Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Keuze tussen twee telescopen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Keuze tussen twee telescopen

Beste forumleden,

De afgelopen weken heb ik me intensief verdiept in de keuzemogelijkheden voor de aanschaf van een telescoop. Eerder poste ik hierover al een bericht op dit forum. Voor wie dit niet gelezen heeft, ik ben een startende hobbyist met primaire interesse in maan en planeten en een fanatieke hobbyfotograaf. Het fotograferen van in eerste instantie de maan en planeten en later wellicht weer, staat hoog op de wensenlijst. Tot nu toe maakte ik gebruik van een kwalitatief hoogwaardige verrekijker, maar wil nu graag de stap zetten naar een telescoop met fotografiemogelijkheden.
    inmiddels ben ik zo ver dat de keuze lijkt te gaan tussen twee opties, vergelijkbaar in prijs, namelijk: Skywatcher Apochromatische refractor AP 120/900 EvoStar ED DS-Pro OTA met eq5 Pro Synscanmontering met goto.

of:
    Celestron NexStar Evolution 8 sct

ik ben benieuwd wat jullie zouden kiezen en waarom. Hoop jullie reacties te lezen!

Groet, Gerrit

Mooie telescopen. Volgens mij is de sct in eerste instantie beter geschikt voor maan/planeten (al is die ed niet ongeschikt), vanwege de grotere diameter en de f/10 verhouding ipv f/7.5.

Wil je later DSO fotografie, dan is de ED volgens mij makkelijker sneller te
    krijgen (met een reducer). Ook de eq montering is misschien dan beter dan die een-arm van de sct.

Overigens denk ik dat je bij de evolution wel flink voor de electronica betaalt. Het prijsverschil zal toch wel een paar honderd euro zijn? Die zou je dan nog in accessoires kunnen investeren (of een planetencamera).
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Als de primaire interesse bij de maan en de planeten ligt, is geen goto nodig.

Ik heb zelf de 120/900 Evostar ED DS-Pro met goto en ben er erg tevreden over. Deze wordt vooral visueel gebruikt en geeft haarscherpe beelden. Ik heb ook vaak door SCT's gekeken, maar scherpte en contrast vond ik minder goed (misschien waren ze door puur toeval allemaal nog niet goed afgekoeld). Bij sommige goed gecollimeerde Dobsons van 25 cm en groter zag ik wel meer details op Jupiter dan met de Evostar ED.
      Over de focuser van de Evostar ED wordt soms beweerd dat deze niet geschikt is voor astrofotografie. Als er een zware camera aan hangt kan de focuser uitzakken. Dit is grotendeels te verhelpen door de focuser strakker aan te draaien met inbussleuteltje. Als dat ook niet helpt, zijn betere en duurdere focusers te krijgen.
      In dit topic kun je een maanfoto vinden die ik gemaakt heb met de Evostar. Ter vergelijking staan er ook foto's bij die gemaakt zijn met een 1000mm telelens en een Celestron C8 (met een smartphone, dat dan wel).

De azimutale montering van de Nexstar is principieel anders dan de parallactische EQ5 montering. Dat komt neer op appels en peren vergelijken.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Als visuele planetenliefhebber heb ik nou juist afstand gedaan van mijn C8 ten faveure van een 120mm Evostar.

De Evostar heeft als voordeel een geringere gevoeligheid voor seeng door de kleinere diameter, maar nog belangrijker de onmiddellijk convergerende lichtstralen in de buis, weg van een inwendige luchtonrustbron: de buiswand. De lichtstralen doorlopen de buis slechts nmaal.
        In de C8, waarin de lichtstralen in eerste instantie vlak langs de luchtonrust veroorzakende buiswand komen, doorloopt het licht de gehele buis drie keer. En is de kans om tegen slechte seeing aan te kijken drie keer groter.

De C8 wint het qua details op Jupiter als de seeng zeer rustig is en ook de buis, spiegel en lucht in de buis in volledig temperatuursevenwicht zijn met de buitenlucht, puur door het grotere scheidend vermogen van 20 cm tov 12 cm. Dit komt zo zelden voor zodat ik in alle gevallen *1) meer details op Jupiter zag met de Evostar, dan met de C8. Puur visueel zou mijn voorkeur dus uitgaan naar een Evostar. Gemiddeld genomen zie je dan vaker meer details, die ene gebeurtenis daargelaten.

En toch worden in Nederland, Belgi en daarbuiten met een C14 ( ook een Schmidt Cassegrain) betere zonnestelsel-foto's gemaakt dan je je kan voorstellen. Dat zijn gestackte allerbeste beelden uit filmpjes. Fotografisch zou een Schmidt Cassegrain dus hogere ogen gooien op planeten, bij uitstekende seeing, op grond van zijn betere scheidend vermogen.

