Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Objectenlijst maken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
    Ik gebruik de seeing waarde niet. Dat log ik meestal gewoon in de tekst als ik vind dat de seeing van invloed is geweest op de waarneming. De SQM waarde staat bij mij vast ingesteld voor de waarneemlocatie. Ik heb inmiddels meer dan 20 waarneemlocaties...
    En die heb je handmatig bepaald en daar een gemiddelde van genomen?

Commentaar

Ik vind de SQM niet belangrijk genoeg om daar heel veel tijd aan te besteden. Voor mijn huidige locatie (mijn achtertuin in La Serena, Chili) heb ik één keer 18.9 gemeten en dat afgerond op 19.0. Of het nu 18.5 of 19.5 is maakt me niet zo veel uit. Maar ieder zijn meug natuurlijk.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
        Ik vind de SQM niet belangrijk genoeg om daar heel veel tijd aan te besteden. Voor mijn huidige locatie (mijn achtertuin in La Serena, Chili) heb ik één keer 18.9 gemeten en dat afgerond op 19.0. Of het nu 18.5 of 19.5 is maakt me niet zo veel uit. Maar ieder zijn meug natuurlijk.
        Nee dat is ook waar. Voor mijn locatie is 19.0 dan ook voldoende informatie.

Maar ik vind het altijd prettig om getallen te gebruiken voor zaken in plaats van woorden. En dan het liefst getallen die door een apparaat worden bepaald en niet door mijn beoordeling.

Commentaar

Werken...
        X