Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voorstellen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voorstellen

Hoi allemaal,
    Ook ik zal me even officieel voorstellen.
    Ben al enige weken voornamelijk alles aan het lezen en mijn kennis aan het verrijken.
    Een steile leercurve!
    Zoals zovelen ben ik (47) ook al vanaf kinds geďnteresseerd in alles wat met het heelal, ruimtevaart, wetenschap etc te maken heeft.
    Uren buiten onder een heldere hemel op je rug liggen en mijmeren over hoe het allemaal zo ontstaan kan zijn. Of de hersens breken over de oneindigheid en de afstanden die niet te bevatten zijn.

Vorige week de stoute schoenen aangetrokken en mijn eerste telescoop gekocht.
    Een tweedehandsje weliswaar, maar je moet immers ergens beginnen.
    Het is een Bynostar 113-900 op een EQ2 statief.
    Er zaten al enkele Plössl oculairen bij. 10,20 en 40mm. Ook een Barlow x2 en een kleine volgmotor.
    Dit alles voor €75,-
    Voor dit bedrag kon ik me geen buil vallen leek me zo.

Inmiddels een paar heldere momenten gehad en mijn ogen uitgekeken! Maan, Jupiter en een paar manen.
    En dit alles gewoon achter het glas op de logeerkamer
    Ik heb het geluk in een redelijk donker gebied te wonen buiten Breda.
    Dus als het binnenkort eens écht helder is, de polder in en eens wat rond turen.

Nu vooral mezelf wat wegwijs maken in welke herkenbare sterren waar staan en de kaart een beetje in het hoofd planten.
    Nog genoeg te doen dus!

welkom en veel plezier met de hobby. Ik ben zelf ook net begonnen met steren kijken.

Commentaar

Beste Numia, ga eerst eens naar een sterrenwacht daar kunnen ze je kijker afstellen , of neem kontakt op met een oude rot in t vak die vast wel bij jou in de buurt woont, ik zelf woon in deventer wat niet direkt in de buurt is je hebt nu al een aantal occulairen wat je kunt gebruiken,en waar je geen uitbreiding meer nodig hebt.heb je stellarium al gedownload daar kun je de verschillende neveltjes en andere dingen op vinden.maar ga in ieder geval naar buiten en zorg dat je warme kleding aan hebt want de temperatuur daalt nu al tot bij het vriespunt. mvr gr jan bonte

Commentaar

Dankjewel voor je reacties.

Ik heb idd Stellarium al gedownload en eens flink gedokterd om dingen uit te pluizen.
        Zojuist ben ik naar buiten gegaan om wat dingen uit te proberen.
        Je hebt gelijk Jan, die warme kleding was geen overbodige luxe haha. Brrrrr!
        Je tip om de sterrenwacht te bezoek is een goed plan. Waarom zelf aanrommelen als met het daar met de ogen dicht doet.
        Ik merk dat ik vooral even goed moet wennen aan hoe ik het juiste hemellichaam in de zoeker krijg.
        Ook meteen geleerd dat naar de maan kijken er voor zorgt dat je het komende half uur niets meer ziet met één oog
        Afijn, tot dusver is het erg tof en leuk om nieuwe dingen te leren.

Commentaar

Leuk zeg, welkom op het forum!
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Welkom op het Forum!
            Leuk! We horen binnenkort van je verdere ervaringen, neem ik aan.
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Werken...
            X