Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuweling stelt zich voor en vraagt om raad m.b.t. telescoopkeuze

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuweling stelt zich voor en vraagt om raad m.b.t. telescoopkeuze

Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen gezien dit mijn eerste bericht is op dit forum (ik lees al wel eventjes achter de schermen mee).
    IK ben Erik, 30 jaar, woonachtig in Zwolle en al sinds jongs af aan gefascineerd door het heelal. Ik heb mij veel bezig gehouden met de theoretische kant (hoe zit alles in elkaar en welke natuurwetten liggen hieraan ten grondslag). Nu lijkt het mij ook mooi om als hobby een praktische invulling aan de bewondering voor het heelal te geven door een telescoop te gaan aanschaffen.

Ik wilde eerst van start gaan met astrofotografie omdat fotografie een andere hobby van mij is, maar ik heb mij voorgenomen eerst maar eens met enkel een kijker flink wat ervaring op te gaan doen.

Zelf zat ik te denken aan:
    1) Skywatcher Telescoop N 200/1000 Explorer BD OTA (met of zonder PDS dual speed focusser?)
    + max nuttige vergroting van 400
    + grootste opening
    - gaat net wel net niet op een eq5 montering
    - newton op eq montering kan lastig kijken worden
    2) Skywatcher Maksutov telescoop MC 127/1500 SkyMax BD OTA
    + contrastrijke afbeeldingen vooral planeten
    + lekker licht en compact! (heb geen ruimte voor een Keck 1 thuis).
    3) Skywatcher Apochromatische refractor AP 80/600 EvoStar ED OTA
    + ook geschikt voor fotografie vervolgstap
    - kleine opening / lage vergroting.
    Alle opties in combinatie met een kale EQ5 montering, ik wil doorgroeien richting de fotografie kant waardoor ik graag met een equatoriale mount leer werken, liefst zonder GoTo.
    Vandaar dat er even geen Dobson in het lijstje staat.

Ik vind planeten gaaf maar denk dat ik de focus net meer richting deepsky heb liggen.

Wie kan mij helpen in mijn keuze / adviseren of een ander licht op de zaak werpen?

Vriendelijke groeten,

​​​​​​​Erik

Dag Erik, welkom hier

Als een EQ5 definitief in het plaatje hoort, en je wilt later naar astrofotografie toe, dan is de Skywather APO de beste keuze maar moet je visueel deepsky waarnemen opzij zetten. Een 20cm newton wil je niet op een EQ5, maar op EQ6 kan het wel. Een 15cm newton kan weer wel op de EQ5.

Staar je niet blind op die 400x vergroting met een 20cm kijker. Dat is het theoretische maximum, een heleboel factoren gooien roet in het vergrotingsverhaal. Doorsnee is 250x/300x een hoop realistischer.

Een EQ5 met daarop een 127 Mak is contrastrijk en lekker scherp, maar helemaal niet licht en ook niet echt compact.

Als je toch wel deepsky wilt waarnemen, dan ben je toch beter met een zo groot mogelijke dob, categorie 25-35cm. Als plaatsgebrek een issue is : er bestaan collapsable truss style dobsons.

Veel hangt af van hoe je woont en waar je kunt waarnemen. Op een balkon op een flat in de stad heeft andere mogelijkheden dan vanuit een achtertuin op het platteland. Misschien moet je toch maar even "het lijstje" invullen?
    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Juist, bedankt voor de reactie! Ik heb inderdaad even het lijstje ingevuld:

'''1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien?'''
      Ik verwacht de maan, mars, jupiter en saturnus te kunnen zien daarnaast hoop ik ook een flink Aantal objecten uit de Bambi lijst te kunnen spotten op den duur.

* Is het een impuls(aankoop)?
      Ik hoop van niet!

* Heb je al ervaring met sterrenkijken?
      Alleen op het zuidelijk halfrond een aantal keer door een 127-mak gekeken, maar nooit zelf bediend.

* Heb je al een kijker?
      Nee

* Ben je al eens op een starparty geweest?
      Nee, lijkt mij wel mooi!

'''2. Wat wil je met de telescoop doen?'''
      Eerst flink wat ervaring visueel op doen met de planeten en deepsky. Ik hoop door te groeien tot beginner fotografie.

'''3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen? (manueel, auto, GoTo,...)'''
      Manueel, ik wil daar graag bekwaam in worden, later wil ik mijn montering uitbereiden met volgmotoren. GoTo hoeft van mij niet perse en valt denk ik af gezien mijn budget en wat ik wil

'''4. Wat is je budget?'''
      750,-

* Is dit inclusief/exclusief accessoires? (accessoires : bvb extra oculairen, filters, collimatiewerktuigen,...)
      Exclusief.

'''5. Hoe belangrijk vind je maan en planeten?'''
      Heel gaaf maar er is denk ik minder diversiteit te vinden dan in deepsky.

'''6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
      ​Ik wil hier toch echt wel graag een aardig aantal objecten van kunnen bekijken.

