Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginner, instaptelescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en ben voor de Omegon Dobson Advanced X N 203/1200 gegaan, met extra UWA 9mm oculair.
    Ik kan niet wachten tot hij er is!
    Bedankt voor jullie waardevolle input en geduld alvast!

Commentaar

Hallo mede-sterrenkijkers,
      Ik houd eraan jullie een kleine update te geven over mijn aankoop.
      Gisteren heb ik voor het eerst even kunnen gebruik maken van mijn dobson 10" en ik heb de maan al gevonden! Heel fier, vooral ook over het resultaat van deze foto (met de GSM gemaakt doorheen het oculair).
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200628_223119.jpg views: 195 grootte: 48,1 KB id: 1456199
      Voor de deep sky objecten vrees ik nog even te moeten wachten op donkerdere nachten.

Commentaar

Wat is de maan schitterend door zo'n kijker he (letterlijk en figuurlijk) .

Veel plezier met je kijkijzer. Hopelijk veel mooie heldere nachten zonder maan (hebben wij dat ook, dus eigenlijk is dit meer voor mijzelf )
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

bedankt, ik gun je je donkere, heldere nachten

Commentaar

Hallo opnioeuw,
            Mijn tweede observatieavond is een beetje op een ontgoocheling uitgelopen. Ik heb zowaar de 2 grootste planeten van het zonnestelsel kunnen spotten, maar ik kon geen enkele oppervlakteband zien op Jupiter.
            De ringen van Saturnus zijn natuurlijk fantastisch en erg goed zichtbaar, maar ook daar zag ik eigenlijk enkel wit licht.
            De foto's zijn niet erg goed gelukt (opnieuw met de gsm op het oculair [Skywatcher Oculair Planetary UWA 9mm] en proberen goed te mikken), die van Saturnus helemaal niet, maar die van Jupiter geeft wel een idee van wat ik zag:
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200730_233553.jpg views: 117 grootte: 65,0 KB id: 1459378
            De planeet en ik vermoed zijn 4 grootste manen, wat ik op zich al heel tof vond, maar ik zag dus geen enkele structuur, enkel een heldere witte bol.
            De filmpjes en foto's die ik zag van Dobsons 10" toonden wel de fameuze banden en zelfs rode spot. Kan dit te maken hebben met de lage stand van de planeten?
            Doe ik iets mis?
            Voeg bestanden toe

Commentaar

Niet genoeg vergroting, en dus te veel oppervlakte helderheid. Met de 10mm al beter...eigenlijk wil je een 4-6mm.

En ja, er moet veel meezitten; de collimatie moet perfect zijn en de luchtturbulentie moet ontbreken, en met die lage stand is dat moeilijk.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hallo sixela, ik begrijp niet goed waarom zowel een 10 mm als een 4-6 mm beter zijn dan een 9 mm. Die zit er toch net tussen?
                welk oculair ( merk, model) zou je hier voor aanraden?

Commentaar

Neen, de 10mm is al beter dan de 25mm. Ik wist niet dat je ook de 9mm geprobeerd had. Daar moet Jupiter al een pak minder helder in zijn. En op 138x zijn de banden niet te missen (want zelfs in een 20x80 zie ik ze wel degelijk, al is Jupiter daarin inderdaad eigenlijk veel te helder.) Je kan een variabele polariserende filter overwegen als je niet genoeg vergroot, maar ook een zonnebril.

En voor planeten hoef je geen nachtzicht te onderhouden. Integendeel, verlicht gerust je observatietafel met fel wit licht (wel geen licht dat langs de zijkant van je gezicht in kan treden als je achter het oculair zit. Je wilt juist geen ogen die aan het donker aangepast zijn!

Maar ja, koeling, collimatie, je moet echt als een maniak scherpstellen, de lage stand helpt niet, enz. enz. Het is ook een kwestie van ervaring.

En vooral: blijven kijken en blijven scherpstellen. Het gebeurt vaak dat je 10 minuten nodig hebt om echt alles te beginnen zien.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hallo sixela, bedankt voor de feedback, gisteren nog een poging gedaan, ik weet niet of het inbeelding was, maar ik dacht hele vage strepen gezien te hebben op Jupiter . Nog steeds onder mijn verwachtingen echter, ik had ook gedacht dat ik de planeten groter zou zien. Sommige foto’s met een 8” dob zijn spectaculair beter dan wat ik zie met mijn 10”.
                    misschien toch best investeren in een 4-6 mm? Of is een Barlow eerder de weg die ik moet bewandelen?

