Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orientatie eerste telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orientatie eerste telescoop

Hallo allemaal,

Ik ben alweer een tijdje aan het oriŽnteren voor een telescoop. Er werd mij vanuit dit forum een Dobsonian aangeraden. Maar toch lijkt het mij een beetje 'onhandig' om deze te kunnen vervoeren en om in een weiland, met weinig lichtvervuiling, gemakkelijk door de telescoop heen te kijken qua hoogte. Nu ben ik de volgende tegengekomen:

https://www.astromarket.org/telescop...b_bar_0_select

Nu is mijn vraag of dit een goede telescoop is, want ik kan er niet zoveel over vinden op internet. En reviews op Youtube kan ik ook niet echt vinden. Misschien is het handig om ook nog oculairs erbij te bestellen? ( https://www.astromarket.org/oculairs...b_bar_0_select )
    Mijn voorkeur gaat uit naar het bekijken van planeten en later deepsky objecten.

Groetjes Edwin

Ik vraag mij af of op de foto wel een EQ3 montering staat. De montering op de foto lijkt mij te licht voor deze telescoop buis.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Misschien kun je toelichten waarom je dat ondhandig te vervoeren lijkt, en een newtonian met tripode en montering makkelijker?

Zo'n newtonion op equatoriale montering is eigenlijks niet in zijn geheel te vervoeren, dat moet je toch in 3 stukken meenemen en terplekke opbouwen (de tripode, de montering en de buis). Nou ja, het kan wel, maar dan steken er overal dingen uit zoals de contragewichtstang met gewicht en dat is fragiel en neemt heel veel ruimte. Niet preferabel. Dus sowieso op en afbouwen. En dan misschien terug thuis weer opbouwen als je hem als pronkstuk wil neerzetten. Dan verder balanceren, uitrichten op de poolster.

De dobson heeft alleen de buis, wat ook een newtonian is trouwens, en het onderstuk (de "montering"). Je hoeft alleen de buis in de montering te hangen en klaar na collimatie, maar dat collimeren moet je met een equatoriale newton ook. De montering zet je bijv. op je passagiersstoel of in je kofferbak. de buis op de achterbank.

Voor wat betreft het gemak van kijken, ik kan me voorstellen als je staand wilt kijken dat dan op een tripode beter uitkomt. Maar let op want meeste tripodes zijn gammel. Dan veroorzaak je trillingen wat je echt niet wilt. En bij verkoop combinaties van telescoop en tripode doen ze meestal hele lichte tripode erbij zoals deze aluminium wat je linkte om kosten te besparen.

Dan kun je in jouw prijskader toch veel beter goedkoper een 150mm dobson kopen (zelfde opening als jouw link), wat niet zo gammel is, maar rotsvast staat, en dan gemakkelijk er bij zitten met een tuinstoel of desnoods een in hoogte verstalbare strijkstoel. Gemakkelijk erbij zitten verhoogt ook zeer zeker het kijkcomfort!

Of voor nog minder kun je vaak 2e hands iets moois kopen. Kijk hier (aanklikken) een 200mm dobson voor 200 euro, wel zonder oculairs, maar oculairs om mee te beginnen zijn ook niet zo duur. Is wel heel ver van jouw vandaan in BelgiŽ maar het is maar een voorbeeld wat ik vond door even op te-le-skoop te kijken, staat vaker moois.
      Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

Commentaar

Hallo Edwin,
        Welkom op dit forum!

Heb je de stickies hier al gelezen? https://www.astroforum.nl/forum/begi...met-astronomie
        Wellicht is het ook fijn als je deze lijst invult http://wiki.waarnemen.com/index.php/Checklist_beginner en hier weer terugplakt. Dan kunnen we tot een beter gericht advies komen.

