Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculairen voor Skywatcher 254p

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculairen voor Skywatcher 254p

Hoi allemaal!

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Skywatcher Skyliner 254/1200.

Ik ben een beetje aan het puzzelen welke oculairen ik erbij kan kopen om optimaal gebruik te kunnen maken van m’n telescoop (planeten en deep sky).
    Standaard bijgeleverd zijn de 10 mm en 25 mm oculairen.
    Alleen door de vele mogelijkheden, vind ik het lastig om een mooi setje aan oculairen met een Barlowlens samen te stellen.
    Welke oculairen en Barlow raden jullie aan?
    Ik hoor graag jullie advies.
    Alvast bedankt!

Kan je ook een prijsindicatie geven?
    Heb je deze Newton op een equatoriale montering staan, of is het een klassieke dobson die je met de hand stuurt? Of is het zo'n modernere Skywatcher Dobson met motoraandrijving op beide assen?
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Het is een klassieke Dobson die ik met de hand moet besturen.
      Ik had al gekeken naar de Skywatcher Planetary UWA oculairen en de TS Optics HR planetenoculairen.
      Die zijn rond de 70 euro.
      Dat is ook de prijs die ik wil uitgeven aan een oculair. Hetzelfde geldt voor een Barlow.

Commentaar

Ok, dan zou ik als ik jou was voor groothoek oculairen gaan, maar dan wel goede kwaliteit.
        Tweedehands kan altijd met oculairen en als ze niet bevallen (iedereen heeft andere ogen) kan je ze weer voor hetzelfde geld verkopen, al is 70 toch nog niet echt veel hoor..............een tweedehands Nagler kost al gauw 100 euro.........ikzelf gebruik de 4.8, 7 en 13mm (allen type 1) in mijn 200mmF5 en het voordeel van een kwaliteit oculair is dat de sterren aan de rand van je beeldveld mooie puntjes blijven.
        Als compromis zou je ook Baader Hyperions (of de opvolger ervan) kunnen overwegen. Die kosten meestal rond de 70 euro tweedehands.
        Vergeet ook de firma Explore Scientific niet, die maken serieuze widefield oculairen met 68graden/80 graden beeldveld........
        De bekende sites: http://te-les-koop.nl/ en https://forum.astronomie.de/forums/biete.96/
        Ik heb (op de Brandons na) al mijn oculairen tweedehands gekocht.

Nu de vergrotingen, je telescoop is een 254mm opening, dus dat is de praktisch hoogst haalbare vergroting in Nederland bij goede seeing. Brandpunt 1200mm.

Max vergroting praktisch:
        254x vergroting/2 (want dat doe je met de 2x barlow) = 127x vergroting, dat wordt het oculair met de hoogste vergroting..Oculair brandpunt wordt dan 1200/127=9.45, dus zegge 10mm.
        Voor de 2x meer steek je er de barlow bij.

Je stuurt met de hand en zoekt met de hand, dus een lekker groot beeldveld nemen (minimaal 68, beter 80 graden) daarvoor met rond de 30x vergroting voor makkelijk zoeken
        1200/30=40mm.....dat is een vrij forse.........Praktisch dus rond de 35mm of zo nemen. Tweedehands Televue 35mm Panoptic 68 graden? Gaat je 70 euro budget wel te boven.
        Compromis is de TSWA 30mm........maar die is echt veel veel veel minder goed, zeker aan de rand.....maar wel betaalbaar.

En daar nog 1 of 2 oculairen tussen in.

Dus een 10mm op zijn minst 68 graden zou ik nemen. En die 30mm en die daar tussen zit, de 20mm, die ga je erg vaak gebruiken en moeten echt goed zijn, ook aan de randen van het beeld.

Ik denk dat oculairen expert sixela hier een veel beter advies kan geven en met nog veel meer opties kan komen.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Als je niet zoveel geeft om widefield beelden en niet aangewezen bent op een bril tijdens het waarnemen kun je het uitstekend af met deze set. Gewoon goede no-nonsens oculairen en ben je voorlopig in één keer klaar totdat je echt weet welke vergrotingen je het liefst gebruikt in je kijker.

https://www.robtics.nl/product_info....oducts_id=7055

je hebt dan ( een barlow zit reeds in deze set):

32mm 38x vergroting , met barlow 84x
          18 mm 67x vergroting, met barlow 150x
          10 mm 120x vergroting, met barlow 270x
          6 mm, 200 x vergroting ( het heeft geen zin om deze in combinatie met de barlow te gebruiken)

Overigens is de Barlow ook met een vergrotingsfactor van 1.3x te gebruiken, echter de kwaliteit is dan wel minder.

