Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Deep sky objects te zien met mijn Celestron Firstscope 76?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Deep sky objects te zien met mijn Celestron Firstscope 76?

Zijn er deep sky objects te zien met mijn goedkope maar leuke Celestron Firstscope 76? Mijn beste oculair is 75x sr4mm. Ik hoop dat ik gewoon een klein dingetje kan zien met mijn telescoop.

Kijk eens naar de objecten in de BAMBI-lijst : http://wiki.waarnemen.com/index.php/..._Index_(BAMBI).
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

svdwal hey ik snap nou niet echt wat daar allemaal staat, ik ben totaal nieuw in dit.

Commentaar

Dat zijn allemaal soorten objecten die je kan zien. Richt je kijker en kijk wat je ziet. Dubbelsterren zijn twee sterren vlak bij elkaar, open sterrenhopen zijn meerdere sterren vlak bij elkaar, en nevels en melkwegstelsels zijn oplichtende vlekjes. Dat laatste alleen als het donker genoeg is waar je woont.

Om te leren richten is de maan het ideale object. En als je om 12 uur naar het zuid-oosten kijkt zie je Jupiter, de helderste ster in die buurt.

begin overigens altijd met het oculair dat het minst vergroot, dat werkt veel en veel makkelijker dan met een oculair dat veel vergroot.

en je kan overdag ook oefenen met richten op aardse objecten: gebouwen, bomen, masten, enz. Alleen niet op de Zon richten, zolang je je zonnefilter nog niet hebt. Als je je filter eenmaal hebt, dan moet je ook een filtertje maken voor de zoeker op je kijker, of de dop op de zoeker laten zitten.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Je kunt ook Stellarium proberen, een programma waarmee je de sterrenhemel alvast op de computer kunt bekijken en van te voren een idee krijgt waar objecten zijn te vinden:

https://stellarium.org/nl/

Commentaar

Bedankt voor de uitleg iedereen!

Commentaar

Vijf jaar geleden ben ik begonnen met een 114 mm die wegens een te kleine vangspiegel de facto ook een 76 mm was, tot ik de vangspiegel verving. Wis en waarachtig dat ik in die tijd een massa deepsky-objecten heb gezien. In deze periode bijvoorbeeld:
              • Bolhoop M13 in Hercules
              • Planetaire nevel M57 in Lyra
              • Planetaire nevel M27 in Vulpecula
              • Open sterrenhoop M11 in Scutum
              In het najaar, of als je het laat maakt, kun je ook het Dubbele Cluster zien in Perseus en last but not least, het Andromedalstelsel M31.

Zie Stellarium voor het opzoeken. Neem ook vooral de tips van svdwal ter harte.
              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
              Sterren zien met behoud van hersencellen.

Commentaar

Beste Allekup,

in Stellarium kan je met de zoekfunctie ([CTRL]-F) de BAMBI objecten opzoeken door het ID in te voeren. Als je BAMBI01 wilt zien in Stellarium, dan doe je het volgende:
                - druk op de toetsencombinatie [CTRL] en F
                - voer de ID van BAMBI01 in (staat in de tweede kolom op de BAMBI-pagina): NGC 7662
                - druk op [Enter]
                - eventueel kan je de atmosfeer uitzetten door op de toets A te drukken,

Sommige objecten kan je ook in Stellarium vinden door de naam in te vullen, maar dat wil wel eens mis gaan als de naam in een andere taal gegeven is dan Stellarium begrijpt. BAMBI01 heeft als naam "Blue Snowball", maar de Nederlandstalige Stellarium kent hem als "Blauwe Sneeuwbal" (maar in dit geval gelukkig ook als "Blue Snowball"). Daarom is het beter van de ID uit te gaan. Deze ID's komen uit catalogi die soms al honderden jaren oud zijn. BAMBI02 heeft bijvoorbeeld als ID "M31", hetgeen staat voor object 31 uit de Messier catalogus (Charles Messier was een astronoom die leefde van 1730 t/m 1817). Zijn catalogus werd in 1774 voor het eerst gepubliceerd. Sindsdien refereren alle (amateur-) astronomen met deze ID naar de Andromedanevel.

