Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

GoTo uitlijnen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

GoTo uitlijnen

Ik ben nieuw in deze hobby. Ik heb een Celestron C8 met StarSense, maar het lukt me nog niet goed om deze uitgelijnd te krijgen. Onlangs dan ook een kruisoculair aangeschaft, om zo een ster voor uitlijning exacter in het midden te krijgen. Daarmee heb ik ook als kalibratie enkele sterren kunnen toevoegen, maar als ik dan een object laat opzoeken zit de scope er toch een stukje naast. Heeft iemand nog tips? Of is de nauwkeurigheid nooit zo hoog dat je altijd wel even iets moet zoeken en corrigeren?

Welke montering zit er onder deze telescoop?
    Ik heb zelf geen StarSense en ook geen kruisdraadoculair, maar na het instellen van de goto (Advanced VX montering) krijg ik objecten wel de hele nacht op de juiste plek in beeld.
    Als er toch een afwijking is, komt het meestal door een invoerfout aan het begin van de uitlijnprocedure.
    Bijv. verkeerde geografische co÷rdinaten, verwisseling van maand en jaar, per ongeluk zomertijd ingevoerd en/of verkeerde tijdzone.
    Celestron software is vooral gemaakt voor de Amerikaanse markt. Probeer te denken als een Amerikaan.
    Datum moet ingevoerd worden als MM/DD/JJ.
    Tijdzone 1
    DST (daylight summer time) moet nu op No of nul staan.

Op Youtube staat een instructiefilmpje voor de Starsense:
    www.youtube.com/watch?v=OqqoFZyxzQg

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ik heb een AltAz montering, ik vermoed dat ik de StarSense nog eens opnieuw moet instellen.
      De aarde draait snel, voordat ik op Align gedrukt heb is de ster al weer verschoven...

Commentaar

Mijn eerste ingeving was, dat is vast een altaz montering.
        Eerste waar je daarbij voor moet zorgen is dat de boel goed waterpas staat.
        Is dit niet het geval dan zal een goto ook niet lukken.