Of je met de bijgeleverde turret in focus komt met je kijker weet ik niet, maar ik zou deze set vooral voor de kwalitatief goede oculairen en barlow aanschaffen
          30 cm Goto-Dob, 20 cm Dob, 50 mm Lunt H-alpha, Vixen Ultima ED 6.5x44
          www.sidewalkastronomymontferland.com

Commentaar

Origineel geplaatst door Tieskee Bekijk bericht
            Hoi allemaal!

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Skywatcher Skyliner 254/1200.

Ik ben een beetje aan het puzzelen welke oculairen ik erbij kan kopen om optimaal gebruik te kunnen maken van m’n telescoop (planeten en deep sky).
            Standaard bijgeleverd zijn de 10 mm en 25 mm oculairen.
            Alleen door de vele mogelijkheden, vind ik het lastig om een mooi setje aan oculairen met een Barlowlens samen te stellen.
            Welke oculairen en Barlow raden jullie aan?
            Ik hoor graag jullie advies.
            Alvast bedankt!
            Vele mogelijkheden en vele budgetten. Waarmee je begint hangt af van je interesses -- je gaat meestal niet ineens 15 oculairs kopen.

Je kunt beginnen met een Orion Tri-Mag barlow. Die kun je voor 1,5x gebruiken (enkel het barlowelement op oculairs vijzen), 2x (het barlowelement op het zilveren buisje op de oculairs), 3x (de barlow zoals die geleverd wordt). Dan heb je 25/17/12,5/10/6,6/5/3 en dan weet je al welke vergrotingen je het meest gebruikt. Nadeel: kolossaal veel gepruts. Voordeel: je kunt daarna oculairs met meer comfort of meer kijkhoek gaan kopen voor de vergrotingen die je het meeste gebruikt.

Andere piste: je blijft op 1,25mm oculairs en neemt er drie plus een 3x barlow. Bijvoorbeeld: ES 68° of Panoptic 24mm, 17mm Delos, 12mm Delos (of 18,2mm Delite en 11mm DeLite) en een 3x TeleVue barlow (of de al vermelde Tri-Mag). Een pak prijziger, maar je neemt je tijd. Zelfs al neem je 68° en 82° Explore Scientific oculairs, je gaat ze niet voor €70 per oculair krijgen. Wil je een collectie 70°-kijkhoekers, dan moet je de ****************** naar de nering zetten en trager gaan.

Andere piste: je neemt een 100° met een "killer" prijs/prestatieverhouding zoals de 13mm APM XWA 100°, llater een 9mm van dezelfde reeks en een 2x TeleVue barlow. Geeft je 25/13/9/6.5/4.5. Een pak prijziger dan de vorige optie, maar dan heb je wel oculairs die een leven lang meegaan.

Als je echt €70 aan een oculair wilt geven, dan zijn er twee reeksen goedkope 60° oculairs:

(a) TS HR Planetary of Skywatcher 58° UWA Planetary (ze zijn op dezelfde optische formule gebaseerd, en de beste TMB Planetary-derivaten.
            (b) Barsta/BST Explorer/Starguider. De beste zijn de TS N-ED, maar je kunt minder goed afgewerkte versies spotgoedkoop krijgen. Hier is een pagina met TMB-klonen en BSTs:
            https://www.365astronomy.com/Planetary-Eyepieces/

Als je niet te veel wilt uitgeven: een 15-17mm, een 11-13mm en een 2x barlow, of 18/15/12 en een 3x barlow.

