Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mee naar winkel voor telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mee naar winkel voor telescoop

Goedemiddag,

Mijn zoon wordt binnenkort 11 jaar en hij wil graag een telescoop voor zijn verjaardag. Hij heeft geld gespaard en krijgt een deel van ons. Nu weten wij echt helemaal niks van telescopen af. Is er iemand in omgeving Amstelveen die met ons mee zou willen gaan naar Ganymedes in Amstelveen om ons te adviseren bij het uitzoeken van een telescoop? Een verkoper kan mij nl van alles wijsmaken! En het is zonde als mijn zoon zijn ijverig gespaarde geld aan iets uitgeeft dat later erg tegenvalt! Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet
    Caroline

Wat is het totale budget?

en moet het Ganymedes zijn, of kan bv. Robtics ook?
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ongeveer 200 euro.... hangt er een beetje vanaf hoe gul opa en oma en tante zijn....

Commentaar

Ganymedes is bij ons in de buurt. Ik wil graag naar een fysieke winkel zodat hij kan zien en voelen hoe het werkt. En dat hij iets uit kan kiezen wat hij prettig vindt.

Commentaar

Den Haag moet dan ook niet z'o ver zijn, en daar zit Robtics; ik zou toch wel naar meer dan één winkel gaan, om te vermijden dat hetgeen één winkel in stock heeft of in het gamma heeft het uiteindelijke criterium wordt.

Van het lijstje "kindertelescopen" en "beginnerstelescopen" op Ganymedes word ik niet bepaald vrolijk. Vaak ofwel een gammele montering die voor een 11-jarige niet geschikt is, ofwel zaken met veel elektronische toeters en belletjes maar matige optiek. Of beiden.

Natuurlijk, het kan zijn dat je in een winkel beter geadviseerd wordt --winkels moeten vaak een gamma hebben met zaken voor "vinkjesaankopers", tegen beter weten in, of klanten die 'weten wat ze willen' maar niet goed geïnformeerd zijn gaan gewoon ergens anders iets onzinnigs kopen. Vaak geven diezelfde firma's in de winkel wel raad om iets zinnigers te kopen.

Greepje uit hetgeen voor een elfjarige wel kan:
          https://www.robtics.nl/product_info....ce0oi9h45p17h5

76mm versies van die kleine tafelDobs zou ik links laten. Ze zijn goedkoop maar de optiek is niet gemaakt voor hoge vergrotingen, en dus ga je dat op termijn niet meer willen gebruiken. Één van die drie bovenstaande gaat een volwassene zoals ik nog vaak blijven gebruiken als leuke breedveldkijker (al moet ik toegeven dat ik ooit mijn 114mm StarBlast erg zwaar heb gemodificeerd, maar dat is natuurlijk ook omdat ik een al een kijkerbouwer was geworden).

Met de 130mm Heritage zijn er al een pak volwassenen op het forum tevreden, en ik heb een buis met dezelfde optiek die ik ook nog veel gebruik.

Voordeel van een tafelDobje: een kind van 11 kan er zo zelf overal mee naartoe.

Je zit in dat budgetsegment rond de €200 helaas in een zone waar een "klassieke" telescoop op montering en drievoet wat 'tricky' is bij de meeste fabrikanten: ofwel heb je optiek maar is de montering eigenlijk te licht voor de buis die je koopt (waardoor het in gebruik beeft als een rietje als je scherpstelt of er een zuchtje wind is), ofwel heb je amper nog geld voor genoeg optiek, ofwel is er werkelijk op alles beknibbeld incluis aan de kwaliteit van de optiek (zoals bij de Celestron Astromaster reeks).

Een 70/700 op een EQ2-achtige montering of een AZ3 zou wel gaan, maar iedereen is overgeschakeld naar 90mm buizen in dat segment die er eigenlijk te zwaar voor zijn, of goedkopere 70/700s op een te lichte EQ1. Helaas maken fabrikanten de bundels die goed verkopen, niet diegene die de klanten het beste materiaal geven, en in het goedkopere segment speelt dat iedereen wel parten.

