Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

tracking van objecten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

tracking van objecten

Voor mijn zoon van 13 ben ik aan het uitzoeken wat een goede telescoop is om mee te starten. Ik kom nu uit op de Celestron Astro-Fi 102.
    Is het nodig om een telescoop met automatische tracking aan te schaffen? Of kan hij met dit model (zoekt via app zelf de objecten op) prima kijken naar maan, planeten, etc. En ze fotograferen?
    Bij voorbaat dank voor de reacties!

automatische traicking betekent in de hobby dat de telescoop automatisch volgt als het object eenmaal in beeld staat. De astro-fi is een goto telescoop, die ook nog eens automatisch uitlijnt. Dat is erg makkelijk (als het werkt) maar het kost geld.

Dit soort telescopen zijn pas op de markt, en in Nederland zijn er geen clubs die ze uitproberen. We kennen ook geen mensen die dit soort bedragen uitgeven om telescopen te testen, we kopen zelf liever dure oculairs. Het kan goed zijn dat in buitenlandse bladen wel reviews staan, ik denk dan met name aan het Engelse blad The Sky at Night en de Amerikaanse Astronomy, die je nog steeds bij de tijdschriftenhandel kan vinden. Misschien dat Duitse en Franse bladen reviewen, maar zelf ken ik die niet.
    Last bewerkt door svdwal; 15-02-20, 21:48.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

De Maan is heel mooi door elke telescoop. Sommige sterrenclusters ook maar verder zij het hele vage kleurloze vlekjes die net te zien zijn. In de stad is het nog moeilijker. Waarschijnlijk is het beter om eerst met een goede verrekijker te beginnen.

Voor een aankoop van elke telescoop zou ik eerst een bij een astronomieclub te rade gaan. Ga zeker bij de Landelijke Sterrenkijkdagen op 28 february eens door een aantal telescopen kijken en vraag daar om advies. Hopelijk is het dan helder.

Han

Commentaar

Hallo en welkom op het forum!

Lees vooral ook dit artikel met veel info

https://www.astroforum.nl/forum/begi...et-ik-beginnen

en vul de vragenlijst in die Alexis in zijn commentaar vermeldt. Daarmee kunnen we je een stuk beter helpen om te bepalen wat een geschikte telescoop voor jullie zou kunnen zijn.

Groetjes, Wouter
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Voor iemand die nog niks van kennis heeft van astronomie is meteen met astrofotografie beginnen met een telescoop waar je ook nog niks van kennis over hebt misschien wel een (veel) te hoge verwachting. Los daarvan betaal je voor die Astro-Fi heel veel aan electronische snufjes met weinig meerwaarde (hemelobjecten opzoeken met een atlas of sky-app is cht niet moeilijk) en heb je eigenlijk maar heel weinig optiek voor je geld (waar je tenslotte je objecten moet mee bekijken). Voor die prijs haal je vl meer telescoop in huis waar je echt iets mee bent (een 15 of 20cm dobson bvb). (en mocht het niet helemaal doorgedrongen zijn : astrofotografie laat je beter nog wat opzij liggen, het is een totaal andere hobby). Misschien lijkt dit wat cru maar er zijn genoeg jonge instappers die een hoop geld uitgeven aan een kijkertje met een hoop electronische prullaria die daarna snelsnel in de hoek verdwijnt omdat er amper iets mee te zien valt omdat het kijkertje zelf te weinig licht verzamelt. De maan, ja, maar na tien foto's van de maan is de kick ook dr snel van weg. Hou er ook rekening mee dat de planeten de komende jaren nog steeds laag en dus ongunstig staan om waar te neme, laat staan fotograferen. En dan is 550€ voor een handvol maanfoto's toch best veel geld.

Leesvoer 1

Leesvoer 2

Als je eens de checklijst ("lijst voor knippen en plakken") hierheen kopieert en er je antwoorden bij zet, dan weten we al heel wat meer.
          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Werken...
          X