een telescoop te gaan aanschaffen.

Ik ben in het bezit van een NIkon D100 met o.a. de 50/500 mm telelens van sigma F 6.3

En een laptop.

Ik wil graag een telescoop waarmee het mogelijk moet zijn om foto's te maken met langere sluitertijden.
    Ik heb begrepen dat het mogelijk moet zijn om mbv de laptop de volgmotor aan te laten sturen.

Welke telescoopo is geschikt? Ik heb begrepen dat een lenzen telescoop minder geschikt zou zijn.

Prijsindicatie. ( 500 tot 700 euro )

Mijn dank is groot.

Om je even te wijzen op nog iets waar je op moet denken: met alleen een telescoop ben je er nog niet. Je hebt het zelf al over volgmotoren, wat denk je dat een goede montering kost die jou in staat stelt om lang te kunnen fotograferen? Tenzij je zelf al een heel stevig statief hebt. Maar ik denk dat je met je huidige budget er niet komt. Wel een mooie camera trouwens :lol:

Commentaar

Die telescoop heb je helemaal niet nodig!
      Je hebt een Nikon D100 met o.a. de 50/500 mm telelens van sigma F 6.3
      Daar kun je al enorm veel astrofoto's mee maken!

Kijk maar eens hier:
      http://www.dl-digital.com/astrophoto/D100-astro.htm
      Een montering is superbelangrijk. Je moet lang belichten, dus denk aan een vixen gp-e bijvoorbeeld. Astrofotografie is erg duur. Jouw voordeel is dat je al spul hebt.

Kijk of je iemand van Bussloo zo gek kan krijgen om je camera eens OP de telescoop te monteren (google eens op 'piggyback' en je weet wat ik bedoel)
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Als ik het goed begrepen heb is het handiger om een goede montering te kopen dan om een telescoop.

Die GP-E kost incl statief ruim 900 euro. is niet echt misselijk.
        Nadeel van deze oplossing is het feit dat kijken niet makkelijk meer is.
        En ik ben ook liever lui dan moe. een goede GOTO zou ook wel prettig zijn.

Dan zou ik beter een dobson kunnen kopen om te kijken.
        en een montering voor fotografie.

Ik zeg dobson omdat ik begrepen heb dat een dobson betaalbaar is en een goed zicht kan geven.

De camera en lens werkt nog wel op autofocus.
        Zodra ik er een 2* converter tussendruk moet ik sowieso handmatig scherpstellen.
        Maar dan is het eigenlijk een 1500mm F12.6 lens F12,6

Ik heb al eens foto's gemaakt met deze set, maar mijn huidige statief is totaal niet geschikt. (150 euro trouwens)

Commentaar

Ik ben aan het zoeken geweest op de site van telescoop-service.de

Mijn probleem is dat ik ook wel wil kijken, dus alleen een goede montering is voor mij niet voldoende.

De GP-E kost 398 euro incl houten statief.

Echter de vixen 114 mm newton kost samen met dit statief en montering 598 euro.
          Stel dat ik zoiets koop, dan heb ik een goede montering waarme ik ook nog normaal kan kijken.
          Alleen nog geen goto, die is optioneel. Dus kan ik er later nog op zetten.

Voordeel 1: een goede montering.
          Voordeel 2: ik kan ook kijken.
          Voordeel 3: De camera kan ook nog aan de vixen.

Nadeel, geen motoren. Dus niet geschikt voor langere belingting.
          De vixen moet ( volgens de volkssterrenwacht busloo ) een goede zijn.

Echter, voor het kijken heb ik aan een dobson lopen denken.
          En die raakt buiten bereik op deze manier, hoewel een dobson niet duur hoeft te zijn. Maar de euri's groeien ook mij nog niet op de rug.

Ben er dus nog niet uit.

Commentaar

Zeg ons misschien eerst wel budget je hebt. Je hebt wel degelijk materiaal voor weinig geld maar het is toch altijd leuker om ineens het betere te kopen als het kan .

De GP-E is een fijne montering als je die bij TS koopt. De motoren die er op zitten zouden geen enkel probleem mogen geven qua foutenproductie. Met originele Vixen motoren draait de PE op +-20" (verschilt wel beetje van montering tot montering). Dit is wel zonder de Vixen Skysensor. Dus als je Goto wilt zul je die apart moeten kopen. Je kan zo wel een Vixen GP-DX krijgen met SS 2000 voor 2300 euro. Op deze montering kan je dan nog eens eenvoudig een 6" of 8" GSO newton plaatsen om eens gewoon naar de sterren te kijken. En later kan je deze nog eens aanwenden om te fotograferen .

Een andere optie is de EQ-6 Foto Goto. PE hangt hiervan normaal ook onder de +-15" aangezien de zwakke plekken van deze motering eruit zijn gehaald (het vet, de originele motoren, ...). Natuurlijk kan je nog wat verder prutsen en er precisiestukken insteken. Dan kan je de PE terugbrengen tot +-4" (reken dus op nog een smak geld extra).