En voor een 11-jarige is het wel een heuse karwei om een telescoop met drievoet naar buiten te slepen.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Uhm, dan toch liever:

Hetzelfde, maar met minder plastic fantastic accessoires (bij Celestron betaal je voor het merk en de kleurtjes) en van betere kwaliteit. Maar zoals ik ervoor al zei: eigenlijk vind ik een EQ1-achtige montering hier eigenlijk te licht voor.

En ik weet niet of dat zó handig is voor een 11-jarige (zei de kerel die op 11-jaar al erg veel deuken in zijn 114mm refractor op EQ1-achtige montering had gemaakt. Maar die kun je tenminste nog collimeren, al duurde het tot ik 14 was voor ik dat goed onder de knie had omdat er toen amper goede tools voor waren).

En, , zoals ik zie: best niet naar één winkel gaan. Ook al zijn Ganymedes en Robtics inderdaad beide shops met een verdiend goede reputatie.

Commentaar

Ik heb even door hun assortiment zitten spitten en kwam snel op de Celestron AstroMaster 70 EQ refractor.
              Een goeie beginnerstelescoop voor weinig geld dat net binnen je budget past en zeker geen speelgoed.
              Dat is eigenlijk hét typevoorbeeld van wat we hedendaags aan beginnertjes afraden.De erg wiebelige montering plus driepoot is een recept voor frustratie. Het ding wiebelt en beeft bij de minste aanraking en bij het kleinste zuchtje wind. Proberen om de scherpstelling bij te stellen is al voldoende om de planeet uit beeld te doen trillen. Voor een jonge beginner is een 10-13cm tafeldobson gewoon ideaal : stevig, compact, erg stabiel en door de behoorlijke opening zié je er nog iets mee ook. Met 70mm in een stadse omgeving zie ik dat nog niet meteen gebeuren, behalve de maan en de planeten.

Ik ga niet zeggen dat dit speelgoed is, maar er zijn vandaag betere alternatieven voorhanden. Het ding lijkt ontworpen als 'lekkermaker', zeker met die EQ-1 eronder. (kan iemand me trouwens het bestaan uitleggen van een EQ-1? - Er is geen kijker die er licht genoeg voor is, en fotograferen moet je er al zeker niet mee proberen)

Nog een advies : laat je als beginner vooral niet leiden door de looks van een telescoop. Beginners -of mensen met weinig kennis terzake in het algemeen- hebben dikwijls een wat stroef standaardidee over hoe een telescoop er dient uit te zien, zeg maar een witte buis op een driepoot. Je zou de eerste niet zijn die huiswaarts gaat met zo'n blinkend pakket om er onder de eerste heldere nacht achter te komen dat je er volslagen niks mee aan kunt.
              zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Een 90mm Makje kan toch op een EQ1, vind ik. Een camera gaat ook nog (net, maar ga er niet mee fotograferen met een lange lens).

Ik zou een AStromaster 70 EQ niet "speelgoed" noemen -- daarvoor is de optiek te bruikbaar. Maar het is wel een "mensen willen in dat budget een equatoriale montering, wel, ze zullen ze krijgen, al is ze te licht"-versie. En die is trouwens duurder (en minder stevig) dan de Skywatcher op EQ1 door de mooie kleurtjes, de plastic en de Celestron-naam.

Zoals ik zei hebben beginners een onrealistische kijk op wat ze voor een bepaald budget willen en weinig kennis van waarom een montering zwaar genoeg moet zijn, en de constructeurs kunnen dan niet anders dan "luisteren naar hun klanten". Vandaar dat helaas in dat budget de bundels met montering plus telescoop vaak onzinnig zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                  Den Haag moet dan ook niet z'o ver zijn, en daar zit Robtics; ik zou toch wel naar meer dan één winkel gaan, om te vermijden dat hetgeen één winkel in stock heeft of in het gamma heeft het uiteindelijke criterium wordt.

Van het lijstje "kindertelescopen" en "beginnerstelescopen" op Ganymedes word ik niet bepaald vrolijk. Vaak ofwel een gammele montering die voor een 11-jarige niet geschikt is, ofwel zaken met veel elektronische toeters en belletjes maar matige optiek. Of beiden.

Natuurlijk, het kan zijn dat je in een winkel beter geadviseerd wordt --winkels moeten vaak een gamma hebben met zaken voor "vinkjesaankopers", tegen beter weten in, of klanten die 'weten wat ze willen' maar niet goed geïnformeerd zijn gaan gewoon ergens anders iets onzinnigs kopen. Vaak geven diezelfde firma's in de winkel wel raad om iets zinnigers te kopen.

