Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

GoTo uitlijnen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

GoTo uitlijnen

Ik ben nieuw in deze hobby. Ik heb een Celestron C8 met StarSense, maar het lukt me nog niet goed om deze uitgelijnd te krijgen. Onlangs dan ook een kruisoculair aangeschaft, om zo een ster voor uitlijning exacter in het midden te krijgen. Daarmee heb ik ook als kalibratie enkele sterren kunnen toevoegen, maar als ik dan een object laat opzoeken zit de scope er toch een stukje naast. Heeft iemand nog tips? Of is de nauwkeurigheid nooit zo hoog dat je altijd wel even iets moet zoeken en corrigeren?

Welke montering zit er onder deze telescoop?
    Ik heb zelf geen StarSense en ook geen kruisdraadoculair, maar na het instellen van de goto (Advanced VX montering) krijg ik objecten wel de hele nacht op de juiste plek in beeld.
    Als er toch een afwijking is, komt het meestal door een invoerfout aan het begin van de uitlijnprocedure.
    Bijv. verkeerde geografische co÷rdinaten, verwisseling van maand en jaar, per ongeluk zomertijd ingevoerd en/of verkeerde tijdzone.
    Celestron software is vooral gemaakt voor de Amerikaanse markt. Probeer te denken als een Amerikaan.
    Datum moet ingevoerd worden als MM/DD/JJ.
    Tijdzone 1
    DST (daylight summer time) moet nu op No of nul staan.

Op Youtube staat een instructiefilmpje voor de Starsense:
    www.youtube.com/watch?v=OqqoFZyxzQg

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ik heb een AltAz montering, ik vermoed dat ik de StarSense nog eens opnieuw moet instellen.
      De aarde draait snel, voordat ik op Align gedrukt heb is de ster al weer verschoven...

Commentaar

Mijn eerste ingeving was, dat is vast een altaz montering.
        Eerste waar je daarbij voor moet zorgen is dat de boel goed waterpas staat.
        Is dit niet het geval dan zal een goto ook niet lukken.
        Voor een eq montering is dit minder belangrijk, omdat je daar alleen de pool-as voor hoeft af te stellen

Commentaar

Goto's garanderen niet dat het object midden in beeld staat, het is al goed als het in beeld staat bij het laagst vergrotende oculair dat standaard wordt meegeleverd. Wil je echt perfecte goto's dan zal je heel veel uitlijnsterren moeten gebruiken, en dan moet de software van de goto ook een zogenaamd pointing model met een parameter of 7, 8 aankunnen.

Goedkopere goto's hebben niet zo'n ingewikkeld model. Bij dat soort telescopen ga je eerst naar een heldere ster in de buurt, daar synchroniseer je op en dan ga je naar het object.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Mijn LX90 GPS is MEESTAL redelijk accuraat. Niet altijd pal centraal in het beeldveld maar toch altijd zichtbaar.
            Het enige wat me opvalt is dat deze zomer bij Jupiter en Saturnus, ze dikwijls iets buiten beeld stonden of kantje boordje.
            Met DSO's geen probleem.
            Ik zorg altijd dat alles mooi waterpas staat en dat de uitlijnsterren zo ver mogelijk uit mekaar liggen.
            Meade LX90 GPS 8",HOC D/60mm F/910mm,Ganymedes D/114mm F/900mm,ES AR127 + NEQ6-PRO/Celestron G5/Skywatcher 127 Mak + Omegon EQ-300

Commentaar

Ik heb een altaz Celestron Evolution met Starsense. Ik zet hem ongeveer horizontaal (niet exact waterpas) , lijn uit met SkyAlign (drie willekeurige heldere sterren, belangrijk is dat er twee ongeveer op 90 graden van elkaar staan (niet veel meer, niet veel minder), als derde neem ik altijd de poolster. Dan krijg ik de hele avond de objecten in beeld met de 22 nagler (45' fov) , dat oculair gebruik ik ook bij het uitlijnen, maar precies in het midden staan ze meestal niet. Let er op dat bij het in het midden zetten tijdens het uitlijnen je de ster net zo laat bewegen, als ie doet bij goto. Bij zwakke en lastige opbjecten gebruik ik Precise Goto, dan zoekt ie eerst een heldere ster in de buurt, die zet je in het midden en dan gaat ie naar het object, dat dan ook mooi in het midden staat. Werkt bijna net zo snel als gewone goto.
              Die Precise Goto is ook erg handig als je met sterke vergroting werkt, en niet steeds naar de zwakkere terug wil. Die heldere ster zie je nl ook meteen in je zoeker, dus je kunt hem gemakkelijk in beeld zetten.
              Je kunt ook nog syncen op een heldere ster in het gebied waar je wilt zoeken, als je verder weg gaat moet je wel weer unsyncen, anders klopt er niets meer van.
              Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Ik heb een alt-az dobson met een handgemaakte goto en gebruik ook altijd eerst de Poolster en dan een heldere ster in het oosten om de uitlijning te doen.

Let overigens wel op met het gebruik van de Poolster voor uitlijning. Deze staat erg dicht bij de noordpool van de hemel waardoor het bij deze ster wÚl belangrijk is deze zo goed mogelijk in het midden te zetten. De declinatie is er namelijk bijna 90 graden waardoor de sinus bijna 1 is en de cosinus bijna, maar zeker niet exact aan, 0. Vooral de cosinus van bijna 0 heeft een grote invloed op de berekeningen die met de pooluitlijning samengaan dus hoe beter de Poolster in het midden, hoe beter die berekeningen en dus hoe beter de uitlijning.
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                X