De laatste optie voor weinig geld is een GM-8 van Losmandy. Dit is dan wel zonder Goto maar dan heb je een montering die standaard onder de +-10" ligt qua periodische error. Helemaal kaal kost deze iets minder als 1800 euro.

Commentaar

Wat je ook kunt doen is een HEQ-5 aanschaffen en opvoeren: dat betekent het volgende:

Vet vervangen
              Stappenmotoren vervangen
              Electronica aanbrengen/vervangen.

Totaal was ik ongeveer 700 euro kwijt. En een periodieke fout van plm +- 10

(periodieke fout is een steeds terugkerende afwijking in de wielen)

Waarom een dure telescoop als je alleen wilt fotograferen? Er zijn hele goede kijkers voor rond de 400 euro met ED objectief!

Goto is voor sommigen handig, maar niet noodzakelijk. Het geld dat je in goto zou steken kun je beter in de montering zelf stoppen.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Met jou budget denk ik dat het eerst het 1 of het ander wordt . bv mooi 20/25cm dobson om te kijken . en sparen voor een leuke montering met motoren, waar je later wat fotografie mee kan doen.
                Langebelichtings astrofotografie is een moeilijke hobby waar veel geduld en geld voor nodig is.

Commentaar

Dat het veel geld kost ben ik niet helemaal met je eens, Nightsky. Voor piggybacken heb je in principe alleen een goed uitgelijnde montering nodig met een motortje. En kijk eens wat er tweedehands allemaal te krijgen is!

Ikzelf heb met mijn simpele EQ-3 en een 135mm telelens mooie plaatjes kunnen maken hoor (zie elders op dit forum) Het ligt er maar net aan hoe professioneel je het wilt aanpakken maar voor astrofotografie geldt gewoon dat je simpel moet beginnen, als je eenmaal het piggybacken onder de knie hebt, wat al lastig genoeg is, kun je altijd later nog op oculairprojectie overgaan.

Op Marktplaats staat nu een ge-upgrade EQ-3 voor 195 euro. Goed voor heel wat mooie plaatjes!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Het kan wel .. maar hij heeft een sigma 50-500mm (bigma)die wil hij wel gaan gebruiken vermoed ik zo, die lens is enorm en dat vraagt nog wel wat van je montering. iedergeval een ring om de lens anders zakt het weg.
                    http://www.lonestardigital.com/Sigma_50-500.htm

een volgkijker zou ik toch wel aanraden dan.

Oculair projectie zou ik niet doen, het geeft aardig wat fouten zoals vignetering. beter is direct de camera op een telescoop te zetten. wat wel kan met een d100

Commentaar

Zoals hierboven al staat is dit mijn lens.

Een dik van een lens, dat zeker.

Maar ik wil niet alleen fotograveren, gewoon kijken is ook niet onaardig.

Vandaar dat de vixen newton 114/900 op een GP-E montering voor 598 euro mij wel aardig lijkt.

Zeker gezien het feit dat ik dan in elkgeval al de juiste montering heb.
                      En daarnaast kan ik kijken door de vixen.

Kijken door mijn camera vindt ik helemaal niks.

Alleen de montering en statief kost al zo'n 450 euro, en dan betaal ik liever 150 meer voor een goede vixen.

Of zeg ik nu wat geks?

Commentaar

Ik heb de vixen besteld.

Incl het statief (gp-e) wat her en der aangeprezen wordt ivm de stabiliteit.
                        Er zit alleen nog geen goto bij.

Dus voorlopig alleen kijken en fotograveren met korte sluitertijden.
                        Heb wel direct de adapters erbij besteld om ook door de vixen te kunnen fotograveren.

Zodra de financien het toelaten koop ik de Goto er nog wel bij.
                        Dat zal dus ongeveer medio september gaan worden.

Tot die tijd ga ik eerst maar eens oefenen.

Herman B

Commentaar

Zal je vast geen spijt van krijgen .. Vixen heeft een goede naam.

Als je een motor op alleen de uur as zet,( de RA as) en die zijn wel te krijgen voor niet te veel . zou je al wat lange belichting kunnen doen met een kort brandpunt, tot 100 mm moet snel gaan.

Veel plezier er mee

Commentaar

en niet vergeten de autofocus uit te zetten,door de duisternis zal die waarschijnlijk toch alleen maar hunten.

Commentaar

Hoi,

Ondergetekende is met de fotografie best wel goed bekend.
                              Heb in de loop der jaren op fotografie gebied al het nodige gedaan dus dat komt helemaal perfect voor elkander.

Wel bedankt voor de tip.
                              En als ik vanmorgen thuis geweest was had ik mijn telescoop reeds binnen gehad.
                              Maar ik moest zonodig weer de hort op terwijl het niet nodig was en heb de bezorger gemist. :crybaby: :violent1: :crybaby:

Commentaar

Werken...
                              X