Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Objectenlijst maken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Objectenlijst maken

Kan iemand mij tips geven om eens een goede lijst te maken voor objecten? Ik worstel hier vaak mee en kom best vaak teleurgesteld terug in huis, omdat ik weer eens een veel te lastige lijst heb gemaakt. Telescoop die ik in dit geval ga gebruiken is een Zenith Star 73 Doublet.

Voor vanavond pak ik het eens anders aan. Hoe? Nou ik kijk eerst op CdC welke sterrenbeelden gunstig zijn gelegen. Voor vanavond zijn dat Cancer, Gemini, Auriga en alles wat daar tegenaan hangt. Vervolgens pak ik de Night Sky Observer Guide en filter daar alle objecten uit waar een vermelding bij staat '2/3"Scopes - (vergroting)' of '4/6"Scopes - (vergroting)' en tevens een rating van 4+ sterren. Deze lijst vergelijk ik dan met de lijsten die Tonight's Sky genereert tot magnitude 6.5 of het wat overeenkomt of overeenkomt met de 250+ Deep Sky Objects Visible with Binoculars/Naked Eye. Voor Auriga kom ik dan voor vanavond op: 4Aur, 14Aur, 26Aur, 37Aur, 41Aur, 56Aur en sigma 698, 147, 928 en 929 en messier 36, 37 en 38.

Is dat nu voor vanavond een (begin van een) geschikte lijst? Ook gezien het feit dat er nagenoeg geen maan is (zou ik dan niet voor nebula moeten gaan)? Mijn locatie is trouwens ongeveer 19.0 SQM. Dat is niet heel top en ik denk dat dit ook vaak van invloed is op mijn teleurstelling.

Voor Deep Sky objecten is de Messierlijst een goed startpunt. De meeste NGC's zullen te zwak zijn. Voor dubbelsterren is de Struve-catalogus met die sigma, Σ) een mooi begin, kies de wijdste dubbelsterren en ga dan steeds nauwer.

Moderne waarneemgidsen zijn vaak geschreven voor grotere telescopen. Als je 'm kan vinden: Webb, Celestial Objects for Common Telescopes heeft 4000 objecten waarvan de meeste met een 90 mm achromaatje te zien zijn. Norton's Star Atlas heeft ook lijsten, evenals de daarop lijkende Cambridge Star Atlas van Tirion. Je zal zien dat het leeuwendeel van gidsen voor kleinere kijkers heel veel dubbelsterren hebben en alleen de helderste clusters en nevels. Voor dat soort objecten was vroeger (toen er minder lichtvervuiling was) de 15 cm Newton het standaard-instrument. Nu is dat de 20 cm Newton of SCT.

Er zijn meer oude waarneemgidsen voor kleine kijkers. Flammarion had er ook 1: het rijk der sterren. Tweedehands boekhandels en/of antiquariaten hebben 'm soms.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Voor dit doel heb ik eigen Excel-lijsten gemaakt.
      Daarmee is het mogelijk objecten te sorteren op oppervlaktehelderheid, rechte klimming, sterrenbeeld, wel of niet eerder gezien en andere criteria.
      Dit is een uitreksel van Messier en NGC-objecten in de sterrenbeelden Cancer, Gemini en Auriga.
      Bij sterrenstelsels en planetaire nevels is de oppervlaktehelderheid van belang. In de literatuur is ook de oppervlaktehelderheid van open clusters te vinden, maar dat is een vrij onzinnig criterium, want ik kan clusters zien die volgens deze cijfers onhaalbaar zijn.

In mijn oculairenkoffer zit ook een lijst van dubbelsterren.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: waarneemlijstje.png views: 0 grootte: 33,5 KB id: 1442538
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
        Als je 'm kan vinden: Webb, Celestial Objects for Common Telescopes heeft 4000 objecten waarvan de meeste met een 90 mm achromaatje te zien zijn.
        Is hier te lezen.

Commentaar

Thanks voor de tips. Vanavond ga ik het er maar mee doen, omdat het in lijn lijkt met wat jullie zeggen.

Rudy leuk om zulke oude boeken nog even te lezen

Commentaar

Jemig. Wat merkte ik dat ik al 5+ maanden niet meer gekeken had. Wat een roestige manier van navigeren. Uiteindelijk M36, M37 en M38 kunnen vinden. Vooral M38 vond ik een enorme uitdaging. Die dubbelsterren ben ik niet meer aan toegekomen (heb maar 2 uurtjes buiten gestaan). Desondanks was ik eigenlijk wel tevreden. Simpelweg omdat ik nieuwe objecten heb gezien bij redelijke omstandigheden (SQM maar 19.05) en omdat ik een keer weer de tijd en energie had om buiten te staan.
            Last bewerkt door MFCharon; 25-03-20, 09:33.

