Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Barlowlens 2x

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Barlowlens 2x

Raden jullie mij een barlowlens 2x aan? Ik heb (zoals jullie waarschijnlijk al weten) een Celestron Firstscope 76.

Een Barlow lens kun je met elk oculair gebruiken waarbij de vergroting verdubbeld bij elk oculair. Op het eerste gezicht zou ik zeggen: ja een Barlow is nuttig.
    Maar jouw telescoop is niet van een zodanige kwaliteit dat hoge vergrotingen mogelijk zijn. Het beeld wordt al snel onscherp.
    Wellicht heb je meer aan een overzicht oculair, zoals een 25mm Plossl. Dan is jouw telescoop erg leuk om de zomer melkweg mee lang te gaan.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Als je alleen een 25 mm hebt zou een 2x barlow wel nuttig kunnen zijn, ook met die 76 mm. Maar meer vergroting mag je zeker niet nemen.
      http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Ok want iemand anders heeft gezegd dat 150x dus echt de max is. Ik heb een 4mm, 6mm, 12.5mm en 20mm.

Commentaar

Het gaat er mij vooral om dat ik Jupiter in beter detail kan zien inplaats van die felle lichtflits.

Commentaar

Wat bedoel je met een felle lichtflits? Een Barlow gaat je daar zeker niet bij helpen; een 4mm oculair duwt deze telescoop al zowat tegen de max aan.

Commentaar

In het andere draadje over dit onderwerp zei markleeman al dat de maximale vergroting die je met deze telescoop kunt halen beperkt is, vanwege de sferische spiegel. Een vergroting van 150x zit er daarom niet in, waarschijnlijk. Met de oculairen die je nu hebt zal een Barlow i.c.m. deze telescoop weinig toevoegen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Allekup Bekijk bericht
                Ok want iemand anders heeft gezegd dat 150x dus echt de max is. Ik heb een 4mm, 6mm, 12.5mm en 20mm.
                Als je al die oculairen al hebt is een barlow geen toegevoegde waarde.

De theorie is dat je in zeer goede omstandigheden 2x je opening van je telescoop kan vergroten. Ikzelf hou het meestal op 1x. Volgens mij zit je meestal met 100x aan de maximum met jouw telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door Allekup Bekijk bericht
                  Het gaat er mij vooral om dat ik Jupiter in beter detail kan zien inplaats van die felle lichtflits.
                  Ben je zeker dat dit dan Jupiter is?

Commentaar

Origineel geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    In het andere draadje over dit onderwerp zei markleeman al dat de maximale vergroting die je met deze telescoop kunt halen beperkt is, vanwege de sferische spiegel. Een vergroting van 150x zit er daarom niet in, waarschijnlijk. Met de oculairen die je nu hebt zal een Barlow i.c.m. deze telescoop weinig toevoegen.
                    Inderdaad. Die firstscope 76 heeft een sferische hoofspiegel met ook nog eens een openingsverhouding van f/4. Bij "normale" optiek is 2xD een redelijke vuistregel, maar bij een f4 sfeer gaat die echt niet op. Reken meer op 0.5xD, zeg 40x dus.

Ik heb zelf een 114mm f/4 met sferische spiegel gehad, daar was 50x echt wel de max.

Neemt niet weg dat het een leuk kijkertje om bij lage vergroting door de melkweg te speuren. De beweging maantjes van Jupiter kun je er ook leuk mee volgen, de ringen van Saturnus zien en wat overzicht beelden van de maan bekijken gaat ook prima. Maar detail op planeten zien moet je helaas niet verwachten.
                    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door Huubke Bekijk bericht

Ben je zeker dat dit dan Jupiter is?
                      Lage vergroting kiezen. Rustig richten op Jupiter. Dan beweging stoppen, zodat Jupiter stil in beeld blijft staan. Dan sterker vergrotend oculair in de focusser doen. Zo nodig kijkerbuis vasthouden om te vermijden dat Jupiter uit beeld vliegt.
                      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

iemand anders heeft gezegd dat 150x dus echt de max is.
                        Hetgeen ik schreef is een rekenkundig voorbeeld van hoe een vergroting berekend wordt, en hoe de maximale vergroting van 'een' telescoop bepaald wordt. Dan kom je uit op 2xD.

Of je die 2xD ook haalt en/of bruikbaar is, is een ander verhaal, en is, zoals je ondertussen al geleerd hebt, van een hoop factoren afhankelijk.

Als je kijkertje inderdaad van een sferische spiegel is voorzien, dan hou je de vergrotingen best zo laag mogelijk. Het advies van Mark Leeman om 0.5xD (=30 - 35x) aan te houden als uiterste maximum is heel mooi.

Met je 12.5mm oculair haal je 24x. Dat lijkt niet veel, maar bedenk dat dit meer dan het dubbele van een verrekijker is. Je kunt er vast het schijfje van Jupiter mee zien, en misschien zelfs iets van de 2 equatoriale banden. Je gaat er zeker de manen van Jupiter kunnen mee volgen, en bij 24x kun je zien dat Saturnus een ring heeft. 24x is vergroting zat om je te verwonderen aan de maan. Het is dé ideale vergroting voor grote DSO's zoals M31, de Andromedanevel -eigenlijk een galaxie-. Je kunt er vanaf eind augustus mee naar M45, de Pleiaden kijken, en komende winter naar de Orionnevel. Deze zomer kun je zoeken naar M13 in Hercules. Nee je zult 'm niet oplossen in sterretjes, maar het bolhoopje op zich kun je met een 76mm kijkertje bij 24x gewoon zien. En o zo veel meer. Maar blijf voorlopig weg van die sterkere vergrotingen. Er is zoveel moois aan de hemel dat je met lage vergrotingen kunt bekijken, en daar zijn je 20 en 12.5 mm oculairen prima voor geschikt.

Dit telescoopje kun je prima gebruiken om te leren os astronomie jouw ding wel is. Als je ervaart dat je het leuk vindt om dingen aan de hemel op te zoeken, dan heeft dit kijkertje met z'n lage vergroting zijn dienst gedaan. Dan weet je of het tijd wordt voor iets groter/beter. Succes!
                        12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Werken...
                        X