Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste telescoop

Hallo allemaal,

Op dit moment oriënteer ik me op het kopen van mijn eerste telescoop. Daarbij maak ik graag gebruik van jullie kennis! Indien jullie kunnen helpen, dan waardeer ik dat. Zie hieronder mijn checklist.

Als het om kwaliteit gaat, lijk ik volgens het www het beste een Orion aan te kunnen schaffen. Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken, of dat ik op het verkeerde been ben gebracht.

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien?
    • Bij voorkeur kan ik beelden in kleur zien van de maan en planeten.
    • Ik heb een jaar geleden door een telescoop gekeken en het was geweldig mooi.
    • Ik heb nog geen kijker.

2. Wat wil je met de telescoop doen?
    • Ik wil me in eerste instantie focussen op planeten en de maan.
    • Ik woon in de stad en kan op zich ook wel de Veluwe bereiken. Daarom wil ik graag een compacte kijker die ik bijv. in de trein kan vervoeren en in de auto op vakantie.

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen? (manueel, auto, GoTo,...)
    • Manueel

4. Wat is je budget?
    • Tot 250 euro all-in, tenzij het echt aanzienlijk ten goede komt van de kwaliteit van het beeld.

5. Hoe belangrijk vind je maan en planeten?
    • Hier wil ik in eerste instantie op focussen.

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
    • Voor mijn eerste kijker is het geen must, maar wel een pré waar ik eventueel extra in wil investeren als dat niet ten koste gaat van het beeld van planeten en de maan.

7. Waar ga je kijken?
    • Vanuit de stad (Utrecht): ik heb begrepen dat de maan en planeten vanuit de stad nog wel zichtbaar zijn, maar ik kan ook de fiets pakken naar een locatie buiten de ring.
    • Buiten de ring heb ik wel een redelijk vrij uitzicht (op het zuiden en noorden)
    • Ik kan soms ook met het ov (en dan met de auto) naar een donkere plek.

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
    • Nog niet over nagedacht, maar ik ben geduldig.

9. Wat kun je dragen?
    • Ik wil per keer maximaal 15 kilo tillen
    • Ik vervoer de kijker per fiets, bus en trein. Het laatste stuk kan ik met de auto afleggen

10. Is 2e hands een optie?
    • Liever niet, maar ik sluit het niet uit

11. Later interesse in fotografie?
    • Ja, maar dan koop ik later wel een andere kijker.

Mochten jullie meer informatie nodig hebben, zeg het gerust. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Dag Erik,

voor een compacte planeet- en maankijker kom je al snel uit op een Maksutov op een redelijke azimutale of equatoriale montering. Voor 250€ is dat nieuw lastig, maar tweedehands kan je dan denken aan een 127mm maksutov op een eq3. Bijvoorbeeld van Skywatcher.

Overigens woon ik zelf in Leidsche Rijn en zijn er nog een paar andere AF’s waar ik af en toe wat mee doe. Stuur anders een berichtje als je eens wilt kennismaken. Je kunt ook best eens langskomen als je wat verschillende instrumenten wilt bekijken.

Vriendelijke groet,

Victor Land

P.S. Een andere optie is wellicht een 90 mm f/10 refractor. Ik heb er zo een die ik meestal voor outreach gebruik (een 90mm Skywatcher Evostar op eq2). Als je die eens wilt lenen, dan kunnen we dat bespreken. Dat ligt ook in je budget-range. Is wel een stuk langer!
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
      Dag Erik,

voor een compacte planeet- en maankijker kom je al snel uit op een Maksutov op een redelijke azimutale of equatoriale montering. Voor 250€ is dat nieuw lastig, maar tweedehands kan je dan denken aan een 127mm maksutov op een eq3. Bijvoorbeeld van Skywatcher.

Overigens woon ik zelf in Leidsche Rijn en zijn er nog een paar andere AF’s waar ik af en toe wat mee doe. Stuur anders een berichtje als je eens wilt kennismaken. Je kunt ook best eens langskomen als je wat verschillende instrumenten wilt bekijken.

