Hallo allemaal,
Ik zal mij eerst even voorstellen gezien dit mijn eerste bericht is op dit forum (ik lees al wel eventjes achter de schermen mee).
IK ben Erik, 30 jaar, woonachtig in Zwolle en al sinds jongs af aan gefascineerd door het heelal. Ik heb mij veel bezig gehouden met de theoretische kant (hoe zit alles in elkaar en welke natuurwetten liggen hieraan ten grondslag). Nu lijkt het mij ook mooi om als hobby een praktische invulling aan de bewondering voor het heelal te geven door een telescoop te gaan aanschaffen.
Ik wilde eerst van start gaan met astrofotografie omdat fotografie een andere hobby van mij is, maar ik heb mij voorgenomen eerst maar eens met enkel een kijker flink wat ervaring op te gaan doen.
Zelf zat ik te denken aan:
1) Skywatcher Telescoop N 200/1000 Explorer BD OTA (met of zonder PDS dual speed focusser?)
Vandaar dat er even geen Dobson in het lijstje staat.
Ik vind planeten gaaf maar denk dat ik de focus net meer richting deepsky heb liggen.
Wie kan mij helpen in mijn keuze / adviseren of een ander licht op de zaak werpen?
Vriendelijke groeten,
Erik
Ik zal mij eerst even voorstellen gezien dit mijn eerste bericht is op dit forum (ik lees al wel eventjes achter de schermen mee).
IK ben Erik, 30 jaar, woonachtig in Zwolle en al sinds jongs af aan gefascineerd door het heelal. Ik heb mij veel bezig gehouden met de theoretische kant (hoe zit alles in elkaar en welke natuurwetten liggen hieraan ten grondslag). Nu lijkt het mij ook mooi om als hobby een praktische invulling aan de bewondering voor het heelal te geven door een telescoop te gaan aanschaffen.
Ik wilde eerst van start gaan met astrofotografie omdat fotografie een andere hobby van mij is, maar ik heb mij voorgenomen eerst maar eens met enkel een kijker flink wat ervaring op te gaan doen.
Zelf zat ik te denken aan:
1) Skywatcher Telescoop N 200/1000 Explorer BD OTA (met of zonder PDS dual speed focusser?)
+ max nuttige vergroting van 400
+ grootste opening
- gaat net wel net niet op een eq5 montering
- newton op eq montering kan lastig kijken worden
2) Skywatcher Maksutov telescoop MC 127/1500 SkyMax BD OTA+ grootste opening
- gaat net wel net niet op een eq5 montering
- newton op eq montering kan lastig kijken worden
+ contrastrijke afbeeldingen vooral planeten
+ lekker licht en compact! (heb geen ruimte voor een Keck 1 thuis).
3) Skywatcher Apochromatische refractor AP 80/600 EvoStar ED OTA+ lekker licht en compact! (heb geen ruimte voor een Keck 1 thuis).
+ ook geschikt voor fotografie vervolgstap
- kleine opening / lage vergroting.
Alle opties in combinatie met een kale EQ5 montering, ik wil doorgroeien richting de fotografie kant waardoor ik graag met een equatoriale mount leer werken, liefst zonder GoTo.- kleine opening / lage vergroting.
Vandaar dat er even geen Dobson in het lijstje staat.
Ik vind planeten gaaf maar denk dat ik de focus net meer richting deepsky heb liggen.
Wie kan mij helpen in mijn keuze / adviseren of een ander licht op de zaak werpen?
Vriendelijke groeten,
Erik
Commentaar