Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Deepsky blues

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Deepsky blues

Gisteren poging nummer 4 of zo om iets deepsky te zien met mijn 8"dob, en eindelijk heb ik "iets" in beeld gehad op mijn zoektocht naar M13.
    Het was echter niet M13 denk ik, het zat in de buurt, maar ik zag enkel een heel gedempte, wazige vlek zonder individueel onderscheidbare sterren, die nauwelijks te zien was. De sterren in de buurt waren wel heel duidelijk te zien. Ik heb het wel even kunnen volgen en ook met een 9mm oculair kunnen zien.
    Volgens wat ik lees is M13 met het blote oog te zien in ideale omstandigheden, dus ik zou verwachten dat ik een helder object zou kunnen zien door een 8"dob.
    M92 ligt ook in de buurt, maar heeft magnitude 6.x dus zou ik ook helderder verwachten, niet?
    Geen idee dus wat het was, maar ik slaag er duidelijk niet in om deepsky objecten te vinden. Starhoppen lukt me niet (ik herken vega, deneb en altair, maar de rest? wanneer gaan ze naambordjes bij de sterren zetten?), gisteren geprobeerd om te "scannen". Ook dat lukt niet. Hoe zoeken jullie naar de deepskies?

Ik zou ook graag mijn dob op wieltjes krijgen, de bodemplaat is 50cm diameter. Die van orion is erg duur. Ik vond deze meubelroller en deze plantentrolley, maar misschien heeft er iemand een beter idee? Ik overweeg ook zelf een plaat op maat te laten zagen en er 4 wielen onder te monteren.

Mijn DSO heb ik tot nu toe ook visueel alleen als grijze vlekjes/wolkjes en ringetjes gezien met een 8" dobson.
    Bortle 5/6 dus best wat lichtvervuiling. Seeing is ook belangrijk, het is nu best vochtig in de lucht en vaak lichte sluier bewolking. Dus omstandigheden zijn niet echt ideaal nu naar mijn inziens. Ook is de maan nog te aanwezig (lichtvervuiling). Een grotere telescoop/opening laat veel meer zien uiteraard. Of via een webcam beelden maken.

Zelf heb ik nu wieltjes rechtstreeks onder de dobson gemonteerd. Het is makkelijk verrijden alleen is er wel meer speling en frictie met draaien. Ben er nog niet over uit of ik toch een plank op wieltjes ga maken, denk het wel.
    Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82°+68°+52°| BH 68°| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

Ik heb zelf ook een 8 inch dobson en ben beginnend DSO waarnemer. Ik gebruik de Pocket Sky Atlas om mijn weg te vinden (naast een planisfeer van Rob Walrecht). Daarnaast is een verrekijker (bijv. 10x50, of een Libra 4x22) een heel handig hulpmiddel. Ik heb vooral veel aan het boek Turn Left At Orion. De schetsen die daarin staan geven een indruk van wat je in een 8 of 10 inch dobson kunt verwachten (onder een goede hemel). Ik weet niet vanaf waar je kijkt, maar lichtvervuiling maakt alles uit. Wat in het Dijkgatbos het oculair uitspat, is vanuit de stad Utrecht een nauwelijks te onderscheiden wazig vlekje, of zelfs helemaal niet te zien. Daarnaast zijn er natuurlijk factoren als storend maanlicht, sluierbewolking, hoogte boven de horizon, etc. die het verschil maken.

(Ik ben niet zo digitaal, anders zou ik apps als Stellarium en Sky Safari gebruiken)

Commentaar

Hmm gek, met 9mm heb je een mooie vergroting voor M13. Wat je zou kunnen doen is met lagere vergroting beginnen (bijvoorbeeld een 20mm oculair) en zo gauw je een wazig vlekje ziet in de buurt van M13 de vergroting opkrikken. Zelfs in stedelijk gebied moet je met een 20cm kijker M13 heel duidelijk kunnen zien.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