Over de telescoop zelf. De telescoop zal heus wel in orde zijn. De scherpstelinrichting is eigenlijk te grof voor een f/5 telescoop als je met wat hogere vergrotingen wil gaan kijken. Wat mij veel meer zorgen baart is de bijbehorende montering. Gezien het feit dat je ermee in een weiland wil gaan waarnemen. (Open en veel wind) De montering en driepoot zijn daar veel te ielig en instabiel voor. Richten , stellen ,scherpstellen en waarnemen wordt dan ťťn groot trillings- en bibberfestijn, waardoor je eigenlijk niet erg veel details zult zien, al helemaal niet op planeten. Je hebt gewoon een stabiel waarnemingsplatform nodig. Dezelfde telescoop, maar dan op NEQ-3 montering is daarmee vergeleken een verademing en veruit superieur.

Als je hiermee verder wilt, prima op een donkere locatie, maar dan op een andere montering.
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Duurder, maar ook zeker beter (sowieso de montering): https://www.astromarket.org/telescop...-eq3-2/p,15330
          Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Telescoop die Sterren kijken in de stad linkt staat op een veel betere montering, tripode ben ik niet zo zeker over met die aluminium 3 delige uitschuifbaren. Maar wel veel prijziger dan je in gedachten had. Dit is een newtonian 150mm diameter buis met 750mm brandpuntafstand, op een equatoriale montering op tripode. Voor €445.

Wil ook nogmaals zoals John Baars benadrukken dat hoge bomen veel wind vangen. Dus alles wat hoog opgesteld staat in een veld met een redelijke diameter op een wat wiebelige tripode, heeft daar last van.

Een ander advies: https://www.astromarket.org/telescopen/skywatcher-dobson-telescoop-n-200-1200-skyliner-classic-dob/p,4440#tab_bar_1_select. Dit is een (newtonian) Dobson met 200mm opening met 1200mm brandpuntafstand voor maar €375. Door de constructie is die sowieso heel stevig en minder last van trillingen dan de ander. Hier zie je het verschil, maximale opening voor je geld.

Bij beiden krijg je 25mm en 10mm oculair, alleen bij je Newt op tripode zit een barlow bij die nog 2x doet, maar let wel alle oculairs, barlows of andere toegevoegden, het is allemaal goed maar niet je van het. Dat niveau.

Ik heb zelf maar een 130mm als maximale opening telescoop, maar heb een x door een 250mm dobson kunnen kijken. Als ik het overniew zou doen had ik een dobson gekocht.

Mijn pad echter was als volgt: Ik heb voor heel weinig geld (€125,-) via te-les-koop een 130mm newton en een 90mm maksutovje kunnen kopen. Ik heb toen daarbij nieuw een AZ4 montering van Skywatcher gekocht op de dikke ronde rvs drie poten. Zodat ik zeker wist dat de basis goed was. Alles wat ik er doorheen zag was ik van onder de indruk terwijl het maar een 130mm was. Maar alles stond heel stil door de dikke driepoot. Stel je voor met 70mm meer opening en een rotsvaste basis als een dobson montering?
            Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

Commentaar

Eigenlijk kan ik ondertussen wel stellen dat een groot deel van de mensen die zo advies vragen om een eerste telescoop met 40% te weinig budget beginnen te zoeken.
              Niet alleen de montering/het statief is minder, maar ook de kijker zelf: een dikke vangspiegelhouder met 3 staken, een veel grovere focuser, etc. etc.

Mijn advies is dan toch; spaar door voor meer budget, ůf overweeg tweedehands op te-les-koop, hier op het forum, of via Marktplaats, waarbij je altijd eerst langsgaat om eens te proberen en uitleg te vragen. Als iemand geen uitleg kan geven, wees dan op je hoede. Maar tweedehands spaart precies die 30-40% aan budget uit.

En idd; Dobsons geven grootste spiegel per Euro en een stabiele basis. Is meer een persoonlijke voorkeur, of een overweging over volgen of fotografie, maar daar is hier geen sprake van. Tweedehands Dobsons komen regelmatig langs op de tweedehands markt.
              Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
                Eigenlijk kan ik ondertussen wel stellen dat een groot deel van de mensen die zo advies vragen om een eerste telescoop met 40% te weinig budget beginnen te zoeken.
                Niet alleen de montering/het statief is minder, maar ook de kijker zelf: een dikke vangspiegelhouder met 3 staken, een veel grovere focuser, etc. etc.

