Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dringend Hulp nodig!!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dringend Hulp nodig!!!

Of ik ga zot worden. Zonet was het hier even helder en omdat ik mijn 2de hands newton van Orion Optics nog niet had kunnen testen zat ik vlug buiten. Eerst eens naar de maan gekeken en dat gaf een kleiner beeld dan met mijn refractor maar dat had ik verwacht door de kortere brandpuntsafstand. Toen vlug naar saturnus gericht en toen viel me iets op, er zat een lichtspoor naar linksonder en daarin was turbulentie te zien. Ook leek het beeld lichtjes wazig. Daarom heb ik toen een heldere ster in beeld genomen en die had ook een spoor naar linksonder met turbulentie in. Bij zwakkere sterren is er niets te zien.
    Voordat ik begon waar te nemen had ik nochthans de stip op de spiegel gecentreerd met behulp van mijn cheshire.
    Hoe komt dit nu? Ik heb geen ervaring met newtons. Bij mijn refractor moet je gewoon de 2 schijfjes op elkaar zetten en thats it. De turbulentie zal wel door het afkoelen van de tubus komen en de slechte seeing. Maar waardoor komt het lichtspoor, is hij niet goed gecollimeerd? Het is niet een klein streepje uit de ster maar vrij lang en loopt nogal redelijk breed uit.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Lijkt het hier op?

Dan is het heel slechte collimatie..
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar