Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een nieuwe sterrenkijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een nieuwe sterrenkijker

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sjors en ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een bresser 8 inch dobson. Nou ja, ik heb hem nog niet binnen maar ik heb voor mezelf definitief de knoop doorgehakt en een telescoop besteld. Ik heb al veel meegelezen op dit forum en youtubefilmpjes en dergelijke bekeken en ik dacht nu is het tijd om zelf mee te gaan doen (all is de zomer misschien niet het meest ideale moment om naar het heelal te kijken) al verwacht ik dat het na 1 uur 's nachts niet heel veel uit zal maken.

Ik ga me in het begin vooral richten op het waarnemen en later zou ik eventueel nog dingen om kunnen bouwen voor astrofotografie. Maar aangezien dit nog meerdere investeringen vereist is dit nog toekomstmuziek.
    Ik heb nu dus nog niet per se een vraag, Ik dacht gewoon: ik stel me alvast even voor want in de toekomst zal ik vast nog velen vragen hebben.

Ik vroeg me trouwens wel af of er een soort kalender is die aangeeft wanneer er bepaalde dingen te zien zijn, die is er natuurlijk wel maar ik heb nog geen overzichtelijke gevonden.

Groet,
    Sjors

He Sjors, welkom. Dat is meteen een flinke kijker om mee te beginnen.

Kijk eens op deze link. Daar staat elke maand een vers maandoverzicht te downloaden van wat er te zien is. Zowel met het blote oog, een verrekijker en een telescooop. Een tip: leer jezelf in het begin vooral ook orienteren aan de hemel. Dat gaat heel goed met het blote oog, een verrekijker en dat maandelijkse kaartje. Oefen daarbij een beetje met het opzoeken van dubbelsterren en sterrenhopen met je dob. Zo leer je geleidelijk aan de hemel kennen en daar heb je de rest van je astrocarriere wat aan. Succes.

Commentaar

Dag Josan,

Dankjewel voor de link, deze site ga ik eens even goed bekijken. Ik heb veel kijkers overwogen en had voor mezelf wel besloten dat ik iets wilde waar ik de komende paar jaar in ieder geval mee vooruit kan, vandaar dat mijn keuze op een 20 cm dobson is gevallen. Goeie tip ook om gelijk vanaf het begin de oriŽntatie in acht te nemen. Dit zal ik ook zeker meenemen.
      Ik ga nu alvast even met een verrekijker naar buiten ter voorbereiding.

Groet,
      Sjors

Commentaar

Welkom hier, Sjors. Mooie kijker waar je veel plezier van zult hebben. Ken je het gratis programma Stellarium? Daarin kun je zelf tijdstippen ingeven en zien wat er dan aan de hemel staat.
        Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/700, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Dag Genie,

Ik heb de stellarium app gedownload op mijn telefoon. Ik neem aan dat je hier ongeveer de zelfde opties bij hebt dan bij de desktopversie. Ik gebruik de app de laatste tijd in ieder geval best vaak om overdag naar de sterren te kijken

Groet,
          Sjors

Commentaar

Welkom op het Forum, Sjors!
            En welkom bij het gilde van actieve waarnemers! Je hebt een fraaie kijker besteld waar je voorlopig mee vooruit kunt. Leuk!
            Veel plezier met deze hobby en hier op het forum!
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Goede avond allemaal,

Nog een vraagje van een beginnende sterrenkijker: Kun je een 8 inch dobsonian telescoop veilig verticaal vervoeren? Misschien is dit een stomme vraag omdat alle draagtassen en dergelijke allemaal voor horizontaal gebruik zijn. Maar zou het in theorie mogelijk zijn om een dobson in een flinke backpack met flink wat padding er omheen te vervoeren?

Groet,
              Sjors

Commentaar

Dat verwacht ik niet. Zelf heb ik ook een 8" Dobson. Optillen en in zijn geheel verplaatsen is behoorlijk zwaar en onhandig vanwege de grootte van het apparaat. Dat doe ik alleen als hij niet verder dan een paar meter verplaatst hoeft te worden.

De tubus is afzonderlijk wel wat lichter natuurlijk, maar het is alsnog een flinke buis en je zult de zware rockerbox ook nog mee moeten nemen.

Geen aanrader dus .

Commentaar

Dag Rene,

Ik verwacht ook wel dat het sjouwen is . Misschien met zijn 2en en dan verdelen over 2 tassen. Maar los van het gewicht, Is het schadelijk voor de buis denk je?

Groet!

Commentaar

Op zich kun je zo 'n tubus natuurlijk wel verticaal dragen. Of het een goed idee is om 'm daarom een flink eind op je rug mee te sleuren is een andere vraag. Erg zwaar is zo 'n buis niet, eerder lomp. Schadelijk ook niet, maar als je er ergens mee tegenaan botst zal dat in geen geval gunstig zijn voor de afstelling van de optiek. En dan is er ook nog de voet. Hoe ver denk je ermee op de tocht te gaan?

Misschien moet je voor je veldtochten beter een reisdob overwegen. Kun je zelf bouwen.
                    zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Dag svdr,

Bedankt voor je antwoord. Het zal nooit om grote afstanden gaan. Maar ik zat bijvoorbeeld te denken om hem eens mee te nemen naar een vriend. (Zijn tuin is een stuk minder begroeid dan mijn eigen tuin en daarom heb je daar net iets beter zicht denk ik). Hij woont een aantal straten verderop en het zou makkelijk zijn als ik de telescoop dan in een backpack zou kunnen dragen. Uiteindelijk ga ik natuurlijk het meeste vanuit huis kijken maar ik dacht ik vraag alvast even naar wat de mogelijkheden zijn qua transport.
                      Als ik de smaak goed te pakken heb en wat vaker op pad wil gaan zal ik inderdaad ook een reisdob eens overwegen.

Groet,
                      Sjors

Commentaar

Is een steekwagentje dan niet makkelijker?

Commentaar

Dag OmeRoon,

ja heb ik ook al aan gedacht. Ik dacht alleen dat het in een backpack minder zou schokken enzo.

Groet

Commentaar

Het lijkt me niet echt handig, maar als het lukt dan is een backpack inderdaad misschien beter. Je lichaam werkt dan als een schokdemper.

Commentaar

Werken...
                            X