Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kan een Skywatcher EQ3-2 een Skywatcher 200p dragen voor visueel waarnemen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kan een Skywatcher EQ3-2 een Skywatcher 200p dragen voor visueel waarnemen?

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een EQ3-2 mount met Synscan GOTO liggen stofhappen. Een maat van me wil graag beginnen met visueel waarnemen en is op zoek naar een leuke, goede telescoop om visueel mee waar te nemen. Als mount kan hij gewoon mijn EQ3-2 gebruiken. Nu heeft hij de Skywatcher reflector 200P op het oog. Gaat deze combinatie werken? Fotografie is voor nu niet in beeld.
    In de toekomst wil hij mogelijk wel in een zwaardere mount investeren. Maar voor nu even basic: iets leuks voor op de EQ3-2.
    Ik maak me wat zorgen over het gewicht van de 200p.
    Mijn 150/750 inclusief camera's en toebehoren was al kantje boord, of eigenlijk gewoon een no-go.

Bedankt voor jullie inzichten alvast.
    SkyWatcher 150/750 | NEQ6 Pro | ZWO ASI120MM-S | Nikon D5600

Voor een 20cm kijker wordt een EQ5 als minimaal beschouwd, en liever HEQ5. Een EQ3-2 gaat dit echt niet lang volhouden, denk ik.

Maar als je kameraad gewoon visueel wenst te werken, waarom dan niet gewoon een dobson? Als er later interesse komt voor fotografie, is het sowieso beter om voor iets anders te kiezen, want beginnen met astrofotografie met meteen een 20cm newton, daar wil je liever niet aan denken.

Zo 'n grote newton op een EQ mount is ook ergonomisch niet aan te bevelen. Het oculair komt gauw op plaatsen waar je er met je oog niet bij kan.

De eq3-2 kan natuurlijk wel met een kleinere (misschien lenzen-)telescoop genre 80mm f/5 maar een 20cm knoert zou ik er niet op loslaten cfr je eigen ervaringen met de 150/750 + camera...
    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Het is geen optimale setup qua stabiliteit - zoals je zelf al aangeeft.

Maar ... het is gerust wel werkbaar hoor: ik heb van 1999 tot 2011 met vergelijkbare 20cm f/5 op diezelfde EQ3-2 montering heerlijk kunnen visueel waarnemen. Zonder goto!
      Lekker zwiepen met de tubus en heerlijk genieten van een RA motortje waardoor de sterren en objecten keurig stil in beeld bleven staan. Akkoord, je moet niet tegen je oculair liggen rammen want het duurt iets van 1 - 2 sec voordat de boel terug stopt met trillen. Ook een kwestie van de juiste vergroting te kiezen; boven 250x is niet meer comfortabel.

Met deze setup heb ik in totaal 286 schetsen gemaakt.

Dus ieder die verklaart dat dit NIET kan voor het visuele werk, wil ik met plezier tegenspreken
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Dank voor jullie reacties. Ja, 't is ook echt even een mede-beginnende astrohobbyist op weg helpen. En ik heb toch die EQ3-2 liggen. Superleuke mount. Zet hij er even iets moois en toekomstbestendig op en t.z.t. eens investeren in een mount die jaren mee kan.

Maar het is ook zo zonde als dat hele ding topzwaar wordt en met een windvlaag pardoes op de grond ligt. We nemen jullie suggesties mee als we op tubejacht gaan.
        SkyWatcher 150/750 | NEQ6 Pro | ZWO ASI120MM-S | Nikon D5600

Commentaar

Ik zou het gewoon eens proberen als ik (een van) jullie was. Zet die telescoop op die montering en ga waarnemen. Lekker belangrijk wat aangeraden wordt. Als het werkt dan werkt het en dan heb je een mooie combi. Werkt het niet, dan weet je dat je misschien voor een (H)EQ5 moet gaan.
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
          X