M13 is inderdaad heel helder, je zag beslist een ander wazig object.
          Je moet eigenlijk zeker proberen om dat af te leren, dat ronddraaien met je telescoop tot je denkt het object te hebben gevonden. Je moet echt proberen te oefenen in het starhoppen. In een zoeker met vergroting is het gekend dat dit moeilijk lijkt, maar probeer toch ermee te oefenen. Bij een equatoriale kijker kan je de truk doen om gewoon het verschil in RK en Dec. te verdraaien vanaf een heldere ster, en heb je de zoeker met vergroting bijna nooit meer nodig. Met een dobson gaat dit uiteraard niet. Wat wel handig kan zijn is een zoeker zonder vergroting, zoals de Red Dot Finders (mikken met rood puntje meteen naar de juiste spot aan de hemel) of een Telrad (met puntje en cirkels). Dan zou je ook de zoeker met vergroting minder gaan gebruiken.
          In alle geval, als je dan later zwakke objecten gaat zoeken, moet je een sterrenkaartje voor dat object bij de hand hebben ter grootte van je oculairbeeld en met zoveel mogelijk sterretjes erop, om dat te vergelijken met je oculairbeeld, om het object snel te vinden en te beseffen dat je ook het juiste vasthebt.
          Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

M13 ziet er in een 25mm oculair op een 8 inch dob op het eerste gezicht nog wel uit als een vage vlek. Kijk je dan wat langer, dan zie je sterren. Op 9mm zou je er zeker sterren in moeten kunnen zien, ook bij extreme lichtvervuiling. Alleen misschien niet als je geen enkele donkeradaptatie kan bereiken door directe lichtbronnen in je omgeving of gezichtsveld.

Kan je hercules herkennen (door gewoon direct te kijken)? Zo nee, dan zou ik daar eens mee beginnen. Je herkent deneb en vega dus dan is het makkelijk: ga van deneb naar vega en dan nog eens 80 pct van die afstand in de zelfde richting, en daar moet je dan het "trapeze" van hercules kunnen herkennen. En als je dat ziet, dan zou M13 echt te vinden moeten zijn door eta herculis (de ster rechtsboven in het trapezium) in je zoeker te zetten en dan rustig richting zeta herculis (de ster rechtsonder) te bewegen. Je kunt zelfs bij forse lichtvervuiling M13 in de zoeker zien als vage vlek. Met een red dot is het nog makkelijker, die parkeer je op 1/3e van de afstand tussen eta en zeta en dan kan je M13 waarschijnlijk gelijk in je 25mm oculair zien.

Om je dob te laten rollen, adviseer ik een meubelroller. Kost 10 euro bij de bouwmarkt, je tilt hem er makkelijk vanaf op je eindbestemming en het is voor vanalles te gebruiken. Wieltjes eronder zou ik niet doen, je wil wel dat ie stabiel staat als je gaat observeren.

Verder is dit hoe ik tot nu toe elk messier object dat ik zocht ook gevonden heb: eerst opzoeken in de night sky app op iphone. Die app geeft dan de naambordjes bij de sterren die je zoekt. Verder pak ik er ook altijd de kaartjes uit wikipedia even bij. Dan aan de hemel het sterrenbeeld herkennen waar de app heen wijst, evt daarbij verrekijker gebruiken om moeilijkere sterren te spotten. Dan dichtstbijzijnde ster uit sterrenbeeld in de zoeker zetten, en dan vanuit daar erheen bewegen. Die laatste stap is soms lastig in het begin maar zodra je weet hoeveel zoekerbeelden een afstand aan de hemel ongeveer is, wordt het makkelijker. En uiteraard wennen aan dat je in tegenovergestelde richting beweegt dan je in de zoeker ziet. Dat lukt me goed door mentaal op de benodigde beweging te focusen (dwz, duwen of trekken aan de buis) en niet op het beeld zelf.
            Bresser Messier 8'' Dobson