Commentaar

Dit is een super programma, Astroplanner.net.
              Je kan uitgebreid filteren op afmeting en magnetude, hu=ij geeft dan een lijst , klik je op een object dan zie je hoe en waar hij in de hemel staat, ook aan de rechterkant een indruk van het object.
              Echt een aanrader.
              Je bent wel even bezig om te snappen hoe het werkt.
              Hierbij nog een printscreen
              Hugo Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ap.jpg views: 130 grootte: 604,1 KB id: 1442712

Commentaar

Ik heb AstroPlanner ook aangeschaft en een tijd gebruikt. Het enige echte jammere aan deze applicatie is het gebruik van catalogi. De ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om veel losse catalogi aan te bieden en dat zorgt ervoor dat als je naar een object zoekt, deze vaak meerdere malen tevoorschijn komt. Daarnaast heeft hij de RNGC gebruikt wat echt een verouderde catalogus is en waarin objecten met een A, B, C enz aanduiding niet voorkomen. Ook de Hickson catalogus (van compacte sterrenstelselgroepen) heeft zo zijn kuren. Zorg er tenslotte voor dat je een losse atlas of een andere app voor sterrenkaartjes gebruikt want die van AP zijn onbruikbaar.

Wat dat allemaal betreft is SkyTools echt stukken beter maar ook veel duurder.
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Zal er eens naar kijken wat daarin aansluit bij mijn wensen. Kende beide programma's niet.

Commentaar

Heb eens even wat reviews van SkyTools4 bekeken en de website zelf...het beviel me wel...dus ik heb het (VIsual Standard) aangeschaft. Mijn eerste indrukken waren heel positief. Werkt soepel, logische opbouw, duidelijke resultaten.

Commentaar

Origineel geplaatst door MFCharon Bekijk bericht
                      Heb eens even wat reviews van SkyTools4 bekeken en de website zelf...het beviel me wel...dus ik heb het (VIsual Standard) aangeschaft. Mijn eerste indrukken waren heel positief. Werkt soepel, logische opbouw, duidelijke resultaten.
                      Gister in de tuin de laptop naast met gehad met ST4. Ik vind het toch wel echt een aanvulling. Notities maken gaat zoveel makkelijker en sneller (nou ben ik ook wel echt van de digitale wereld). Duidelijk logboek. Thanks voor de tip wvreeven

Commentaar

Graag gedaan. Ik ben blij dat het jou ook bevalt. Gisteren heb ik dit ook weer gedaan: 12" dob in de tuin en ST4 voor de lijst en de logs. Ik vind de kaartjes van ST4 wel overweldigend en ik ga spelen met de instellingen (en dat zijn er VEEL) om het beeld realistischer te maken.

Een kanttekening bij ST4. De maker ervan, Greg Grinclaw, is erg eigenwijs. Hij heeft zichzelf tot expert van objectaanduidingen uitgeroepen en houdt er onorthodoxe ideen op na voor wat betreft hoe objecten genoemd moeten worden gebaseerd op zijn eigen historisch onderzoek. ST4 (en ST3 in het verleden) wil er daarom nogal eens andere objectaanduidingen op na houden dan bv DeepSkyLog. Er zijn dan ineens NGC nummers verwisseld bijvoorbeeld. Ook wordt er door Greg sterk gefilterd op "niet bestaande objecten" en daarom missen er veel NGC en IC objecten omdat dit bijvoorbeeld asterismes of gewoon sterren zijn. Daar hebben waarnemers in het verleden foutjes gemaakt en die zijn er door Greg utgefilterd. Je zult dus nooit in ST4 logs kunnen opnemen voor bepaalde objecten of deze kunnen opzoeken in de Interactive Atlas want ze ontbreken geheel uit de database. Maar goed, als je dit in de gaten houdt dan is het een zeer prettige applicatie om mee te werken.
                        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

O nog even toevoegen: je kunt de logs redelijk eenvoudig exporteren uit ST4 naar een comma separated file. Deze kun je dan met OpenOffice or Excel inlezen en de datum en tijd en de volgorde van de kolommen aanpassen aan het formaat dat DeepSkyLog graag wil. Daarna kun je de csv in n keer makkelijk importeren in DeepSkyLog. Dat scheelt een hoop typen

Commentaar

Met mijn 73mm doublet verwacht ik niet dat ik veel buiten de gangbare databases (en notaties) werk dus het 'probleem' dat je beschrijft zal toch nog wel meevallen denk ik. En DeepSkyLog gebruik ik ook niet.

Heb jij trouwens een log-preset voor 'seeing' ingevuld? Zo ja; wat hanteer jij dan? Gewoon goed, voldoende en matig? Of koppel je daar een waarde aan? Bijvoorbeeld SQM 18.50 - 19.00, 19.00-19.50 etc.

Commentaar

Ik gebruik de seeing waarde niet. Dat log ik meestal gewoon in de tekst als ik vind dat de seeing van invloed is geweest op de waarneming. De SQM waarde staat bij mij vast ingesteld voor de waarneemlocatie. Ik heb inmiddels meer dan 20 waarneemlocaties...

Commentaar

Werken...
                              X