Een setje orthos kan ook, maar dan is het toch vaak voor deepsky kiezen tussen de optimale vergroting en grotere objecten niet helemaal in beeld hebben, of ze helemaal in beeld hebben maar niet genoeg vergroting gebruiken. De Baaders "lossen dat op" door 52° te tonen in plaats van de 40° van een "gewone" ortho, maar dat komt te n koste van de randscherpte, op een kijker zoals de jouwe. En een 10mm of 6mm ortho heeft toch al een vrij kleine oogafstand die vele mensen hindert.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Je wil niet veel uitgeven? Dit is een goeie keuze, want slechte oculairs zijn er al lang niet meer, sowieso al stukken beter dan jouw meegeleverde 10 en 25mm. Alleen al de eye relief (afstand oog-oculair) is al veel aangenamer. Als je naar webshops gaat moet je gewoon 'plossl' en 'super plossl' vermijden, al de rest is beter. Een wide angle van 80° hoeft echt niet, dat jaagt alleen de prijs fors de hoogte in, er zijn veel waarnemers die zelfs niet in zo'n ding willen kijken. Voor planeten heb je een sterke vergroting nodig, dan is zelfs een 52° oculair al voldoende. Als je denkt aan 30mm zal dit waarschijnlijk in 2inch zijn, dus ook weer flink duurder. Met een 25mm heb je trouwens nog steeds een mooie lage vergroting van 48x. Een 35mm mag je zeker niet nemen want dit levert voor jouw f=4,8 een oogpupil van 7,3 mm en dat is teveel. Als je een barlow pakt, neem dan zeker ook een goeie. Ook aan filters hoef je nu nog helemaal niet te denken.
              Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Niet alle Plössls zijn per definitie slecht. Die van Televue zijn uitstekend. Al vond ik reeds bij de 15mm de vrije oogafstand aan de korte kant.

Voor planeten heb je trouwens geen groothoekoculairen nodig en ook voor veel deepsky is 50 à 55 graden nog prima. Voor een groothoeker met behoud van goede randscherpte, betaal je veel. Daarnaast is door coma in een korte Newtonkijker het beste beeld van een planeet slechts enkele planeetdiameters groot.

Ik heb de indruk dat topicstarter nog van alles wil waarnemen, met wat betere oculairs dan die bijgeleverde, en voor niet teveel geld. Met twee niet al te ingewikkelde oculairs en een barlow kom je al een heel eind.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Gewoon wat tweedehands kopen en als het niet bevalt kan je het weer voor hetzelfde geld verkopen. Oculairs zijn erg persoonlijk.
                  Vroeger, kon je op een starparty nog wel eens wat lenen om ze in je telescoop te testen voordat je ze kocht. Da's dit jaar erg lastig.

Commentaar

Ontzettend bedankt voor alle input en tips!

Ik heb alles nog op een rijtje gezet en ik merk dat er ontzettend veel keuzes en mogelijkheden zijn.
                    Maar omdat ik nog niet zo heel lang bezig ben met astronomie wil ik de duurdere oculairs even laten voor wat het is.
                    Daarom ben ik nog zo breed mogelijk aan het oriënteren

Ik ben van plan twee oculairs te kopen (15 mm en 20 mm) met een Orion Tri-Mag Barlow.
                    Dat lijkt me de meest veilige keuze op dit moment.
                    Of ben ik iets cruciaals vergeten?

Nu vond ik toevallig twee oculairen van hetzelfde merk met een 66 graden kijkhoek voor een mooi prijsje:
                    https://www.365astronomy.com/TS-Ultr...d-Coating.html

Of is het te mooi om waar te zijn vergeleken met de TS HR Planetary oculairen?:
                    https://www.astromarket.org/oculairs...-1-25-/p,16867

Commentaar

Over deze oculairen en barlow kan ik helaas niets zeggen.

Is het je bedoeling om de bijgeleverde 10 en 25mm oculairen te vervangen door of aanvullen met nieuwe oculairen?
                      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en toch de TS HR Planetary oculairen gekocht.
                        Uiteindelijk zal ik t.z.t. de bijgeleverde oculairen willen vervangen, maar ik wil het rustig aanpakken en eerst kijken of de nieuwe oculairen me bevallen.

Commentaar

Ik heb ook zo een bijgekocht van 7 mm ben er wel tevreden over is zeker een ander kwaliteit dan de meegeleverde.

Commentaar

Werken...
                          X