Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginner, instaptelescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meer vergroten helpt ook, maar dan moet de seeing meewerken. Anders zie je een minder felle maar ook wazigere bol ;-)
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door OmeRoon Bekijk bericht
      Uhm... je hebt toch een 8" (geen 10") Omegon Dobson Advanced X N 203/1200 lees ik hierboven?

.... stom imperiaal systeem...
      domdomdom...

merci voor alle reacties. De zonnebril had ik geprobeerd maar dat hielp niet veel. Ik hou het voorlopig op "slechte omstandigheden", dat voelt beter aan dan "slechte observator"

Commentaar

Hallo,
        Domme vraag ongetwijfeld, maar ik merk dat mijn dobson niet erg vlot draait. De meegeleverde installatieinstructies waren "sub-optimaal" (lees: ze klopten gewoon niet, andere afbeeldingen dan meegeleverde stukken ed.).
        Ik vermoed dat ik ergens iets mis heb gedaan in de montage van de bak op de voet.
        Zou iemand me de juiste volgorde kunnen zeggen van de montering van stukken A, B en C met voet en bak (zie foto's)?
        Momenteel heb ik voet-A-B-bak-C. Klopt dit? Ik heb ook gemerkt dat er al een bolletje verdwenen is in de rollager / roulement.
        Voeg bestanden toe

Commentaar

Jouw foto's zijn niet bepaald een voorbeeld van duidelijkheid, zeker zonder uitleg over wat die foto's precies zijn.

Kan je een foto maken van de onderkant van de schommeldoos en van het hele grondbord (bovenaan, waar de teflonblokjes zijn, en onderaan -- tenzij de teflonblokjes op de schommeldoos zitten en niet het grondbord)?

Wat ik bizar vind is dat het laminaat van de onderplaat van de schommeldoos hetgene is wat ik verwacht op de onderkant (het kan natuurlijk dat zulk laminaat op beide kanten zit). Ook is het mij niet helemaal duidelijk wat ik daar in het midden zie. Een inslagmoer, dus de andere kant van hetgene op het tweede beeld staat (is die tweede foto de onderkant van de schommeldoos)?

Als ik een gokje waag (beide foto's zijn van de bovenkant resp. onderkant van de schommeldoos), dan is het van beneden naar boven C-B-grondbord-A-inslagmoer van schommeldoos.

A en B moeten (net zoals in de handleiding) beslist niet
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hallo Sixela,
            Excuses voor de onduidelijkheden, tweede poging.
            foto 1: gemonteerd. Schroef langs boven
            foto 2: schroef eraf
            foto 3: gedemonteerd met alle stukken die erbij zaten op de voet (D zit in de vorige post nog op de schroef)
            foto 4: gemonteerd zoals in de handleiding vermeld: alles (A-B-D-C) aan de bovenkant, maar het ding draait slecht op die manier en gezien de andere fouten in de handleiding ging ik ervan uit dat het gewoon onduidelijk was weergegeven.
            Er zit dan helemaal niets tussen schommeldoos en voet en de schommeldoos staat gewoon recht op de teflon
            Hopelijk is het zo iets duidelijker.
            Voeg bestanden toe

Commentaar

(A-B-D-C)
              onderkant van het onderbord van de schommeldoos in de uitsparing te steken. Die insert moet, zoals de handleiding toont, tussen het grondbord en de schommeldoos, en mag niet uitsteken boven het onderbord van de schommeldoos.

En de handleiding zegt:
              te makkelijk draait. En dan moet je het meestal maar een heel klein beetje aandraaien.

Commentaar

bedankt, ik heb de verkoper terug gecontacteerd, het lijkt erop dat het roulement gewoon stuk is. De bolletjes horen er niet uit te vallen. Ik wacht op reactie

Commentaar

Ah ja -- als B inderdaad een kogellager is, dan moet hij natuurlijk werken (en dan hoort hij tussen de twee nylonrondellen te zitten).

Ondertussen kun je de telescoop zonder B gebruiken. Zoals ik zei, zolang de bout in het grondbord zit en je hebt rondellen tussen de bout en de onderplaat van de schommeldoos. Er hoeft meestal helemaal geen spanning te zitten, het enige dat je verliest als B er niet tussen zit is de mogelijkheid om de Az-lager stroever te maken.

Als je een kogellager tussen twee nylon rondellen hebt om de wrijving te regelen, dan moet de spanning daarop heel licht zijn -- als je het als een gek aandraait dan gaat de lager stuk.

Je hebt wel niet geantwoord waarom die insert in het grondbord boven uitsteekt: dat mag niet; misschien is daarmee het lagertje stuk gegaan.

Commentaar

Werken...
                  X