Commentaar

Als je echt wel enkel die drie sterren herkent, begin dan met enkele avonden met Stellarium op de telefoon/iPad/PC op de schoot de constellaties te herkennen...
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Wat Sixela zegt is absoluut waar. Je kunt objecten niet (makkelijk) vinden als de sterrenbeelden niet kent. Er komen nog warme dagen aan en mogelijk ook warme nachten. Het is heerlijk om met een sterrenkaart op schoot die sterrenbeelden op te zoeken en hun patronen in het hoofd te beitelen. En natuurlijk kun je je richten op die sterrenbeelden waar je later objecten in gaat zoeken. Je hoeft ze echt niet eerst allemaal in het hoofd te hebben.
                Polarex D60 900mm/parallactische montering + aandrijving
                Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Begin anders eens met echt makkelijke objecten: heldere dubbelsterren. En zijn diverse sterren die je met het blote oog makkelijk ziet, en die interessant zijn omdat er een sterretje pal naast staat, en/of ze een mooie kleur hebben. De klassieker is Albireo, en die staat nu hoog in het zuiden als het donker is geworden.

Andere voorbeelden: Rasalhague, alpha Her, en Gamma And, Almach.

Omdat ze dubbel zijn en makkelijk en/of gekleurd zie je gelijk dat je goed zit.

De volgende stap is met een atlasje erbij in de buurt van zo'n ster kijken of je sterpatronen herkend: driehoekjes, vierkantjes, gebogen lijntjes. Lukt dat, dan is het tijd om die patroontjes gericht te gaan volgen naar de helderste nevels, en de wat zwakkere dubbelsterren.

Zorg er ook voor dat je makkelijk door het oculair en de zoeker heen kan kijken. Een vis- of kampeerstoeltje, zodat je redelijk rechtop zittend kan kijken. Diep gebogen kijken is al heel snel heel vervelend, en staand gebogen kijken is nog veel vervelender. een bierkratje zodat je wat hoger of lager kan zitten werkt ook.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik zie dat je een rechtdoorkijk zoeker hebt, dat zijn dus ondingen want a. je verrekt je nek en b. het beeld staat op zijn kop, wat ook lekker verwarrend is (ik vraag me werkelijk af of die kijkerbouwers zelf wel eens met zo'n ding waarnemen, ik heb zelf een zeer gerenommeerd merk, en daar zit zelfs ook zo'n kreng op!). Investeer dus in een zoeker met amiciprisma , die geeft een correct beeld en je kunt er normaal in kijken, bv deze https://www.robtics.nl/product_info....oducts_id=6202 . De goede volgorde van zoeken is dan a. met de RDF een heldere ster opzoeken in de buurt van je object en b. met de zoeker via driehoekjes en rijtjes naar je object gaan. Succes!
                    En laat je niet uit het veld slaan als het niet meteen allemaal lukt, we hebben allemaal in het begin zitten te kl*ten, dat hoort er gewoon bij, over een tijdje lach je er om, en draai je fluitend even m 27 in beeld.
                    Last bewerkt door skyfan; 12-09-20, 13:53.
                    Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Origineel geplaatst door orionsbelt Bekijk bericht
                      Gisteren poging nummer 4 of zo om iets deepsky te zien met mijn 8"dob, en eindelijk heb ik "iets" in beeld gehad op mijn zoektocht naar M13.
                      Het was echter niet M13 denk ik, het zat in de buurt, maar ik zag enkel een heel gedempte, wazige vlek zonder individueel onderscheidbare sterren, die nauwelijks te zien was. De sterren in de buurt waren wel heel duidelijk te zien. Ik heb het wel even kunnen volgen en ook met een 9mm oculair kunnen zien.
                      Volgens wat ik lees is M13 met het blote oog te zien in ideale omstandigheden, dus ik zou verwachten dat ik een helder object zou kunnen zien door een 8"dob.
                      M92 ligt ook in de buurt, maar heeft magnitude 6.x dus zou ik ook helderder verwachten, niet?
                      Geen idee dus wat het was, maar ik slaag er duidelijk niet in om deepsky objecten te vinden. Starhoppen lukt me niet (ik herken vega, deneb en altair, maar de rest? wanneer gaan ze naambordjes bij de sterren zetten?), gisteren geprobeerd om te "scannen". Ook dat lukt niet. Hoe zoeken jullie naar de deepskies?

