Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat doe ik fout?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat doe ik fout?

Hallo allen,
    Ik wil me op voorhand reeds excuseren voor mijn onwetendheid.
    Ik heb onlangs een Celestron Nexstar 127SLT met goto functie gekregen van mijn vrouw.
    De skyaligning lukt me prima, ik laat hem naar Venus zoeken en zie door de kijker een wit rond vlak met daarin een zwart rond vlak. Er was een 25mm en een 9mm lens bij maar wat ik ook probeer, ik krijg niets te zien wat op Venus lijkt. Ik doe dus duidelijk iets niet goed. Alvast bedankt voor alle tips.

Hallo en welkom op het forum!

Jouw telescoop heeft een vangspiegel midden in de kijkerbuis. Als je te ver onscherp stelt dan zie je de schaduw van deze vangspiegel als een donkere schijf met de rest van de hoofdspiegel, die door in dit geval Venus belicht wordt, als een witte schijf. Met andere woorden, het enige dat je hoeft te doen is scherpstellen.

Je schrijft dat alignen lukt. Heb je daar sterren voor nodig? Zo ja, zien die er dan niet ook uit als witte schijven met een zwarte schijf in het midden?

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dag Wouter,
      Bedankt voor je antwoord.
      Voor het alignen heb ik inderdaad 3 sterren nodig, en die zien er net hetzelfde uit (witte schijven met een zwarte schijf in het midden)

Er zit een draaiknop op de telescoop om scherp te stellen, en terwijl ik Venus in het vizier had heb ik deze van het ene uiterste naar het andere gedraaid, en dan veranderde het beeld wel maar zag ik nog steeds geen Venus.

Danny

Commentaar

Dannyvlandeghem zet die telescoop overdag even buiten, neem een object in de verte: boom, paal,kerktoren...maakt niet uit. Draai even aan die knop tot je scherp beeld hebt. Kan je dan savonds proberen op een willekeurige ster tot je een punt hebt.
        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Wat zag je wel? Werd de lichtvlek groter en kleiner, in functie van hoe je de knoppen draaide? Je moet zolang draaien totdat de planeet zo klein mogelijk is cq. totdat sterren puntvormig zijn.

Wat mogelijke oorzaken van de problemen zijn:
          Niet goed scherpgesteld (zie boven)
          Geen oculair in de houder
          Niet het juiste verloopbusje tussen telescoop en oculair
          Issue met de telescoop

Om te beginnen: maak eens een foto van de focuser zoals het er uitziet als je waarneemt. Dan kunnen we je beter helpen.

Commentaar

Zit de diagonaal er ook wel in?

Commentaar

Origineel geplaatst door Dannyvlandeghem Bekijk bericht
              ik krijg niets te zien wat op Venus lijkt.
              Wat verwacht je te zien? Hier een filmpje van een 180mm Maksutov (gelijkaardig ontwerp, maar grotere opening dan jouw telescoop, 127 vs 180): https://www.youtube.com/watch?edufil...&v=ShBcp0llXVk

edit: aanpassing type telescoop
              Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

Het scherp stellen overdag heb ik op voorhand gedaan en dit werkte prima op de kerktoren.
                Ik heb een foto toegevoegd met wat er momenteel op de telescoop geplaatst is. Is dit ok of heb ik bij het in elkaar plaatsen een kemel geslagen?
                Als ik de telescoop scherp stelde op een ster, kon ik inderdaad draaien tot ik één puntje kreeg, maar dat was ook het geval bij Venus (Als dat Venus was tenminste)
                Ik probeer vanavond een foto te nemen van een waarneming.
                Nogmaals allemaal bedankt!
                ​​​​​​​
                Voeg bestanden toe

Commentaar

Dan lijkt het wel ok, Venus is dan wel net iets meer dan een puntje, het blijft een vrij klein (half) schijfje

Commentaar

Hoe ver staat die kerktoren van je af? Je kijkt best naar iets op grote afstand, zeg 1 of 2 km. Venus heeft momenteel een hoekdiameter van 22 boogseconden. Je moet toch duidelijk kunnen zien dat het een helderwit half schijfje is
                    zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

oja: haal daar misschien ook eens die barlow van tussen... zal eenvoudiger zijn om scherper te stellen. Eens dit ok is kan die weer eens proberen.
                      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Je hebt zo te zien een vergroting van 120x. Dat is voldoende om Venus als een schijfje te zien (feitelijk een half schijfje in deze periode). Realiseer je echter, dat het maar een klein schijfje zal zijn dat bovendien erg schittert.
                        Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/700, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Als je niet zeker was of je Venus in beeld had (omdat je zei dat je bij scherpstellen ook Venus als een puntje kreeg, kon ook net zo goed een ster in de buurt zijn), kijk eerst ook eens (overdag) of je zoeker goed staat afgesteld. Dat kun je doen op een voorwerp dat maar liefst zo ver mogelijk weg staat.
                          Je kunt dan ook eens proberen in de avondschemer, als de zon net onder is om Venus in beeld te krijgen, Venus is dan waarschijnlijk het enige dat je in je zoeker ziet en als die goed is afgesteld moet je in je kijker ook Venus in beeld hebben. Maar zoals jeanpierre ook al zei, eerst eens met de Barlow er uit. Als het dan lukt met je 25 mm oculair daarna eens proberen met het 9 mm oculair.

Commentaar

Allemaal bedankt, ik doe deze avond nieuwe poging. Is er een object dat ik s'nachts in deze tijd goed kan waarnemen? Zoals ik het hoor is Venus op dit moment misschien te moeilijk voor een beginner...

Commentaar

Probeer het op elke willekeurige ster. Je kunt dan scherpstellen testen.

Commentaar

Werken...
                              X