Greepje uit hetgeen voor een elfjarige wel kan:

..........
                  Robtics is wel vaak aan de prijs. De Heritage 130P bijvoorbeeld is een stuk goedkoper in de UK bij FLO Optics te kopen. OK, geen fysieke winkel in de buurt, maar wel 50 euri minder (volgens de sites...)

https://www.firstlightoptics.com/beg...-flextube.html

(conversie NU is dat 155 euro, plus minus tegen, website opgave Robtics, 209 euro)

Sowieso nog even tot en met eind dit jaar, nog geen Brexit / extra invoerkosten geneuzel...en de Britse Pond krijgt de laatste tijd weer wat klappen, dus ja.
                  Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Als je als beginner even om raad moet is Robtics wel wat dichter bij de deur ;-).

Commentaar

Ik woon in de buurt en wil je best even helpen bij Ganymedes. Stuur maar even een pb’tje met 06 nummer dan kunnen we iets afspreken.
                      Meade ETX105ec + autostar, oculair Plössl 26 mm en 15 mm, 12 mm Celestron, Fujiyama 9 mm ortho. Verrekijker Siera 12x50

Commentaar

[...]
                        Met de 130mm Heritage zijn er al een pak volwassenen op het forum tevreden, en ik heb een buis met dezelfde optiek die ik ook nog veel gebruik.
                        [...]
                        Voordeel van een tafelDobje: een kind van 11 kan er zo zelf overal mee naartoe.
                        [...]
                        Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn (met de rest van Sixela ook trouwens). Ik heb op mijn 19e een telescoop gekocht (van eigen geld), een spiegelkijker op een EQ-montering. Het was dat ik al 19 was, want op mijn 11e had ik niet zo'n ingewikkelde montering met vier assen kunnen bedienen. Die Heritage die al vaker is genoemd is neerzetten, uitklappen en kijken maar!

Die tafeldobson heb ik ook gekocht met het ook op mijn dochter: die is nu echt nog te klein voor een telescoop, maar over een paar jaar is dat anders.

Bijkomende voordelen: compact, licht en super eenvoudig te bedienen. Ik heb hem zelf ook (en nee, ik werk niet in de telescopen branche ). Wel gebruik ik hem veel vaker dan ik met mijn oude kijker deed, vooral omdat je hem zo snel neer zet: uit de slaapkamer naar de tuin/balkon kost geen tijd. Een statief e.d. opzetten en dat is toch al snel een drempel of 'even snel te kijken'.

Let wel: dit is het advies wat je ook in een winkel zou krijgen ongeveer. Ik zou dus de aanbevolen link van firstlightoptics.com gebruiken. Dan kan je zoon er ook nog een boek bij kopen bijvoorbeeld, of een houder voor de smartphone.

Skywatcher Heritage 130p (5" f/5 dobson) | 32 mm. plossl | Baader hyperion zoom 8-24mm (mark IV) | 4 mm TMB-kloon | Celestron omni Barlow 1,5 of 2x | Optolong UHC-filter

Commentaar

Als je als beginner even om raad moet is Robtics wel wat dichter bij de deur ;-).
                          Ganymedes nog dichter bij... Sorry, couldn't resist.
                          Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Klopt; het enige wat ik aan Ganymedes minder vind is dat het gamma aan producten --althans op de web site-- minder uitgebreid is, en minder toegespitst op wat ik denk goed te zijn voor de eindgebruiker in dit geval. Maar misschien is het in de fysieke winkel anders.

Plus, winkelen bij Robtics is altijd een belevenis ;-).

Commentaar

Sixela,

Dank voor je uitvoerige uitleg!

Als we wat meer zouden besteden voor de telescoop, wat zou je dan aanraden? Ik besteed liever wat meer zodat hij een aantal jaar vooruit kan.

Den Haag is ook te doen hoor! Inderdaad wel fijn als mijn zoon advies nodig heeft over iets, of mocht er wat zijn met de telescoop dat we naar een fysieke winkel kunnen. Zijn er nog andere winkels in Nederland die je kan aanbevelen?

Groetjes Caroline

Commentaar

Werken...
                              X