Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De keuze is reuze.. op zoek naar beginnerstelescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De keuze is reuze.. op zoek naar beginnerstelescoop

Beste allemaal,

Al jaren ben ik enorm gefascineerd door het sterrenstelsel en daarbij voornamelijk de planeten en maan. Ook zou ik graag wat sterren beter willen zien, maar heb gelezen dat t wel f deep sky f planeten zijn. Planeten, de maan en ‘gewone’ sterren hebben dus mijn voorkeur.
    ik ben al weken op onderzoek onder andere op dit fantastische forum. Nu heb ik de wiki site bekeken en alle beginnersforums en nu vroeg ik me af of jullie me konden helpen met de keuze..
    Ik woon in Rotterdam, dus behoorlijk wat lichtvervuiling maar heb een auto en ga er graag op uit naar donkere plekken. (Maar zou t ook leuk vinden om vanaf mn balkon te kunnen kijken, woon in een flat).
    Makkelijk mee te nemen heeft dus de voorkeur, maar hoeft niet mega klein ofzo..
    Mijn vriend had de Bresser Pollux 150/1400 voor mij gekocht omdat ik ook graag (simpele) fotos zou willen maken, maar heb deze teruggestuurd nadat ik oa hier had gelezen dat deze heel slecht is. Foto’s maken zou ik dus wel leuk vinden, maar snap t als deze qua kwaliteit niet geweldig zijn. Vind zelf kijken (zien) belangrijker ook.
    Budget is max 300 (met latere opties op bv andere en extra lenzen).
    Ik twijfel tussen onderstaande Telescopen:
    Skywatcher Dobson 150/1200 Skyliner classic DOB (heeft voorkeur wel, maar weet dus niet zo goed waarom..)
    Meade Dobson 130/650 lightbridge mini 130 DOB
    Omegon Telescope N 150/750 EQ-3

Bij de skywatcher kan ik nergens vinden of er een red dot finder bij zit en welke oculairs..
    De Omegon heeft een statief, ik weet niet of dit nou juist wel of geen voordeel is.. er staat wel dat er een optie is voor foto’s maken.
    Wie zou mij kunnen helpen? Als iemand een betere optie heeft, hoor ik t ook graag!
    Onderstaand ook nog de vragenlijst ingevuld.
    Alvast heel erg bedankt!!!

Welke beelden verwacht je te kunnen zien?
    • Wat stel je je er op dit moment van voor: Meer zwart/wit dan kleur, geen "kleur" in de ruimte
    • Is het een impuls(aankoop: zeer zeker niet. Wil al jaren een telescoop, maar nu eindelijk wat geld te besteden eraan.
    • Heb je al ervaring met sterrenkijken? Niet met een telescoop; ik ben zelf stewardess en kijk vanuit de cockpit veel naar de sterren met meerdere sterrenapps
    • Heb je al een kijker? Nee ben zoekende naar juiste kijker, wil eerst waarnemen en wellicht BASIS Fotografie in een later stadium
    • Ben je al eens op een starparty geweest? Nee, maar wil graag zodra ik een telescoop heb!’ Ook wil ik graag een cursus nemen bij Rijswijk.

2. Wat wil je met de telescoop doen?In 1e instantie vnl. kijken en waarnemen van sterren en planeten en de maan in ons eigen stelsel

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen? (manueel, auto, GoTo,...) geen goto qua budget. Makkelijk te bedienen voor een beginner
    4. Wat is je budget? Max 300€
    • Is dit inclusief/exclusief accessoires? Ja, maar met optie tot uitbreiding van oculairs en misschien later dus nog meer

5. Hoe belangrijk vind je maan en planeten? Die wil ik in 1e instantie echt bekijken en bestuderen

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky? Geen ervaring mee, dus moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk iets voor later?

7. Waar ga je kijken?

Ik woon in Rotterdam Centrum
    • Heb je vrij uitzicht rondom? Matig, zuiden is door flat aan die kant wel boven te zien maar wat lager nier echt.
    • Ben je bereid te reizen voor een donkere plek? ja, zeer zeker, juist graag reizen!
    • Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek? indien nodig zover als nodig is, maar als iemand een plek in de buurt van Rdam weet zou handig zijn
    • Waar woon je Rotterdam centrum
    • Woon je op een flat? Ja

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?Nog geen idee, maar ik heb een heater op mn balkon voor de koude wintermaanden

9. Wat kun je dragen? 15kg afhankelijk hoever, hoe.
    • Hoeveel kilo wil je maximaal tillen? 15 kg of zo. per keer.
    • Hoe ga je de telescoop vervoeren? per auto indien nodig

10. Is 2e hands een optie? ja op zich wel, maar hoeft niet echt..

11. Later interesse in fotografie? ja zeker,maar geen profi fotos, meer voor mezelf bijvoorbeeld. Zou dus later kunnen/willen uitbreiden.