Vriendelijke groet,

Victor Land

P.S. Een andere optie is wellicht een 90 mm f/10 refractor. Ik heb er zo een die ik meestal voor outreach gebruik (een 90mm Skywatcher Evostar op eq2). Als je die eens wilt lenen, dan kunnen we dat bespreken. Dat ligt ook in je budget-range. Is wel een stuk langer!
      Wat Victor zegt: een maksutov lijkt inderdaad het geschikst. Dit is een compacte kijker waarmee je toch een lange brandspuntafstand hebt dat ten goede komt voor planeetwaarnemingen. Voor een budget van 250 euro is meestal de kijker op zich het probleem niet, maar in deze klasse willen ze dan besparen op het statief, met trillingen als gevolg.

Je zal sowieso moeten kijken naar een refractor of maksutov-ontwerp. Een Newtoniaanse reflector is voor jouw doelen niet aan de orde.
      "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Dat laatste moet he maar eens uitleggen aan de horden mensen (mij incluis) die maan en planeten met een StarBlast of Heritage 130p hebben bekeken ;-).

Niet dat een Mak met genoeg opening op een équatoriale montering geen rasechtere planetenkijker is, maar voor de opening zijn ze vrij duur. Voor €een budget van 250 euro vind ik Newtonreflectors buiten beschouwing laten niet zo zinnig (al heb je voor planeten vaak extra oculairs en een Barlow nodig).
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dit is zowat het goedkoopste als je met een refractor genoeg opening, weinig kleurfout en een equatoriale montering wilt die niet beeft als een rietje:

https://www.firstlightoptics.com/omn...i-xlt-102.html

Net buiten budget. Erg transporteerbaar is het trouwens niet, maar voor maan en planeten is dat niet zo erg.

Tweedehands is er uiteraard meer mogelijk...

ter vergelijking:

https://www.firstlightoptics.com/beg...-flextube.html

Meer opening (op de maan duidelijk meer resolutie, op planeten niet), geen equatoriale montering (maar bij 260x vergroting niet zo'n probleem), maar wel goedkoop en erg transporteerbaar.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door PrincepsMaximus Bekijk bericht
            Je zal sowieso moeten kijken naar een refractor of maksutov-ontwerp. Een Newtoniaanse reflector is voor jouw doelen niet aan de orde.
            Hmm, ik denk dat als je écht binnen budget wil blijven en toch vervoerbaar je wellicht júist op een kleine Dobson zal komen, zoals een Skywatcher Heritage Flextube 130. Dat is geen ideale planeten kijker, vooral door enigzins gebrekkige mechanische eigenschappen bij hoge vergroting. Maar binnen het budget van 250 euro vind je denk ik geen ander fatsoenlijk alternatief. Want een Mak is eigenlijk altijd duurder tenzij je een heel kleintje neemt (zoals deze, maar daarmee ben je denk ik zelfs nog slechter af dan met de eerder genoemde 13cm Skywatcher Flextube.

Ik ben trouwens ook één van de Leidscherijners uit het groepje waarover Victor schrijft. Dat is bij jou in de buurt, als je wil ben je welkom om een keer de Flextube te bekijken. Wellicht is er iets te combineren met een bezoek aan @sterrenkijkenindestad, of wat denk jij Victor?
            Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
              Dat laatste moet he maar eens uitleggen aan de horden mensen (mij incluis) die maan en planeten met een StarBlast of Heritage 130p hebben bekeken ;-).

Niet dat een Mak met genoeg opening op een équatoriale montering geen rasechtere planetenkijker is, maar voor de opening zijn ze vrij duur. Voor €een budget van 250 euro vind ik Newtonreflectors buiten beschouwing laten niet zo zinnig (al heb je voor planeten vaak extra oculairs en een Barlow nodig).
              Ik neem zelf de planeten ook waar met m'n 200p dobson, maar gebruik deze ook voor DSO en vind 'm persoonlijk niet zo praktisch (staat altijd op dezelfde plek en gebruik 'm voor snelle waarnemingen). Daarom dat ik dacht aan refractoren aangezien planeten en maan toch het hoofddoel waren en ik was de Flextube Dobsons vergeten . Dus zo'n flextube is dan inderdaad de beste optie volgens mij en aan te raden boven refractors of maksutovs. Daarmee (met Dobsons) haal je het meeste uit je geld!
              "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Klopt, als je het geld hebt voor een Mak of refractor met genoeg opening op een equatoriale montering is maan- en planetenobservatie inderdaad een pak comfortabeler. Maar in dit geval is het budget wat krap.

Commentaar

Werken...
                X