Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Keuze tussen twee telescopen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Keuze tussen twee telescopen

Beste forumleden,

De afgelopen weken heb ik me intensief verdiept in de keuzemogelijkheden voor de aanschaf van een telescoop. Eerder poste ik hierover al een bericht op dit forum. Voor wie dit niet gelezen heeft, ik ben een startende hobbyist met primaire interesse in maan en planeten en een fanatieke hobbyfotograaf. Het fotograferen van in eerste instantie de maan en planeten en later wellicht weer, staat hoog op de wensenlijst. Tot nu toe maakte ik gebruik van een kwalitatief hoogwaardige verrekijker, maar wil nu graag de stap zetten naar een telescoop met fotografiemogelijkheden.
    inmiddels ben ik zo ver dat de keuze lijkt te gaan tussen twee opties, vergelijkbaar in prijs, namelijk: Skywatcher Apochromatische refractor AP 120/900 EvoStar ED DS-Pro OTA met eq5 Pro Synscanmontering met goto.

of:
    Celestron NexStar Evolution 8 sct

ik ben benieuwd wat jullie zouden kiezen en waarom. Hoop jullie reacties te lezen!

Groet, Gerrit

Mooie telescopen. Volgens mij is de sct in eerste instantie beter geschikt voor maan/planeten (al is die ed niet ongeschikt), vanwege de grotere diameter en de f/10 verhouding ipv f/7.5.

Wil je later DSO fotografie, dan is de ED volgens mij makkelijker sneller te
    krijgen (met een reducer). Ook de eq montering is misschien dan beter dan die een-arm van de sct.

Overigens denk ik dat je bij de evolution wel flink voor de electronica betaalt. Het prijsverschil zal toch wel een paar honderd euro zijn? Die zou je dan nog in accessoires kunnen investeren (of een planetencamera).
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Als de primaire interesse bij de maan en de planeten ligt, is geen goto nodig.