Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orientatie eerste telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hallo Edwin, welkom. Ben hier zelf ook nog niet zo lang en ik heb na veel advies van velen hier, uiteindelijk de keus gemaakt voor een SW Explorer 150/750 PDS f/5 met dual speed 2"focusser, op een EQ5 montering zonder goto. Is stabiel en je kunt staan of zitten op een hoge kruk. Is iets duurder maar wel stevig als je in een weiland wilt gaan staan. Ik ben er zeer tevreden over. Ik heb de standaard 28mm oculair van SW erbij en 2 Hypherion 10 en 21mm oculairs. Denk goed na en luister naar de ervaren mensen zoals John Baars, Sixela en Patrick Duis. en anderen. ik heb er erg veel aan gehad. Succes!!
    Sky-Watcher Explorer-150PDS (OTA) (f/5) 6" Parabolic Dual-Speed Newtonian Reflector op EQ5 zonder goto. + Sky-Watcher Skymax 127mm/1500 MAK (OTA)

Commentaar

Hoi Nils,

Ik heb inderdaad ook naar deze gekeken. Dat is ook een op mijn watchlist. Als ik de SW Explorer zou nemen, dan ben ik wel gelijk voorbereid op astrofotografie. Dan hoef ik niet opnieuw een andere telescoop aan te schaffen...
      Al met al.. Het is lastig en ik blijf rondsneupen hier op het forum en zal vragen stellen waar nodig.

Bedankt voor jullie reactie

Commentaar

Astrofotografie en visueel waarnemen zijn zo compleet verschillende dingen, eigenlijk is er geen set te bedenken die zich echt leent voor beide zonder concessies te doen, of je moet echt gelijk een enorme bak geld uit willen geven. Gewoon lekker voor die 20cm dobson gaan, later als je wellicht toch aan de fotografie wilt kun je er een setje bijnemen die daarop is afgestemd (En dan kun je lekker visueel kijken terwijl naast je je fotografie opstelling staat te knippen).
        Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Ik deel het advies van markleeman. Om met astrofotografie te beginnen heb je liever een 70-80mm ED of APO refractor. Met een visuele newton wil je echt niet aan astrofotografie beginnen.
          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Origineel geplaatst door svdr Bekijk bericht
            Ik deel het advies van markleeman. Om met astrofotografie te beginnen heb je liever een 70-80mm ED of APO refractor. Met een visuele newton wil je echt niet aan astrofotografie beginnen.
            Been there, done that toen ik in 2007 begon met een 200mmF5 Skywatcher op heq5pro. Vangspiegel was te klein, buis buigde door, focuser kantelde, spiegelcel had o-ringen i.p.v. veren (jaja, echt waar) spider kantelde iets.
            Nu zo'n 10 jaar verder alles is vervangen op de hoofdspiegel na (1cm dikke carbon buis, door astrosystems compleet gemodificeerde spiegelcel, Orion UK hilux grotere vangspiegel aan Geoptik spider, TS monorail focuser) begint alles een beetje te werken en houdt ie alles goed vast.
            Ik heb ook ooit een 80EDF6 gekocht ("in Duitsland noemen ze dat niet voor niets, de "volksapo") en daar kan je meteen mee aan de slag, in eerste instantie zelfs zonder flattener.
            Geloof me, je verlaagd met een 80EDF6 de leercurve enorm (ik heb het de hard way geleerd en veel tegenslagen gehad) en je hebt veel sneller goed resultaat (en plezier).
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
            X