'''7. Waar ga je kijken?'''
      In de achtertuin, of op plekken met meer zicht en minder lichtvervuiling
      * Hoe donker is je achtertuin? In welke plaats is dat?
      Zwolle, aan de rand van een woonwijk, hangt van de buren af maar snachts kan het redelijk donker worden.
      * Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
      Niet 100% vanuit de tuin, maar 500m verderop al wel weer.
      * Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
      Jazeker!
      * Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
      Gemiddeld 40km
      Maximaal 100km

* Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving)
      Zwolle
      * Woon je op een flat?
      Nee
      '''8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?'''
      2 tot 4 uur denk ik?
      '''9. Wat kun je dragen?'''
      30 kg per keer.
      * Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
      30 kg
      * Hoe ga je de telescoop vervoeren?
      Zelf of met de auto
      '''10. Is 2e hands een optie?'''
      Jazeker
      '''11. Later interesse in fotografie?'''
      Ja, zwakke voorwerpen

Commentaar

Als je eerst visueel ervaring wilt opdoen, met vooral interesse in deepsky, dan zou ik nog even wachten met het kopen van spullen voor astrofotografie. Je zou 'ns kunnen kijken naar een leuke tweedehands kijker (een mooi Dob met redelijke opening) en daarmee beginnen. Dat kost je niet veel geld, later kun je kijken wat je precies wilt en nodig hebt als je de stap wilt maken naar fotografie. Als je nu al alles wilt uitgeven aan iets voor fotografie, dan heb je waarschijnlijk niet zoveel opening voor visueel, of het is minder handig.

Commentaar

Als je toch vooral deepsky wenst te bekijken dan kun je bijna niet anders dan minimaal een 20cm kijker in huis te halen. Dat kan equatoriaal en voor gewoon visueel werk kan een eq5 net volstaan, maar voor fotografie is deze combi echt te licht. Je kunt natuurlijk later op de eq5 een lichtere apo plaatsen voor fotografie. (Met een 20cm newton wil je niet beginnen aan astrofotografie, geloof me).

Verder doen je antwoorden op nrs 2, 4, 6, 7 vooral denken aan een wat grotere dob, zeker als je bvb een tuinhuisje of een schuurtje of garage hebt. Ze komen regelmatig in tweedehands en je kunt 'm later aan dezelfde prijs terug van de hand doen.
          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Eens met de anderen. Je hebt meerdere wensen, planeten bekijken enerzijds, zwakke objecten fotograferen anderzijds. Je klinkt serieus over het laatste, deep sky astrofotografie (serieuzer dan over waarnemen) en dus is het goed daar op te anticiperen. Ik ben ook zo'n fotograaf en zal dus advies geven daarover.

Wil je afstevenen op fotografie, en zijn de planeten zien een leuk extraatje, dan zou ik de volledige 750 euro (en liefst nog iets meer) reserveren voor een goede montering, minimaal een HEQ5 pro (wit model met sterke stappenmotoren). Nieuw zijn die rond de 1000 euro momenteel, tweedehands moet dat voor 450 a 500 euro ook wel lukken, maar dan moet je mazzel hebben, die zijn snel weg.
            https://www.teleskop-express.de/shop...ter-Mount.html

Je hebt dan een prachtige basis waar je van alles op kunt knallen, en naar hartelust kunt uitbreiden.

Alternatieve merken zijn Ioptron en Celestron. Onthoud: astrofotografie valt en staat met een goede montering. Heb je een spiegelreflex? Dan kan je die op je mount gooien en widefieldopnames gaan maken, desnoods op 55mm, of de hoogste focal length die je maar te pakken kunt krijgen. Je budget gaat dan nu op aan de mount maar dat is een goede investering als je richting fotografie wilt.
            Reken er met astrofotografie op dat het een dure hobby is. Je begint met je spiegelreflexcamera (als je die al hebt?), maar daarna wil je al snel meer:
            - guiden
            - ditheren
            - oplossing voor dauw op je lens
            - hogere focal length (dat betekent een telescoop, ca 500 euro voor een mooie 2e hands 80 a 100mm doublet of mogelijk kleine triplet)

En als je dan een paar mooie shots van de zeer felle objecten zoals M42, Andromeda, en de pleiaden hebt gemaakt kom je erachter dat je vanuit de achtertuin in Zwolle een beetje tegen lichtvervuiling aan begint te lopen. Wat ik een geniale oplossing daarvoor vind is narrowband, kijk bijvoorbeeld even op danielbeetsma.wordpress.com om te zien wat ik vanuit mijn super-lichtvervuilde achtertuin niet ver van Utrecht centrum voor plaatjes schiet. Je schiet er gewoon dwars doorheen. Maar die investeringen zijn vrij fors: z/w gekoelde camera (min 1200 euro), smalbandfilters (240 euro per stuk, je hebt er 3 nodig), filterwiel (250 eu), oag (150eu), guidecamera (250 - 600 euro). Vergeet verder de laptop niet, de software (voor 120 euro heb je Astrophotographytool en Astro-Pixel-Processor, zeer puike combi). Er komt dan puur aan camera+filters+accesoires gewoon even 2000 euro bij, minimaal: maar dan kan je ook wat.

Maar, hoe de hobby verder ook uit de hand loopt (of niet uit de hand loopt) --> zo'n HEQ5 of vergelijkbaar model zal zonder problemen door al deze fasen heen je trouwe buddy zijn. Ik zou daar dus mee beginnen, 2e hands als het gaat, dan verlies je er nul op als je m weer doorverkoopt. Klooi eens met zo'n ding, gooi er een ouwe Canon DSLR op met een of ander ouwe 100 of 200mm lens, geen beeldstabilisatie of autofocus nodig, en je kan echt al supermooie foto's maken. Vooral als je met dat spul naar een donker gebied rijdt ;-)
            good luck.
            Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Bedankt voor het geweldige advies allemaal! Ik laat het nog eens op mij inwerken en hou nauwlettend alle kanalen in de gaten of er een 2e hands HEQ5 voorbij komt!

Commentaar

Werken...
              X