Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

even voorstellen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

even voorstellen

Hoi allen,

Ik ben Goverman (Bart in het echt) en ik heb me aangemeld. Ik woon in de buurt van Den Haag, dus de nachten zijn niet donker, maar dat mag de pret niet drukken.

Afijn, ik heb in 1999 een Bresser Gemini (114mm/1000mm met zo’n lens in de oculairhouder) gekocht en heb daar (na de nodige collimatie issues waar de sterrenwacht in Bussloo me nog mee heeft geholpen) best veel plezier van gehad: uiteindelijk kwamen er best mooie beelden uit en kon ik details op Mars zien en ook de scheiding van de ringen op Saturnus kon ik waarnemen, net als wat banen + vlek op Jupiter. Maar toen kwam er de verhuizing naar de studentenstad en later een kleine woning. Daar paste de sterrenkijker niet. Maar de interesse voor ruimtevaart en sterren is altijd gebleven.

Inmiddels hebben we een huis met een tuin (wel met veel lantaarnpalen...) en een dochter van drie. Die vond de Bresser Gemini magisch toen ik die laatst eens van de zolder haalde. De spiegels waren goed vies en er zit zelfs een corrosieplek op de vangspiegel. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om goed naar de Poolster te kunnen kijken en wat te hannessen met het uitlijnen.

Hoe de kwaliteit van de optiek is na al die jaren weet ik zo niet... Wat ik wel weet is dat ik - met de informatiebron van dit forum - liever een refractor had gekocht. Maar goed, die waren 20 jaar geleden niet te betalen (een 10 cm. van Bresser kostte meer dan 1000 gulden, waar dat nu 350 euro is...), dus vond ik mij keuze van toen niet verkeerd.

Inmiddels heb ik ook mijn oog laten vallen op een andere Bresser: een Goto 80/400. Voordelen: het is een refractor (makkelijker in gebruik), heeft zo’n geleidingssysteem (lijkt me handig, maar ik kan op sterrenbeelden ook best wat vinden zoals de ringnevel, die bolhoop M56 (of M31, ik ben er even uit). Wat ik wil zeggen is dat ik het begrip declinatie/rechte klimming snap en ook zo een sterrenkaart kan lezen. Ik ben dus niet afhankelijk van een gotosysteem.

Ik las een topic over die Bresser 80/400 en de reactie daarop was meer een van “informeer je eerst”. Dat snap ik, maar aan de andere kant, 90 euro is niet verkeerd en wie weet kan ik zo’n type kijker wat makkelijker opzetten op een heldere avond dan de Bresser Gemini en zo mijn dochter makkelijker kennis laten maken met wondere wereld boven ons . Het lijkt mij dat ik er voor 90 euro geen buil aan kan vallen voor een exemplaar van een paar maanden oud.

Wie weet kom ik hier dus binnenkort pochen met plaatjes
    Skywatcher Heritage 130p (5" f/5 Newton) | Skywatcher AZ-gti mount | 32 mm. plossl | Baader hyperion zoom 8-24mm (mark IV) | 4 mm TMB-kloon | Celestron omni Barlow 1,5 of 2x

Hoi en welkom hier! Om het kort te houden : informeer je eerst. Of je er een buil aan valt kan ik niet voor je beslissen, maar als je €90 wilt kwijt raken, dan zijn daar betere manieren voor.

Is het deze? In dat geval ver van af blijven. Zelden zoveel onzin gelezen (zie dik) :

Deze GoTo telescoop is speciaal ontwikkeld voor beginners doordat hij gemakkelijk te bedienen is. Met het GoTo systeem kun je gelijk beginnen met het observeren van het heelal. Het enige wat je hiervoor moet doen is het invullen van je locatie en dan kun je de telescoop naar een van de 270.000 hemellichamen laten bewegen (denk je dat echt?). Het objectiefdiameter bedraagt 80 millimeter en de telescoop heeft een brandpuntsafstand van 400 millimeter. Compact en verstelbaar statief