Als je eenmaal doorhebt hoe je met Stellarium de objecten op kan zoeken, dan is het zaak de patronen aan de hemel te herkennen. Kijk dus naar heldere objecten aan de hemel en probeer die als gids te gebruiken om je object buiten terug te vinden. In Stellarium kan je ook de tijd vooruit (en achteruit) zetten en zo zien hoe laat welk object op welke plaats staat. Je kan in Stellarium met je scroll-wiel van je muis in en uitzoomen. Je zal er echter achter komen dat niet alle objecten ook een foto in Stellarium hebben. BAMBI01 zit er bijvoorbeeld niet standaard in (er zijn wel bibliotheken in te laden waar die wel in zit), maar met Google kan je hem gemakkelijk opzoeken om te weten wat je mag verwachten.

Als je naar het configuratiescherm van Stellarium gaat, dan kan je daar je eigen telescoop en oculairs definiėren. Vervolgens kan je rechtsboven op het meest linker icoon klikken en zien wat het beeld in je kijker zal zijn.

Succes!
                Nicoląs

Commentaar

Bedankt Nicolas! Goede uitleg! Je moet docent worden wat mij betreft

Commentaar

Beter nog: ik ben docent. :-) Weliswaar 'maar' 20 dagen per jaar (aan het MIWB te Terschelling, afdeling Ocean Technology), maar toch...

Graag gedaan dus, succes en wederom: houd ons op de hoogte voor wat je vorderingen betreft. En blijf het forum met vragen bestoken, niet alleen jij leert daarvan!
                    Groeten,
                    Nicoląs

Commentaar

Ik weet natuurlijk niet precies wat je al wel of niet weet, maar om wat meer wegwijs te worden vind je heel wat meer info op de wiki: http://wiki.waarnemen.com/index.php/Het_heelal

Ook kun je eens kijken naar de YouTube serie "crash course astronomy", daarin wordt ook enorm veel over sterrenkunde en het heelal verteld.

Vaak wordt ook het boek "kijk omhoog" hier op het forum aanbevolen, maar dat lijkt momenteel uitverkocht.

Verder wordt in de posts hierboven al veel uitgelegd natuurlijk. Als je Stellarium hebt zoek dan eens bolhoop M13 op in sterrenbeeld Hercules, of de ringnevel M57 in sterrenbeeld Lier. Beide moet je zeker kunnen zien met jou kijkertje, M13 als ronde wazige vlek en M57 als piepklein ringetje.

Oh, M39 (een open sterrenhoop in Zwaan) zou ook prima moeten gaan. Je ziet dan een klein groepje sterren.

Succes!
                      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Bijna alle objecten die in dit topic genoemd worden heb ik kunnen zien met een 76mm spiegelkijker: M11 (mooie sterrenhoop), M13, M27, M31 (niet indrukwekkend), M39, M57 (klein ringetje).
                        Er zijn ook veel mooie dubbelsterren te zien met zo'n kijker, bijv. Albireo.
                        Alle open sterrenhopen in de Messierlijst zijn haalbaar. Echt mooi zijn de Pleiaden, de dubbele sterrenhoop in Perseus, M44 en de Orionnevel; deze zijn optimaal zichtbaar in de herfst en winter.
                        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Je hebt een hoop adviezen gekregen. Ik hoef daar niet zoveel aan toe te voegen. Een verrekijker is een ook een mooi hulpmiddel om objecten te zoeken en te vinden. Vrijwel iedereen gebruikt zo'n instrument wel eens of zelfs zeer regelmatig. Velen ( verreweg de meesten) van ons zijn begonnen met telescopen van het formaat dat jij hebt. Sommigen zelfs nog kleiner en ook die vonden allemaal uiteindelijk de objecten die hierboven genoemd worden. En nog meer!

Het is echter niet zo dat het vinden van je eerste deepsky-object gemakkelijk zal zijn.Daar moet je wel even voor gewaarschuwd worden. Mijn eerste deepsky object dat je niet met het blote oog of een gewone verrekijker kunt zien was M57, de Ringnevel. En daar deed ik wel vijf of zes sessies over, in mijn geval was dat twee maanden! Dat was met een 60mm telescoop vanuit de stad...

Dus geduld, goed oefenen en succes!
                          Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Werken...
                          X