Mijn advies is dan toch; spaar door voor meer budget, ůf overweeg tweedehands op te-les-koop, hier op het forum, of via Marktplaats, waarbij je altijd eerst langsgaat om eens te proberen en uitleg te vragen. Als iemand geen uitleg kan geven, wees dan op je hoede. Maar tweedehands spaart precies die 30-40% aan budget uit.

En idd; Dobsons geven grootste spiegel per Euro en een stabiele basis. Is meer een persoonlijke voorkeur, of een overweging over volgen of fotografie, maar daar is hier geen sprake van. Tweedehands Dobsons komen regelmatig langs op de tweedehands markt.
                Mee eens. Gelukkig beseffen velen dat zelf na enige tijd ook wel. Maakt deel uit van het leerproces?
                Een advies dat boven het budget ligt wordt in veel gevallen gevolgd, maar even vaak ook niet.
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Skids: helemaal mee eens. Er worden blijkbaar heel veel telescopen verkocht, websites staan er vol mee. Maar een nieuwe kijker met montering en wat oculairs met een setprijs van onder E 300-400 is een ticket voor een cursus frustraties oplopen. Want in combinaties van of met alle punten heb je te maken met:

a) je ziet er, zeker in NL en Vlaanderen, te weinig mee,
                  b) ze zijn optisch niet scherp genoeg,
                  c) ze zijn gammel,
                  d) jij kunt er nog niet mee omgaan
                  e) je hebt te hoge verwachtingen
                  f) je weet niet wat je ziet (te weinig kennis)
                  g) jij kent de weg niet boven je hoofd
                  e) je hebt al snel geen zin meer om te verkassen, de boel op te zetten en weer op te bergen.
                  f) de winter komt er weer aan: dus koude! Sterren kijken = stil zitten.

Dus staat jouw stoer uitziende kijk-kolenkit binnen een aantal avonden weer te koop op marktplaats of op zolder stof te vangen.

Mijn dringende (!) advies is: ga eerst een hele avond mee met een ervaren iemand of ga naar een star party en ga eerst aan de gang met een sterrenatlas en een verrekijker.

Ik zie hier zelden tot nooit een oproep van iemand die graag eens mee wil kijken met een ervaren iemand op een (voor NL-BE) donkere locatie. (....).
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Bert Bogchelman ik zou juist willen zeggen; ga het eens proberen bij iemand in de stad - zodat je een realistische ervaring hebt. Het aantal heldere avonden is in dit land zeer beperkt. Dus is het waarnemen uit eigen tuin wel zo realistisch en de meeste mensen wonen in of nabij de stad. Iedere keer naar een donkere lokatie afreizen is niet reŽel.
                    Maar goed; ik mag (en wil) hier geen reclame (meer) maken.

Commentaar

Iedereen heel erg bedankt voor het advies. Ik heb inderdaad ook gekeken naar de 8" dobson van Skywatcher. De kans is groot dat die hem word, want ik zag inderdaad al dat de tripod van de Newtonian van fragiele aluminium gebouwd is.
                      Ik had al eerder met verrekijker en sterrengids naar boven gekeken. Het was fantastisch en daarom wil ik meer. Ik zal hieronder de vragenlijst invullen. Nogmaals bedankt!

Commentaar

Hier de ingevulde vragenlijst:

1) Welke beelden verwacht je te kunnen zien?
                        Ik verwacht dat ik veel meer sterren ga zien dan met het blote oog of verrekijker. Ik verwacht niet dat ik ineens de wolkenbanden van Jupiter ga onderscheiden, daar is meer ervaring voor nodig.