Een ander voordeel van deze Bresser telescoop is zijn compacte formaat die het mogelijk maakt om de telescoop mee te nemen naar waar je maar wilt. Daarnaast is hij ook gemakkelijk op te zetten. De hoogte van het statief kan worden aangepast tussen 50 en 115 centimeter. Zo kun je de telescoop gebruiken terwijl hij op een tafel staat, maar ook op de grond. Technische specificaties

Met deze telescoop kun je een vergroting van 20x tot 40x realiseren (da's echt een hoop, met een beetje 80mm kijker moet je makkelijk 150x aankunnen!). Met de bijgeleverde oculairs van 10 millimeter en 20 millimeter kun je spelen met de vergroting. Met een hoge vergroting kun je in detail nevels en planeten verkennen, met een kleinere vergroting heb je een beter overzicht van het heelal en kun je hemellichamen beter vinden. Als extraatje wordt erbij deze telescoop een maanfilter geleverd. Hierdoor worden de lichtgolven van de maan versterkt (Woeha!)en anderen uitgesloten. Hierdoor is het contrast hoger en zijn de details beter zichtbaar.
    zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Dank svdr .

Ik lees met belangstelling je bericht. (Advies 1, informeer je eerst zit dus goed )

Er zit wel wat in je reactie ik snap ook waarom: die brandpuntsafstand is natuurlijk veel korter dan ik gewend was (400mm t.o.v. 1000 mm). Ik heb een oculair van 6,3 mm liggen bij mijn ouwe Bresser Gemini, dus dan zit ik aan een vergroting van 400/6,3 is ruim 60x. Dat is nog steeds niet heel veel. En nieuwe oculairs kopen is ook weer zo wat... Nou, toch nog maar ff verder kijken dan
      Skywatcher Heritage 130p (5" f/5 Newton) | Skywatcher AZ-gti mount | 32 mm. plossl | Baader hyperion zoom 8-24mm (mark IV) | 4 mm TMB-kloon | Celestron omni Barlow 1,5 of 2x

Commentaar

zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

www.te-les-koop.nl

Betrouwbare instapkijkertjes vind je onder andere bij www.Robtics.nl en www.astromarket.org. Ook zeer aan te beleven is www.telescop-express.de

voorbeeldjes op astromarket

en bij robtics

Toen mijn eigen kinderen een jaar of 5 waren, bleek zo'n kleine tafeldobson (zoals die rode skywatcher heritage) erg ideaal voor de kleine handjes en oogjes, en ze kunnen daar vanaf die leeftijd ook redelijk snel zelfstandig mee werken.

Wat ook erg leuk om doen is, en om je zelf te informeren , is een lokale sterrenwacht bezoeken. Ook een starparty in je buurt kan leuk zijn, zeker nu met de korte dagen voor de deur wordt het erg vroeg donker, en da's ideaal om de kleintjes toch naar de sterren en de maan te laten kijken!

Commentaar

Ik snap je redenering hoor, dus no hard feelings . Ik merk dat ik die kennis die ik 20 jaar geleden op deed (toen ik echt bewust gezocht heb naar allerlei sterrenkijkers e.d.) met een uurtje opfrissen weer komt bovendrijven. Mijn idee was dat ik met een kijker van 80 mm diameter wel een eindje op weg kon komen, maar het verschil met mijn oude kijker is het niet waard, ook niet ‘slechts’ 90 euro. Die goto leek me handig, maar zoals al gezegd, met een kaart van de Sterrengids (die jaarlijks uitkomt) heb ik in het verleden ook best wat objecten kunnen vinden.

Ik heb mijn oude Bresser Gemini onlangs schoongemaakt en geprobeerd uit te lijnen (met alleen een afsluitdopje+gaatje als hulpmiddel). Ik wil binnenkort eens naar de sterrenwacht in Rijswijk gaan of zelf een poging wagen op de poolster om te kijken hoever ik kom met uitlijnen. En dan kan ik ook naar de maan, planeten en diverse neveltjes e.d. kijken. In het verleden ging dat best okay, dus wellicht nu ook

Een refractor komt dan een andere keer wel.

Commentaar

Werken...
            X