Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginner, instaptelescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginner, instaptelescoop

Hallo Orionsbelt,

Welkom op dit forum!

We kunnen gerichter antwoord geven op je vragen als je even de beginners-checklist invult: http://wiki.waarnemen.com/index.php/Checklist_beginner

-Heb je het freeware planetariumprogramma http://stellarium.org/https://www.astroforum.nl/forum/begi...et-ik-beginnen
    - Houd er rekening mee dat je onder de 100 euro in de categorie "speelgoed en ook heel snel kapot"valt. Tweedehands heb je meer kans, maar dan niet op MP, want daar staat meestal dat speelgoed. Je moet er eigenlijk al verstand van hebben als je tweedehands koopt, of goed advies krijgen. Kijk op http://te-les-koop.nl/

Zoiets is nog te overzien, al moet je er rekening mee houden dat je nog wat meer kwijt bent aan een tweetal extra oculairen en een collimatietool-tje https://www.teleskop-express.de/shop...rd-Auszug.html
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Hallo John,

Bedankt voor je reactie.
      Ik had erop gelet om de voornaamste zaken van de checklist op te nemen in mijn post, maar here we go:
      Welke beelden verwacht je te kunnen zien?
      Maan,planeten, helderste DSO
      Wat wil je met de telescoop doen?
      Kijken, fotografie laat ik aan anderen over, ik geniet wel van hun plaatjes
      Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
      Uiteindelijk als de dobson er ooit komt via de push-to, maar ik begrijp de beperkingen van die 150 euro
      Wat is je budget?
      100-150 euro, ik ben waarschijnlijk niet zo heel moeilijk te overtuigen om dit wat op te rekken mits goede argumenten
      Hoe belangrijk vind je planeten?
      Ik wil graag jupiter en saturnus met zijn ringen zien
      Hoe belangrijk vind je deep-sky?
      Uiteindelijk wil ik daar misschien wel naar toe en dan zal ik investeren in degelijker materiaal, maar voorlopig neem ik genoegen met minder
      Waar ga je kijken?
      In de tuin, licht is wellicht (pun intended!) een klein probleem
      Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
      Geen idee, zo lang ik me niet verveel?
      Wat kun je dragen?
      Ik ben een gezonde jonge man!
      Is 2e hands een optie?
      Indien betrouwbaar heb ik er geen probleem mee, maar ik heb weinig vertrouwen
      Later interesse in fotografie?
      Mijn eerste idee was: YES! maar na wat inlezen hoeft het eigenlijk helemaal niet.
      Mooie plaatjes genoeg te vinden in het forum en op het web.

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
      -Heb je het freeware planetariumprogramma http://stellarium.org/ al gedownload?
      die had ik inderdaad al

Misschien is dit misschien een optie inderdaad. Zou je dat eerder aanraden dan een telescoop?

Ja,

- Houd er rekening mee dat je onder de 100 euro in de categorie "speelgoed en ook heel snel kapot"valt.
      Dat begrijp ik, maar het is eerder bedoeld als eerste aanzet.
      Zoals ik zei: ik ben bang dat een (relatief grote) Dobson ongebruikt in het tuinhuis gaat blijven staan. Als ik hem dan toch wil gebruiken ga ik hem eerst moeten collimeren en ik heb geen idee of ik dat kan (zal wel niet zo moeilijk zijn, maar als je het niet vaak doet lukt het niet als je het dan wel wil).

Is er iets in de voorgestelde prijsklasse waar ik mooie plaatjes mee kan zien?

Commentaar

Je wilt blijkbaar niet collimeren en zoekt eigenlijk iets wat vrij klein is.

Enkele minimum instapmodellen:
        https://www.robtics.nl/product_info....5iemeognqeenj6 Deze is voorzien van een EQ montering. Dat is wat lastig in het begin, maar het went snel als je eenmaal weet hoe. Niet eens echt klein, de montering is wat aan de lichte kant wat je gaat merken bij harde wind.
        https://www.robtics.nl/product_info....5iemeognqeenj6 Deze moet op een tafel , krat of iets dergelijks staan. Stabiel, maar af en toe collimeren.

Een verrekijker raden we altijd aan. Ongelooflijk mobiel. De allerhelderste deepsky onderwerpen zijn ermee te zien. Maan en planeten vertonen door de lage vergroting weinig details. Grote maankraters, manen van Jupiter, ja. Maar de ringen van Saturnus of wolkenbanden op Jupiter niet. Daarvoor heb je toch een telescoop nodig. Of in een open sterrenhoop het verschil zien tussen een vage vlek en een tiental individuele sterretjes.
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Je wilt blijkbaar niet collimeren
          Dat lees ik niet, ik lees een waarschijnlijk ongegronde vrees dat hij het niet zou kunnen.

Het is eenvoudiger dan veters knopen, en net zoals veters knopen makkelijker om te doen dan uit te leggen.

Maar bon, voor 150 euro zit je te denken aan een 70mm refractor (tweedehands) of een —inderdaad te collimeren— Orion Skyscanner.