Ik zou ook graag mijn dob op wieltjes krijgen, de bodemplaat is 50cm diameter. Die van orion is erg duur. Ik vond deze meubelroller en deze plantentrolley, maar misschien heeft er iemand een beter idee? Ik overweeg ook zelf een plaat op maat te laten zagen en er 4 wielen onder te monteren.
                      zeer herkenbaar behalve de planeten vind ik tot op heden ook niets. Neem daar nog het collimeren gevecht waar ik nog niet uit ben of ik het beter of slechter aan het maken ben... Laat ons idd hopen dat we hier binnen 30 jaar om lachen ?

Commentaar

Origineel geplaatst door jurgenvdv Bekijk bericht

zeer herkenbaar behalve de planeten vind ik tot op heden ook niets. Neem daar nog het collimeren gevecht waar ik nog niet uit ben of ik het beter of slechter aan het maken ben... Laat ons idd hopen dat we hier binnen 30 jaar om lachen ?
                        Zo zat ik 4 weken geleden ook nog.. totdat ik het sterhoppen doorkreeg en de kaart in Skysafari begon te begrijpen (in en uitzoomen op de kaart om grotere en kleinere sterren te herkennen). Dan aan de hand van de kaart de meest dichtbij zijnde sterren opzoeken, dus eerst blote oog op grotere ster en richten, dan via de zoeker de kleinere sterren vergelijken met de kaart en daarop richten en als laatste heel langzaam die kant op duwen. Maar dan ook langzaam anders schiet je er weer over heen! Rekening houden met ondersteboven en links/rechts omdraaien of een zoeker nemen die dit corrigeert.

Dan je ogen laten wennen aan het donker en niet in de DSO kijken maar er net langs (met je ooghoek).

Vier weken later en ik heb de 1e 6 DSO gevonden en kan ze nu ook terugvinden.
                        Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82°+68°+52°| BH 68°| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door jurgenvdv Bekijk bericht

In dit stadium van beginnen met astronomie denk ik niet dat we ons echt zorgen hoeven te maken over de perfecte collimatie. Zolang je het grootste deel van het licht richting oculair weet te krijgen en sterren op het oog scherp lijken, dan kan je messier objecten echt wel vinden en bewonderen. Collimatie perfect goed krijgen is denk ik meer iets voor als je nauwe dubbelsterren wil kunnen splitsen, sterren op de grensmagnitude wil zien, maar dat vergt toch oefening.
                          Bresser Messier 8'' Dobson

Commentaar

Ik ben het geweldig eens met Skyfan.
                            Grote frustraties van vroeger bij het opzoeken van deepsky objecten zijn grotendeels voorbij dankzij een RDF of Rigel of telrad rode punt of rode ringen zoeker voor het in de buurt mikken en daarna een rechtopzoeker ( 9x50 met 5 graden beeldveld) om het beeld van de sterenatlas aan de hemel te herkennen. Alleen als het een vage leegte is wordt het een uitdaging. Maar dat vind ik best. Rechtdoorkijkzoekers draaien het beeld om tov de sterrenatlas en dan moet je alles in je hoofd omdraaien.Heerlijk...(maar niet heus)
                            Neem nou M13. Die draaibare sterrenkaart is handig om de twee typerende vierhoeken van Hercules te herkennen. In een eenvoudige sterrenatlas zie je dan waar in een van de vierhoeken M13 zit. Ik gebruik ook een 7x50 verrekijker om een gebied makkelijker te verkennen dan met de 9x50 zoeker.Twee -ogig,he?
                            Met de RDF of Rigel mik ik dan de kijker op het gebiedje waar M13 moet staan. Dan kijk ik in de zoeker en vergelijk dat beeld met het sterrenveld in de atlas. Zo vind ik M13 echt wel.
                            Je moet natuurlijk de zoekers wel uitlijnen met de kijker.Dat doe ik met een zeer heldere ster of planeet.
                            Gisteravond was het zo heiig dat ik de vierhoeken van Hercules niet zag.
                            Ik heb ook skysafari op een telefoon maar ik vind kaarten veel prettiger.

Commentaar

misschien domme vraag, maar hoe doen jullie dat dan met die rechthoekzoeker: vervangen jullie de zoeker of zijn ze allebei gemonteerd op de telescoop?

Commentaar

Werken...
                              X