Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat doe ik fout?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Dannyvlandeghem Bekijk bericht
    Allemaal bedankt, ik doe deze avond nieuwe poging. Is er een object dat ik s'nachts in deze tijd goed kan waarnemen? Zoals ik het hoor is Venus op dit moment misschien te moeilijk voor een beginner...
    Toch zou je het beste Venus kunnen proberen. Makkelijk te vinden, niet te verwisselen met andere objecten en een prima mogelijkheid om vaardigheden aan te leren. Ik ben het met Jean-Pierre eens, dat je het beste eerst probeert zonder de Barlow en mét het 25mm-oculair (dan vergroot je dus 60x). Dan kun je altijd nog stapsgewijs verder vergroten.
    Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/700, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Venus is echt wel het allergemakkelijkst momenteel. Die knalheldere 'ster' die je vanaf valavond hoog in het westen aan de hemel ziet (en als je weet waar te kijken : je kunt haar ook overdag zien. Zelfs met het blote oog!).
      zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Ok, ik heb de telescoop op Venus gericht en door de fijnstelling te draaien kwam er nu een half cirkeltje te voorschijn met wat ik wel zou durven omschrijven als de kleur van Venus (licht bruin). So far so good denk ik. Ik heb na de 25mm lens ook de 9mm lens gebruikt.
        Maar... het beeld was ongeveer 4mm groot.
        Nu dacht ik toch in mijn onwetendheid dat ik iets meer ging zien dan dit (bvb het oppervlak van venus)
        Is dat wishful thinking met deze telescoop?
        Volgens de handleiding kun je met deze telescoop zo ver zien, maar Venus is nu met het blote oog te zien en toch zie ik geen details met de telescoop.
        Of kan ik iets aanschaffen waardoor dit wel mogelijk zou zijn?
        Nogmaals allemaal bedankt.

Commentaar

Venus is gehuld in een dikke wolkenlaag dus details op het oppervlak kun je niet zien. Details in de wolken zijn alleen te "zien" in UV straling, niet in licht. En het feit dat je hebt kunnen zien dat het een half bolletje is, betekent dat je goed scherp gesteld stond.
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Venus ziet er door de telescoop uit als een kleine versie van een ongeveer halve maan. Als je dat gezien hebt, dan doe je alles goed. Zoals wvreeven als noemt zie je verder geen detail van het oppervlak, dat zul je ook niet met een andere kijker zien. Hoogstens als je gaat fotograferen in UV, maar dat is meer iets voor de cracks. Venus is vooral leuk omdat de venussikkel van vorm veranderd in de loop van de weken, als je hem de komende tijd af en toe bekijkt zul je zien dat hij steeds smaller wordt en de diameter steeds groter wordt.

De nummer één planeet om details op het oppervlak te zien is jupiter, met jou kijker zou je in ieder geval de twee grote donkere wolkenbanden moeten kunnen zien, en -als de planeet met je juiste kant naar ons toe gedraaid staat- de grote rode vlek. Ook leuk is als er een maantje voor de planeet langstrekt en een schaduw op de planeetbol achterlaat. Maar Jupiter duurt nog een paar maanden voor hij weer een beetje redelijk aan de hemel staat, en ook dan nog blijft hij laag in het zuiden.

Mars en Saturnus zijn ook altijd erg mooi, bij saturnus zie je de ringen en Mars -subtiel- donkere vlekken en evt. een witte poolkap. Mars wordt de komende maanden steeds beter zichtbaar. Saturnus over een paar maanden ook weer, maar blijft net zoals jupiter laag in het zuiden.

's avonds staat in het zuid westen het sterrenbeeld Orion, met de Orion Nevel (M42). Dat is ook zeker een leuk object om te proberen! Tenzij je midden in de stand woont zou je die vrij goed moeten kunnen zien.
            Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Heel erg bedankt allemaal voor de hulp.

Commentaar

Werken...
              X