Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog een beginner op zoek naar advies

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een 2.5 inch focusser is uiteraard ruimer. Maar of een Dobson-kijker daarmee nou extra goed inzetbaar wordt voor deepsky fotografie of planeten, lijkt mij meer een marketing -truc.
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Met comacorrectors heb je wel degelijk baat bij 2,5" om zelfs een APS-C sensor in de hoeken goed te belichten, laat staan een 24*36mm.

Een full-frame heeft een diagonaal van 43mm. Tel daarbij op een f/4 nog eens een vierde van de afstand tot een lens die kan vignettering en je zit snel over 48mm, de binnenmaat van 2" coma-correctors.

Het is niet voor niets dat TeleVue zelfs een 3" Paracorr heeft.

Het is natuurlijk veel geld, niet alleen voor de bredere oculairhouder maar ook de bijpassende comacorrector en grotere vangspiegel.

Sommige mensen nemen dus 2" materiaal en de iets slechtere illuminatie in de hoeken voor wat ze is, en corrigeren de belichting via flats, maar dan is de signaal/ruisverhouding in de hoeken inderdaad minder groot.

Op een Dobson lijkt me dat wat irrelevant. Dat lijkt me een nogal bizar platform om met een grote sensor aan deepskyfotografie te doen.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Okay, duidelijk! Dit is voor toekomstige fotografie dus eigenlijk zonde van de extra investering.

Bedankt voor alle adviezen!
        Last bewerkt door OmeRoon; 22-05-20, 12:08.

Commentaar

Als je later aan fotografie wilt beginnen, dan ga je dat bij voorkeur ook niet doen met een 20cm Newton, maar liever met bij voorkeur een wat kleinere refractor, zeg een 80mm f/6 APO. Je moet ook weten dat een foto-newton naar spiegelondersteuning toe andere eisen heeft dan een dobson-newton. De cel voor de hoofdspiegel is anders gemaakt. Bij een dob ligt de hoofdspiegel losser. Om met een newton te gaan fotograferen wil je niet dat de spiegel tijdens het belichten kan verschuiven.
          zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Aha, de complete opzet van een dobson kijker is dus eigenlijk gewoon ongeschikt.

Net al even contact gehad met Robtics, helaas is de SkyWatcher momenteel niet leverbaar en is er is door de grote vraag helaas ook niet veel te zeggen over de levertijd. De Bresser 8" is wel verkrijgbaar, maar daar zit dan ten opzichte van bv. de Skywatcher maar 1 oculair bij. Wel heeft de Bresser al standaard van die mooie collimatie knoppen zie ik ipv. een settje kruiskopschroeven, die 2,5" focusser en een red dot finder. Als ik puur naar de foto's kijk die ik op internet kan vinden oogt de Bresser wel wat mooier afgewerkt.

Wat vinden jullie, is die 49 euro extra voor de Bresser gerechtvaardigd of kan ik beter even verder shoppen?

Commentaar

Bresser raad ik over het algemeen niet snel aan omdat daar nogal wat plastic onderdelen op zitten
              zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

svdr https://www.bresser.de/en/Astronomy/...Dobsonian.html - hier kun je wat meer foto's zien Ik had het idee dat deze grotendeels van metaal is, al is die red dot finder wel duidelijk van kunststof.

Ik had deze review gevonden: https://www.skyatnightmagazine.com/r...nch-dobsonian/ - behalve die red dot finder zijn ze verder vrij positief. Ik zie ook dat je 10 jaar garantie krijgt. Ik zag gisteren een bericht van iemand die volgens mij deze kijker ook had gekocht, ik zal die ook eens vragen.

Commentaar

Die Bresser Dobson ken ik niet, maar de 6x30 zoeker is wel erg karig. Op de populaire Sky-watcher Skyliner 200P Dobson die 50 euro goedkoper is, zit wel een fatsoenlijke 9x50 zoeker.
                  Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ik zou je aanbevelen om je nu niet te snel laten overhalen om die Bresser te kopen om toch maar te kopen. Als Robtics die Skyliner niet meer heeft omdat die bij hem uitverkocht is,dan heeft hij goede zaken gedaan. Er is nog astromarket, TelescopExpress, ganymedes, ...

Commentaar

Die waren een tijd niet in stock (en Synta stelde levering voorop in juli of augustus) maar zowel TS als Astromarket/Astroshop.eu hebben er weer.

https://www.teleskop-express.de/shop...Dobsonian.html

https://www.astromarket.org/telescop...sic-dob/p,4440

Uiteraard bij Astromarket de astroforum-korting en korting voor vooraf betalen niet vergeten.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Fabricius goed punt! Dat was me helemaal niet opgevallen.

svdr helemaal mee eens hoor. Ik ben vooral informatie aan het inwinnen. Het lastige is dat ik nog behoorlijk wat kennis mis, zoals die 6x30 zoeker, dat had ik ook helemaal niet gezien. Hij hoeft ook niet perse bij Robtics vandaan te komen, maar dat is wel redelijk dichtbij. Ivm. garantie is dat wel eens makkelijk, maar qua assortiment hebben ze wel wat minder keuze voor mij. Ik heb net Astromarket gemaild, ook wat zij vinden van de Omegons die per 1 juni leverbaar zijn vs de Skywatcher.

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                        Uiteraard bij Astromarket de astroforum-korting en korting voor vooraf betalen niet vergeten.
                        Owww... die korting had ik gemist. Bedankt voor de tip, ik zal ze zo meteen eens een mailtje sturen.
                        Last bewerkt door OmeRoon; 22-05-20, 22:50.

Commentaar

Je kunt ze zelf invullen:
                          https://www.astroforum.nl/forum/mark...kortingscode-5

Commentaar

Super! Als dank zal ik meteen even donateur worden van dit forum.

Commentaar

Vandaag is mijn kijker binnengekomen. Ik ben uiteindelijk voor nog een maatje groter gegaan en hem de Orion XT10 Classic aangeschaft.

Eerlijk gezegd is het best een grote en lompe kijker maar ow wat een prachtig beeld! Ik had na het zien van wat Youtube clipjes met beelden van oa. de maan niet al te hoge verwachtigen qua scherpte maar dit ziet er echt fantastisch uit. Net even lekker naar de kraters van de maan gekeken terwijl het eigenlijk nog licht was, wat een details. En loeischerp! Ik heb eerlijk gezegd nog niets gecollimeerd, dus dat zal ik binnenkort ook even controleren, misschien wordt het dan nog mooier.

Allen bedankt voor jullie adviezen, ik heb alles maar even laten staan, straks nog maar even een uurtje kijken.

Commentaar

Heel veel plezier met deze kijker. Laat maar eens weten wat je er allemaal mee hebt kunnen zien.
                                Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                                Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                                Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                                X