Dag Susanna,

Welkom op dit forum. De drie door jou genoemde beginnersopties ken ik eerlijk gezegd niet. Zelf heb ik mijn eerste stappen mogen zetten met een Sky-Watcher Evostar 90/900 met AZ3 mount. Deze telescoop wordt op dit forum aanbevolen als een betere beginnerstelescoop. Ik kan dit beamen. Hij is makkelijk in gebruik, goed vervoerbaar en geeft scherpe beelden. Hij is minder geschikt voor astrofotografie, maar dat geldt denk ik voor de meeste beginnerstelscopen.
    De mijne is inmiddels te koop (zie item op dit forum). Ik heb zelf de stap gemaakt naar een grotere telescoop met meer fotografiemogelijheden (Celestron C8), maar daar houdt ook een ander prijskaartje bij.

Wat je ook kiest, ik wens je heel veel plezier met deze mooie hobby!

groet,
    Gerrit
    Celestron NexStar Evolution 8, Sky-Watcher Evostar 90/900 AZ3, Bynolyt Albatross 8x32, Bynolyt Stork 8x42, Zeiss 10x40, Celestron Skymaster 15x70

Commentaar

Qua optiek en kwaliteit van de accessoires steekt de Skyliner Dob boven de rest uit -- er steekt geen budget in de montering, en dat scheelt wat. Maar het is een lange Dobson, dus niet echt balkonvriendelijk (tenzij je echt een gigantisch balkon hebt). Het is eerder een kijker om mee op verplaatsing te nemen (zie Star Parties op het forum.)

De Omegon heeft dezelfde opening maar een kortere buis en een equatoriale montering. Die is minder stabiel (vooral als er wind is) maar je volgt er wel makkelijker de maan en planeten mee (maar bon, als het beeld dan door de wind beeft ben je er niet veel mee).

Als je iets wilt dat ng handiger is, eerder een tafeldob:
      https://www.astromarket.org/telescop...be-dob/p,14966

Handiger bestaat niet. Voor tafeldobs heb je best een kist en een lage stoel, dus op verplaatsing zijn die (voor zover de telescoop in de koffer past) niet zo veel handiger dan de "klassieke" Dob. De optiek van dit model is beter dan die van de Meade (althans voor de exemplaren die ik zag). Je moet wel een lichtschild knutselen met een jogamat, maar voorbeelden genoeg op het forum.

Voor €300 moet je niet veel verwachten kwa foto's, behalve dan eenvoudige maankiekjes. Met de Omegon op equatoriale montering kun je wat verder, maar je gaat dan nog moeten investeren in een motorsturing en een planetencamera.

Qua keuze van de objecten: op de maan raak je niet uitgekeken. Op Mars, Jupiter en Saturnus ook niet, maar ze staan de volgende jaren nogal ongunstig (behalve Mars, maar voor Mars heb je toch al flink wat opening nodig n ook nog een pak ervaring; Mars is trouwens maar enkele maanden echt goed observeerbaar elke twee jaar, want anders is die echt wel nog kleiner). Deepsky-objecten zijn er meer, maar je moet dan echt wel trekken naar een donkere plek.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties! Die Skywatcher Dobson telescoop N 150/1200 Skyliner Classic DOB zou op zich best passen op mn balkon, maar denk dat 25kg toch wat zwaar is om mee te nemen zelf als ik ermee op pad ga naar het donker (zie nu dat t geen tafelmodel is..)
        De skywatcher dobson heritage ziet er goed uit en best goedkoop zelfs! Is het dan een goed idee om hier wat extra goede lenzen bij te kopen? En kun je zo’n scherm ook kopen of is t wel heel makkelijk on zelf te maken?
        Een tafelmodel lijkt me inderdaad het handigst, zijn er nog betere dan deze of wordt het dan direct 500€?
        Heel erg bedankt weer, vind t zo lastig omdat ik er al zo lang 1 wil, wil ik niet de verkeerde keuze maken

groetjes Susanna

Commentaar

Welkom op dit forum!