Voor 190 euro heb je de terecht vrij populaire Heritage 130p. Je hebt inderdaad nog een collimatiehulpmiddel nodig, maar die kun je eigenlijk zelf maken en een Rigel Aline (het minimum) kost 6 euro en een meer volledige Cheshire+kijkbuis rond de €30-40.

en voor dat bedrag heb je ook nieuwe 70/700 refractor op een vrij correcte montering.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt allebei voor het antwoord.
            Het collimeren schrikt me inderdaad (misschien onterecht) een beetje af.
            Is die heritage 130 echt zoveel beter dan de twee andere voorgestelde modellen? Ik vind hem voor 209 euro, nergens voor 190?
            Ik twijfel of ik dan toch niet beter de grote versie koop, ik denk dat ik veel plezier zou hebben aan die intelliscope functie.

Ik zag dat de orion starblast 6i intelliscope in promo staat. Die kost 220 euro minder dan de skyquest xt8 met intelliscope. Heeft iemand ervaring met (een van) beide? Zijn dat goede keuzes of zijn er mogelijks betere alternatieven binnen die prijsklasse (met push-to, go-to)?

Commentaar

Is die heritage 130 echt zoveel beter dan de twee andere voorgestelde modellen? Ik vind hem voor 209 euro, nergens voor 190?
              Hij vangt 70% meer licht. Hier staat de 130mm voor 190: https://www.astromarket.org/telescop...be-dob/p,14966 Bij een vakhandel.

Ik twijfel of ik dan toch niet beter de grote versie koop, ik denk dat ik veel plezier zou hebben aan die intelliscope functie.
              Dat kan, maar dan moet je van je budget afstappen. Je koopt er nl. plotseling een hoop electronica bij.

Zie het maar zo: De 130mm is voor je zoon en een beetje voor jezelf. De 150mm en 200mm zijn de upgrades voor jezelf en een beetje voor je zoon.
              Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Bedankt John,
                Uiteraard gaat het budget dan weer omhoog. En uiteraard is dat een beetje voor mezelf, je kent me bijna zo goed als mijn eigen vrouw
                The difference between men and boys is the price of their toys.
                Zijn die orion intelliscopes goed?
                Is het de moeite voor een beginner om ineens de dure 8" te nemen of is de 6" ook goed (of net niet?!)

Commentaar

Origineel geplaatst door orionsbelt Bekijk bericht
                  Is het de moeite voor een beginner om ineens de dure 8" te nemen of is de 6" ook goed (of net niet?!)
                  Veel beginners kopen een 8", dat is geen gekke keuze. Of het duur moet zijn, dat is de vraag. Deze kijker is 200mm, maar kost minder. In het geval van de Intelliscope die je noemt gaat veel geld niet naar de optiek. Het is maar net hoe belangrijk die functionaliteit is voor jou waar je meer geld voor moet betalen. Echt nodig is het niet.

Commentaar

Hallo Rudy,
                    Ik lees dergelijke opmerkingen op bijna elke beginnersvraag, maar ik denk echt dat ik plezier aan die intelliscope zal beleven.
                    De vraag is dan natuurlijk: is die intelliscope van 750 euro even goed als die van 400 euro zonder intelliscope?

Nog een vraag: ik zit in redelijk lichtvervuild gebied. Ik heb begrepen dat dat voor de planeten en de helderste objecten geen groot probleem hoeft te zijn, maar ga ik dan wel alles kunnen halen uit een 8" vergeleken met een 6", of is het dan juist nog sterker aan te raden om voor een 8" te gaan?

Commentaar

Voor alle deepsky objecten is de lichtvervuiling een dik probleem, voor Maan en planeten niet. Ik zou geld reserveren voor brandstof naar een donkere plek.
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Als je gaat waarnemen in een gebied met lichtvervuiling, dan is het inderdaad een goed idee om te kiezen voor meer opening. Inderdaad een goed idee wat Bert Bogchelman zegt om naar een donkere plek te gaan, maar in de praktijk kan het voorkomen dat dit niet altijd lukt. Geen tijd, geen zin om voor een korte sessie lang te rijden, etc.

Optisch zal de kijker van 400 euro net zo goed zijn als de duurdere, het prijsverschil zit in de functionaliteit die niet met de optiek heeft te maken. Er is ook eentje te verkrijgen met het merknaam van Orion erop, zie hier.

Wil je niet afhouden van de Intelliscope hoor, maar het is qua prijs nogal een verschil met wat je in eerste instantie in gedachten had voor het budget. Een "kale" Dobson heeft ook zo z'n voordelen, behalve de lagere prijs stimuleert het ook dat je zelf objecten gaat opzoeken en zo leer je goed de sterrenhemel kennen. Maar als je meerwaarde ziet in de extra functionaliteit die de Intelliscope heeft, of iets soortgelijks, dan staat het je natuurlijk vrij om dat te kiezen. Maar bedenk wel dat een vrij groot deel van het bestede geld niet naar de optiek gaat.

Commentaar

De vraag is dan natuurlijk: is die intelliscope van 750 euro even goed als die van 400 euro zonder intelliscope?
                          zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Helder, bedankt voor de info. Ik denk dat ik alles even moet laten bezinken alvorens een keuze te maken. Het weer is er toch niet naar deze week

Commentaar

Origineel geplaatst door orionsbelt Bekijk bericht
                              Hallo Rudy,
                              Ik lees dergelijke opmerkingen op bijna elke beginnersvraag, maar ik denk echt dat ik plezier aan die intelliscope zal beleven.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X