2)
                        Wat wil je met de telescoop doen?
                        In eerste instantie is het vinden en bekijken van planeten en maan het doel. Daarna zou ik DSO willen opzoeken en bekijken. Uiteindelijk zou ik richting fotografie willen gaan, maar dat is voor een later stadium. Eerst foto's proberen te maken met mijn iPhone, later met mijn Nikon D3200.

3)
                        Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
                        Ik wil de objecten graag met het blote oog kunnen zoeken, daarna met een kijker of red dot en uiteindelijk door de grote kijker. Natuurlijk is het veel makkelijker om objecten te volgen met een EQ mount, maar dit is weer minder stabiel dan een mount van een Dobson zoals ik van jullie begrepen heb. Dus dan word het toch eerst handmatig.

4)
                        Wat is je budget?
                        Ik zat zelf aan een bedrag van maximaal €500,- te denken. Inclusief collimator en 2 oculairs en 2x Barlow. Ik kan er later altijd nog iets bijkopen mocht de behoefte daar zijn.

5)
                        Hoe belangrijk vind je planeten?
                        Op de schaal van 5: een 5

6) Hoe belangrijk vind je deep-sky?
                        Op de schaal van 5: een 4

7)
                        Waar ga je kijken?
                        Bij mij in de achtertuin ga ik het in eerste instantie proberen. Op de lichtvervuilingskaart van NL staat dat mijn achtertuin in een bruin gebied ligt. Als ik een aantal kilometer ga rijden sta ik in een geel gebied. Dit betreft een weiland in Zuid-west Friesland.
                        Mijn achtertuin is op het zuiden gericht met vrij uitzicht, anders kan ik altijd nog op het garagedak staan. Daar heb ik nog meer vrij uitzicht richting het zuiden en noorden.

8) Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
                        Dat is een lastige vraag. Ik zou het eigenlijk niet weten. Ik zal vooral in het begin veel tijd moeten nemen om objecten te zoeken en te volgen. Maar de lengte van een sessie: misschien 1,5 a 2 uren.

9)
                        Wat kun je dragen?
                        Ik heb geen moeite met zware gewichten (20kg+)

10)
                        Is 2e hands een optie?
                        Tweedehands ben ik wel een beetje huiverig voor. Ik weet niet waar ik op zou moeten letten bij de aanschaf van een telescoop en wil geen kat in de zak vinden.

11)
                        Later interesse in fotografie?
                        Zoals ik eerder in deze vragenlijst aangaf: zeker weten! Het lijkt me een geweldig uitdaging om planeten en nevels goed te kunnen fotograferen.

Commentaar

Ik heb wat opmerkingen bij jouw vragenlijst gezet. E.e.a. klinkt wat zuur, ik weet het, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald)

Origineel geplaatst door Ejansen1984 Bekijk bericht
                          Hier de ingevulde vragenlijst:

1) Welke beelden verwacht je te kunnen zien?
                          Ik verwacht dat ik veel meer sterren ga zien dan met het blote oog of verrekijker. Ik verwacht niet dat ik ineens de wolkenbanden van Jupiter ga onderscheiden, daar is meer ervaring voor nodig. >>>>>>Daar is geen ervaring voor nodig hoor. De wolkenbanden zie je met elke prut telescoop. Details in de banden, schaduwovergangen e.d. is andere koek.

2)
                          Wat wil je met de telescoop doen?
                          In eerste instantie is het vinden en bekijken van planeten en maan het doel. Let op: Jupiter en Saturnus staan nog een aantal jaren ongunstig laag aan de hemel. Goed beeld kan je dus maar enkele nachten per jaar verwachten. Daarna zou ik DSO willen opzoeken en bekijken. Uiteindelijk zou ik richting fotografie willen gaan, maar dat is voor een later stadium. Eerst foto's proberen te maken met mijn iPhone, later met mijn Nikon D3200. >>>>Ga nu al sterren fotograferen, met je kitlens, leer met belichtingstijden werken, leer stacken, leer bewerken, welke ISO, maak een volgplankje en kies t.z.t. wat je het leukste vindt. Visueel kijken eist andere apparatuur dan astrofotografie. Het is een totaal andere hobby.