*1)Slechts n keer zag ik met een 140mm Maksutov (OMC140) beduidend mr details dan in een 102mm (Vixen ED) lenzenkijker, het duurde jammer genoeg heel kort.
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Het komende jaar is planetenfotografie niet aan de orde, omdat ze of laag staan (Jupiter, Saturnus), of pas in oktober in oppositie komen (Mars).

qua kijker, ik zou de sct nemen, ook al heeft die wat nadelen. Je moet 'm perfect gecollimeerd krijgen, en hij is vrij prijzig. Verfer moet die geisoleerd worden, en wil je dauwbescherming voor de schmidt-plaat. Maar de goto moet je wel hebben, want een azimutale montering kan niet goed volgen als die niet weet welke kant die uitkijkt, en dat weet die door de goto.

voordeel is dat die veel compacter is dan de lenzenkijker, daar moet je wel achter passen.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Vanavond is de sterrenwacht in Burgum open. Als het weer blijft zoals nu, kan je daar misschien nog door hun kijkers kijken. En sowieso gaan, ook bij bewolking. Je kan dan veel vragen over telescopen en astrofotografie. Ook kan je hun instrumenten in het echt zien
            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Als je deepsky wilt fotograferen raad ik je minimaal een HEQ5pro aan t.o.v. van de EQ5.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Beide genoemde kijkers zijn nu niet bepaald "beginnersvriendelijk" voor fotografie, zeker niet op een EQ5. Waarom niet beginnen met een 70-80mm op een HEQ5 (een quadruplet, of een ED doublet met veldvervlakker)? Kost al genoeg, aangezien je echt wel genoeg geld in de montering wilt steken.

Voor planetenfotografie heb je op termijn iets anders nodig --je kunt al starten met de maan en zelfs planeten maar voor planeten heb je niet veel details door de beperkte opening (maar dat is dan ook een compleet andere "tak", waar je paradoxaal materiaal nodig hebt dat dichter aanleunt bij dat voor visueel observeren). Al kan de HEQ5 later natuurlijk ook dienen voor een Newton, Mak of SCT met een pak meer opening.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

@SixelaKun jij toelichten waarom een 70 of 80 mm beginnersvriendelijker is dan een 120mm?

Commentaar

EdwardB Bezoek aan Burgum staat inmiddels in mijn agenda. Lukt helaas vanavond niet, maar zeer waarschijnlijk volgende week wel. Voordat ik tot aankoop overga, wil ik inderdaad eerst nog eens live een aantal kijkers aan het werk zien. Bedankt voor jouw tip!

Commentaar

Als ik nu opnieuw zou starten zou ik een HEQ5pro nemen met daarop een 127-150mm Maksutov voor planeten fotografie/visueel en deepsky visueel. Daarnaast een 80EDF7 refractor voor deepsky fotografie.
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door Gerrit1966 Bekijk bericht
                        @SixelaKun jij toelichten waarom een 70 of 80 mm beginnersvriendelijker is dan een 120mm?
                        Taxeert de montering minder, minder kleurfout (voor een treffelijke prijs) als je de openingsverhouding niet te hoog wilt maken om kort genoeg te kunnen belichten, en korter brandpunt, dus minder gevoelig aan kleine foutjes in de poolaflijning, periodieke fouten in de montering of lichtjes gekanteld brandvlak. Als je begint te fotograferen heb je al genoeg aan je hoofd (lees er maar de draadjes op het forum op na...)

Wat is het nadeel? Met een korter brandpunt heb je een kleinere beeldschaal, dus voor kleinere voorwerpen heb je eerder een "foto met context" en vaak nog enkele buurvoorwerpen, maar dat is k wel leuk. Voor M31, M45, M33 of M42 moet je niet bang zijn, die dingen zijn z groot dat je toch nog gaat moeten wroeten om ze goed te doen passen ;-).

Voor een 120mm ED doublet wil je meestal toch al een EQ6 (en ik ken mensen die nog zwaarder gaan) -- dat jaagt het dubget nog "ietwat" de hoogte in.
                        Last bewerkt door sixela; 12-11-19, 13:35.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Sterren kijken in de stad Het verschil is minder dan 100 euro in voordeel van refractor. Welke dacht jij dat beduidend duurder zou zijn?

Commentaar

sixela Dank je wel. Een interessante optie om dieper in te duiken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Gerrit1966 Bekijk bericht
                              Sterren kijken in de stad Het verschil is minder dan 100 euro in voordeel van refractor. Welke dacht jij dat beduidend duurder zou zijn?
                              Die evolution gaat nieuw voor rond de 2100-2200 Euro. De 120 ED ota voor 1500. Zie zo snel niet een set met eq5 synscan.

Die refractor is duurder dan ik dacht, eerlijk gezegd. Is ook wel een grote, natuurlijk. Ik ging ervan uit dat je daarmee voor 1800 klaar moest kunnen zijn, maar dat was blijkbaar naef.

Ik moet ook eerlijk zijn; ik kijk altijd tweedehands. Voor mij is er geen reden om niet 30 cent op de euro te winnen.

In mijn ogen zijn het allebei mooie instrumenten, maar ik zou zelf geen van beide kopen. Die evolution is mij te electronisch en de refractor te groot, zeker op een eq5.
                              ik ben zelf wel fan van Maksutov kijkers voor planetenwerk, maar dat zijn wat meer niche kijkers.
                              Ik heb een Rumak; visueel nog goed geschikt voor bredere blikvelden, maar niet zo voor dso fotografie.

Laatst zei iemand hier “je moet je lekker bij je kijker voelen”. Dat is toch ook wel een goede houding als je niet kan kiezen...
                              Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Werken...
                              X