Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Deepsky blues

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik heb hem vervangen. Het schoentje was dezelfde, dus dat gaf geen probleem.
    Polarex D60 900mm/parallactische montering + aandrijving
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Aanvullende mogelijke domme vraag, wat is een draaibare sterrenkaart? Bedoel je een planisfeer?

Commentaar

Lol, wat zijn wij noobs!

Commentaar

Nog eens een poging gewaagd. Omwille van de uitzichtmogelijkheden hier heb ik 2 vruchteloos uur naar M101 gezocht...
          Ik vind de sterren van de grote beer, zie mooi de dubbelster Mizar.
          Wat ik probeerde, eerst met de zoeker om me de zone bekend te maken, dan met het 25mm oculair: van Alkaid naar boven, daar zag ik mooi de 3 sterren Kappa2, Beta en Iota Bo├Âtis (ook wel Asellus, tertius, secundus en primus blijkbaar), van die eerste ging ik dan naar rechts, maar M101 ben ik zo niet tegengekomen.
          Andere poging dan maar: van Mizar schuin omhoog, ik kon mooi de sterren volgen die naar M101 zouden moeten leiden (81, 83, 84, 86 Ursa Majoris), maar opnieuw geen M101. Met de zoeker kon ik perfect de beschreven zone verkennen en vlot van de ene naar de andere ster gaan, maar ik heb M101 nooit gezien....
          Misschien is het niet de beste deepsky om mee te beginnen, maar ik vond hem niet waar hij volgens stellarium zou moeten liggen...
          Voeg bestanden toe

Commentaar

M101 is een lastig object. Groot, maar zwak. Voor dit object is echt een donkere hemel nodig.
            Is het al gelukt de bolhopen M13 en M92 te zien? Als dat niet lukt, heb je teveel lichtvervuiling en hoef je niet eens te beginnen aan M101.
            Sterrenstelsels die gemakkelijker zijn dan M101: M31, M81, M82 en (al wat moeilijker) M51.
            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Hallo Fabricius, M31, 81 en 82 heb ik geen zicht op vanuit de tuin. M51 heb ik ook al eens gezocht, maar dat is toen niet gelukt.
              We zullen het op lichtvervuiling steken, dan voel ik me al minder noob , maar het is ook effectief een probleem hier.
              Ik heb eigenlijk enkel een goed uitzicht op het zuiden en deels op het oosten, en dan nog enkel redelijk hoog aan de hemel (jupiter en saturnus zijn maar even zichtbaar alvorens ze achter een huis verdwijnen), vandaar dat ik gelimiteerd ben in de objecten die ik kan proberen zoeken.
              Misschien moet ik toch maar een overwegen op verplaatsing te gaan kijken...

Commentaar

Werken...
              X