3)
                          Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
                          Ik wil de objecten graag met het blote oog kunnen zoeken, daarna met een kijker of red dot en uiteindelijk door de grote kijker. Natuurlijk is het veel makkelijker om objecten te volgen met een EQ mount, maar dit is weer minder stabiel dan een mount van een Dobson zoals ik van jullie begrepen heb. Dus dan word het toch eerst handmatig. >>>>>>Daarmee sluit je de deur (voorlopig) naar fotografie.

4)
                          Wat is je budget?
                          Ik zat zelf aan een bedrag van maximaal €500,- te denken. Inclusief collimator en 2 oculairs en 2x Barlow. Ik kan er later altijd nog iets bijkopen mocht de behoefte daar zijn.
                          >>>>>>>Vergeet met dat budget fotografie dat boven het minimale uitstijgt.

5)
                          Hoe belangrijk vind je planeten?
                          Op de schaal van 5: een 5

6) Hoe belangrijk vind je deep-sky?
                          Op de schaal van 5: een 4

7)
                          Waar ga je kijken?
                          Bij mij in de achtertuin ga ik het in eerste instantie proberen. Op de lichtvervuilingskaart van NL staat dat mijn achtertuin in een bruin gebied ligt. Als ik een aantal kilometer ga rijden sta ik in een geel gebied. Dit betreft een weiland in Zuid-west Friesland.
                          Mijn achtertuin is op het zuiden gericht met vrij uitzicht, anders kan ik altijd nog op het garagedak staan. Daar heb ik nog meer vrij uitzicht richting het zuiden en noorden.

8) Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
                          Dat is een lastige vraag. Ik zou het eigenlijk niet weten. Ik zal vooral in het begin veel tijd moeten nemen om objecten te zoeken en te volgen. Maar de lengte van een sessie: misschien 1,5 a 2 uren.

9)
                          Wat kun je dragen?
                          Ik heb geen moeite met zware gewichten (20kg+) >>>>>Net naast de auto zetten gaat wel, met een NEQ6 een weiland inlopen is aardig sportschool.

10)
                          Is 2e hands een optie?
                          Tweedehands ben ik wel een beetje huiverig voor. Ik weet niet waar ik op zou moeten letten bij de aanschaf van een telescoop en wil geen kat in de zak vinden. >>>>>>>>Vraag iemand mee? Wij bijten niet hoor. Ik woon overigens in Ridderkerk, dat is niet in de buurt. Maar als er een 2e hands kijker te koop is in mijn omgeving, wil ik wel met je gaan kijken. 2e hands telescopen moet je nooit per post op laten sturen, altijd zelf ter plaatse bekijken.

11)
                          Later interesse in fotografie?
                          Zoals ik eerder in deze vragenlijst aangaf: zeker weten! Het lijkt me een geweldig uitdaging om planeten en nevels goed te kunnen fotograferen.
                          Het is een uitdaging. >>>>>>>Wil je goede resultaten behalen: dat kost veel geld + veel tijd + wat talent. Met E 500,- heb je niet eens een geschikte montering.

Commentaar

Goedemorgen Bert,

Bedankt voor alle toelichtingen. Het is wel duidelijk voor mij dat fotografie er eerst niet in zit. Dat kan ik altijd later oppakken
                            Ik heb hier op het forum gelezen dat het ook mogelijk is om een dobson later op een EQ mount te monteren m.b.v. buisringen en een zwaluwstaart.

Dus dan zal in eerste instantie mijn voorkeur uitgaan naar een 8" dobson van Skywatcher.

Groetjes Edwin

Commentaar

Dat is de VW Golf van de telescoop-wereld. Kun je je geen buil aan vallen, en evt, mocht je wat anders willen, prima weer te verkopen.

Commentaar

Werken...
                              X