Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dringend Hulp nodig!!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dringend Hulp nodig!!!

Of ik ga zot worden. Zonet was het hier even helder en omdat ik mijn 2de hands newton van Orion Optics nog niet had kunnen testen zat ik vlug buiten. Eerst eens naar de maan gekeken en dat gaf een kleiner beeld dan met mijn refractor maar dat had ik verwacht door de kortere brandpuntsafstand. Toen vlug naar saturnus gericht en toen viel me iets op, er zat een lichtspoor naar linksonder en daarin was turbulentie te zien. Ook leek het beeld lichtjes wazig. Daarom heb ik toen een heldere ster in beeld genomen en die had ook een spoor naar linksonder met turbulentie in. Bij zwakkere sterren is er niets te zien.
    Voordat ik begon waar te nemen had ik nochthans de stip op de spiegel gecentreerd met behulp van mijn cheshire.
    Hoe komt dit nu? Ik heb geen ervaring met newtons. Bij mijn refractor moet je gewoon de 2 schijfjes op elkaar zetten en thats it. De turbulentie zal wel door het afkoelen van de tubus komen en de slechte seeing. Maar waardoor komt het lichtspoor, is hij niet goed gecollimeerd? Het is niet een klein streepje uit de ster maar vrij lang en loopt nogal redelijk breed uit.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Lijkt het hier op?

Dan is het heel slechte collimatie..
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

min of meer wel. Ik heb zonet een filmpje bekeken over collimatie en dan met goede moed de telescoop weer uitgehaald en ik denk dat de secundare spiegel niet goed zat, want hij zat niet mooi in het midden, toevallig net naar de andere kant op. Dus heb ik wat zitten prutsen en is dat oke maar heb ik nu weer een ander probleem, ik zie de primaire spiegel aan een kant niet goed meer. Pfff, collimatie.... ukeleft:
      Kga eens zien of er geen sterrenwacht is waar men me dit eens kan voortonen.
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

zulke soort sterbeeldjes kan je ook krijgen als je spiegel te strak in ze cell zit , heb je daar al naar gekeken of niets klemt of onder spanning staat.

Commentaar

Er is vanmiddag iemand langsgeweest om er wat aan te sleutelen. Zonet wat stertestjes gedaan en het is blijkbaar opgelost. Mooie scherpe sterretjes. Geen lichtspoor meer te zien. Ook niet bij Saturnus.

Commentaar

Gelukkig maar voor je.

Maaruh, heeft diegene ook gezegd wat nou het probleem was??
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ja, de vangspiegel die niet goed stond.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                Ja, de vangspiegel die niet goed stond.
                Hi Jefke

if oyu have further problems to collimate your Newton, you could come to me I would collomate it for you. With this chance you will see how easy it is and next time you will be able to make it by yourself.
                If you have interests, please write e a PM.

Clear skys
                Robert
                Robert

HoO Germany
                Heinsberg
                near Roermond

Commentaar

VAN HETZELFDE LAKEN EEN PAK
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Junge, hou alsjeblieft je mond. Ik heb nog niks verkeerds van hem gezien. Het enigste is dat hij die link gaf van die mak, maar dat is toch ook niet erg.
                    Deze man geeft goede advies.
                    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                    - EQ3, aandrijving + poolzoker
                    - Bresser 10x50
                    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

En die mak-newt is ook goed hoor, dus het was geen slecht advies.

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                        En die mak-newt is ook goed hoor, dus het was geen slecht advies.
                        HEt ging hier om de link, hij gaf een link van een bedrijf waar hij banden mee had. Dat is ook waar ossi op doelde. In de regels staat dat het niet is toegestaan om commerciele activiteiten op dit forum te laten plaatsvinden enz.

Dit is nu opgelost met onze duitser (ben de naam kwijd) maar dat zit dus wel goed.
                        [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Ja daarom, het is opgelost en hij heeft beloofd het niet meer te doen. Doet ie het wel, dan mag die weg. Maar tot nu toe heeft hij alleen maar goed advies gegeven.
                          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                          - EQ3, aandrijving + poolzoker
                          - Bresser 10x50
                          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
                          X