Zo'n pijp van meer dan 1200 mm is toch vrij lang hoor. Het past wellicht ook wel op je balkon, maar de spiegel ligt onderin en blijft dus heel laag......en dan moet je nog over die reling heen kijken. Als je een flink tijdje bezig bent is het altijd een goed idee om up te graden naar betere oculairen. Die blijven gewoon bij je tegen de tijd dat je naar een andere telescoop gaat upgraden. Bij een verhuizing bijvoorbeeld. Een goede barlow erbij geeft je wat meer ruimte in de vergrotingen. Neem een goede barlow, heb je jarenlang plezier van. Die schermen kun je zo maken, maar zijn ook te koop.

Trouwens ook welkom op sterrenwacht Rijswijk, kom gerust eens langs!
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door Susanna Meijer Bekijk bericht
            Bedankt voor jullie reacties! Die Skywatcher Dobson telescoop N 150/1200 Skyliner Classic DOB zou op zich best passen op mn balkon,
            Als je laag naar de horizon kijkt dan moet je ook rekening houden met de horizontale afstand...dat is meestal het probleem. En het oculair komt ook lager dan met een tafelmodel op een kistje, en dan staat de balustrade/reling van een balkon ook vaak in de weg (als je de kijker op het balkon gekregen hebt).

maar denk dat 25kg toch wat zwaar is om mee te nemen zelf als ik ermee op pad ga naar het donker (zie nu dat t geen tafelmodel is..)
            Dat, daarentegen, valt wel mee. Het is ook in twee vrijwel gelijke delen. Montering ergens ploffen, buis erop, klaar. Zelfs een 200mm is voor niemand echt een probleem, tenzij het een kind van 12 is.

De skywatcher dobson heritage ziet er goed uit en best goedkoop zelfs! Is het dan een goed idee om hier wat extra goede lenzen bij te kopen?
            Je kunt beginnen met de meegeleverde oculairs, maar ik zou inderdaad (zeker bij interesse voor planeten) een 3x barlow erbij nemen, zoals deze:
            https://www.365astronomy.com/365Astr...ic-Barlow.html

Dat is de goedkoopste versie van de vierlenzige Chinees die iedereen verkoopt (voor veel meer).

Goedkoper moet je niet gaan, want dan heb je prutbeelden op hogere vergroting. [De Q-barlow van Baader is goedkoper en ook goed maar werkt enkel als opschroefbarlow in een Heritage].

Let wel, niet elke barlow past in een Heritage, omdat sommige veel indraaien van de oculairhouder vereisen, en dat kan niet op een Heritage. Ik dacht dat deze ging, maar zeker ben ik er niet meer over.

Je kunt natuurlijk ook in plaats daarvan een oculair rond de 5-6mm nemen, zoals in deze reeksen:
            https://www.365astronomy.com/Planetary-Eyepieces/

[De BST Explorers zijn iets duurder maar ook iets beter, maar de oogafstand is wat minder brilvriendelijk]

maar bij een barlow krijg je op termijn met drie oculairs zes vergrotingen, terwijl je zonder barlow voor elke vergroting een oculair moet kopen.

En kun je zo’n scherm ook kopen of is t wel heel makkelijk on zelf te maken?
            https://www.astroforum.nl/forum/visu...-nieuwe-kijker
            Last bewerkt door sixela; 14-01-20, 02:11.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb de Heritage ook en heb een 3x barlow, 25mm, 15mm en 10mm.
              Sky-watcher heritage 130p
              ​​​

Commentaar

Welke 3x barlow gebruik je?

Commentaar

Onwijs bedankt voor jullie hulp! Ik ga nu de heritage kopen en daarbij dan inderdaad de barlow lenzen zodat ik de planeten goed kan bekijken.
                  groetjes, Susanna

Commentaar

Pepijn, heb jij ook de Barlow die sixela aangaf? Of een andere?

Commentaar

De barlow kun je ook als "Skyywatcher" kopen:
                      https://www.astromarket.org/barlow-l...b_bar_1_select

Je kunt alvast aan Jimmy van Astromarket eens vragen of die op een Heritage past. Ik denk het wel -- ik heb ooit wat ik verdenk dezelfde barlow te zijn (een Chinese kopie door Barsta van de vroegere Japanse vierlenzers) gebruikt.

Goedkoopste werkelijk uitstekende 3x barlow, trouwens:
                      https://eu.telescope.com/Telescopes/...8/p/103593.uts
                      https://www.astromarket.org/barlow-o...-25-3x/p,14066

Je kunt trouwens voor iets minder vergroting ook de zilveren buis plus element of het element alleen op een oculair schroeven. Maar of die in de gewone 3x stand nog steeds in focus komt weet ik niet - ik denk dat die bijna evenveel indraaien vereist als een Q-barlow en die gaat echt niet. Anderzijds,

https://www.teleskop-spezialisten.de...ml?language=en

firma's verkopen bundels met zulk een barlow plus de Heritage, dus misschien gaat het net wel.