Commentaar

Een 9mm met barlow kijkt comfortabeler dan een klei er oculair plus je kunt de barlow ook op andere oculairen gebruiken.

Hoe dan ook blijven de planeten een mager beestje door de lage stand dit jaar en volgende. Voor planeten wil je naast een perfecte collimatie vooral zeer goede seeing. Een rustige nacht in het najaar doet wonderen. In de zomer is de lucht veel te onrustig door de warmte, zeker als je door zo 'n dikke laag moet kijken als nu met de huidige lage stand.
                      zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Origineel geplaatst door orionsbelt Bekijk bericht
                        Hallo sixela, bedankt voor de feedback, gisteren nog een poging gedaan, ik weet niet of het inbeelding was, maar ik dacht hele vage strepen gezien te hebben op Jupiter . Nog steeds onder mijn verwachtingen echter, ik had ook gedacht dat ik de planeten groter zou zien. Sommige foto’s met een 8” dob zijn spectaculair beter dan wat ik zie met mijn 10”.
                        misschien toch best investeren in een 4-6 mm? Of is een Barlow eerder de weg die ik moet bewandelen?
                        Laat die foto's die je ziet van planeten volledig uit je hoofd. Een foto van een planeet wordt gemaakt door het filmen van deze planeet en een percentage van de beste frames uit dat filmpje (die meestal uit duizenden frames bestaat) samen te voegen en te bewerken.

Planeten staan zoals svdr al zegt erg laag. Hierdoor veel last van luchtbeweging (see´ng). Een planeet als jupiter moet het niet hebben van vergroting, maar de beste vergroting van dat moment opzoeken en leren details te zien op dat kleine bolletje. En dat vraagt ervaring. Alhoewel 1 van de banden wel overduidelijk aanwezig is en al vrij snel zichtbaar moet zijn (behalve op foto's gemaakt met smartphone door oculair).

Saturnus en de maan zijn ook erg leuke objecten om naar te kijken met een dobson. Maar de maan kan vrij snel te fel zijn en saturnus is ook maar een kleine rakker.

Veel succes.
                        En mocht je echt twijfelen over wat je ziet. Misschien kijken of je een keer iemand mee kan krijgen die meer ervaren is, of zelf meegaan met een starparty. Maar ben bang dat dat nog wel even gaat duren voordat er echt nog iets georganiseerd wordt.
                        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Ik heb veel ervaring op visueel en fotografisch mbt planeten. Met imagen krijg ik bijna altijd meer detail dan visueel. Alleen op een heel enkele nacht benader ik visueel wat ik op een doorsnee avond fotografisch vastleg. Nu de planeten laag staan is het verschil nog groter.
                          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Laat je inderdaad niet gek maken door de mooie plaatjes en filmpjes die je tegenkomt. Kan je deels wel krijgen maar dan wel met een veel grotere telescoop (12"-16") en/of een goede Goto telescoop met degelijke montering en een digitale camera i.c.m. 3 of 4 soorten video/fotobewerkings programma's om het hele zwikkie groot en scherp te krijgen.
                            hieronder een wat realistischer beeld voor ons amateurs;

https://youtu.be/Z6NIBBldy8U

https://youtu.be/jI7IPPmu76U

Ps. Indien je Facebook hebt kan je op mijn pagina ook wat realistische foto's en filmpjes zien gemaakt met een 8" dobson i.c.m. een smartphone.

Bresser Mesier 8" Dobson 1218mm f/6 solar + led 8x50 finder, Baader Hyperion 68░, Explore Scientific 82░set, ES Barlow 2x, Baader Hyperion Zoom 8-24mm, UHC + moon filters.

Commentaar

Tussen haakjes: als Jupiter te fel is helpt een zonnebril!

Commentaar

Origineel geplaatst door orionsbelt Bekijk bericht
                                Sommige foto’s met een 8” dob zijn spectaculair beter dan wat ik zie met mijn 10”.
                                Uhm... je hebt toch een 8" (geen 10") Omegon Dobson Advanced X N 203/1200 lees ik hierboven?

Maar verder had ik met mijn 10" hetzelfde, de planeten zijn erg fel. Dat vond ik van de maan ook, alsof je in een lamp kijkt. En Saturnus was bijna helemaal wit. Ik doe sindsdien ook een zonnebril op, werkt goed.
                                Orion SkyQuest XT10 Classic

Commentaar

Werken...
                                X