Als je alles bij b.v. Astromarket koopt kun je het eerst vragen, en als je geen antwoord krijgt ook kopen en makkelijk terugsturen als het blijkt niet te lukken (let op: testen op sterren of alleszins objecten op minstens 500m, want objecten die dichtbij staan vereisen minder indraaien dan sterren, maan en planeten).

Tussen haakjes: waarom 3x?

Omdat je dan gewoon later een 15mm tussen je 25mm en 10mm kan kopen en dan heb je 25, 15, 10 zonder en 8, 5, 3mm mt barlow. Met een 2x krijg je vaker "dubbeltjes" of moet je zonder, dan met, dan zonder barlow etc. werken.
                      Last bewerkt door sixela; Gisteren, 21:24.

Commentaar

Wauw, zo fijn al deze informatie! Ik wilde ook nog vragen waarom 3x barlow, maar heb al direct antwoord. Ben hier onwijs blij mee!
                        Ik heb de vraag inderdaad al uitstaan bij astromarket, maar omdat ik ook op verschillende sites de heritage in combinatie met de 3 x barlow zie staan denk ik dat het wel zou moeten lukken. Ik hou je op de hoogte als alles binnen is! Nogmaals bedankt

Commentaar

Jimmy van astromarket geeft aan dat hij die Barlow niet aanbeveelt omdat de beeldkwaliteit dan niet goed zou zijn. Hij geeft aan beter deze te nemen:
                          https://www.astromarket.org/oculairs...-1-25-/p,32982
                          Dat ga ik dus doen

Commentaar

Geen slechte raad, maar toch enkele kanttekeningen.

De beeldkwaliteit is met een barlow even goed -- tenzij je een te goedkoop barlowtje van €30-40 gaat nemen, maar die Orion Tri-Mag is bijvoorbeeld uitstekend (en ook die Chinese Barsta vierlenzers zijn goed). Dat die nu goedkoop is, dat ligt vooral aan het feit dat Orion van leverancier verandert en de oudere stock opruimt.

De vraag is eerder of je met alle oculairs nog in focus raakt als je een barlow gebruikt, omdat de Heritage niet een oculairhouder heeft met een groot bereik en je bij het plaatsen van een barlow vaak extra moet indraaien.

Je moet met een Tri-Mag inderdaad opletten niet te veel te vergroten. Dat zal ook wel meetellen: te veel mensen gebruiken een 3x barlow met te korte oculairs, en zijn dan ontgoocheld, en dat wilt Astromarket natuurlijk ook vermijden.

Daarom begrijp ik ook de aanbeveling -- minder risico's op een ontgoocheling van de klant als die niet weet wat die doet, of als een oculair/barlowcombinatie niet blijkt in focus te komen.

Trouwens, zo'n Kronus is eigenljik een oculair met een soort ingebouwde barlow (het originele ontwerp komt eigenlijk nog van Thomas Back, de ontwerper van de beroemde TMB-refractoren). Maar je hebt geen extra indraaien van de oculairhouder nodig, omdat de schouder van het oculair net op de goede plek zit om geen extra indraaien te veroorzaken.

Een 10mm in een 3x barlow is op een f/5 telescoop eigenlijk enkel voor Mars en Saturnus (en kleinere planetaire nevels), maar een Heritage kan dat toch nog aan; lager moet je in de regel inderdaad niet gaan (tenzij voor kleine planetaire nevels en dubbelsterren, als er erg weinig turbulentie is), want dan heb je vaak een beeld dat niet meer details toont en gewoon wat donkerder en waziger is, en dus ontgoochelend is.

Het nadeel van een oculair te kopen en geen barlow is dat als je een 15mm koopt je er dan niet een extra "oculair" bijkrijgt. Het voordeel van een barlow stijgt als je meer oculairs hebt. Twee oculairs en een barlow geeft vier vergrotingen, twee oculairs plus een extra oculair geeft drie vergrotingen; nog niet zo'n groot verschil. Als je zes vergrotingen wilt, dan is zes oculairs wel meer investeren dan drie oculairs plus een barlow (en als je een grote oogafstand wilt dan heb je eigenlijk zes keer een ingebouwde barlow gekocht).

Je hebt op termijn ook een 15-17mm nodig (voor deepsky tussen de 25mm en de 10mm, en dan gebarlowed voor Jupiter voor iets dat dan inderdaad rond de 5-6mm komt als je inderdaad een 3x barlow zou hebben). Maar bon, twee Kronus zijn niet duurder dan een barlow en een Kronus.

Commentaar

Werken...
                            X