Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

To FlexTube or not to FlexTube...

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

To FlexTube or not to FlexTube...

Hallo iedereen!

Even kort voorstellen: Jeroen, 34 jaar, heelal en ruimtevaart fan sinds lang, nieuw in astronomie. Ervaring met telescopen: onbestaande. Heb wel al een paar maanden een 10x50 verrekijker waarmee ik vollop de sterren leer kennen (Stellarium en SkySafari: check) en gisteren voor het eerst Jupiter met eigen ogen gezien. Ohja, ik ben Belg. De Belgische astrofora die ik kon vinden verbleken bij de activiteit op Astroforum heb ik gemerkt. Vandaar dat ik even over de grens kom piepen.

Ik ben al een tijdje bezig met lezen over telescopen, bekijken van reviews, meelezen hier op het forum, afschuimen van tweedehandsmarkt, etc. Ondanks dat ik na een tijdje het bos door de bomen niet meer zag, ben ik ondertussen tot een short-list gekomen. Graag wil ik hier nog even jullie ervaren mening vragen omdat ik toch blijf twijfelen binnen deze lijst.

Beginnen bij het begin: wat zijn mijn verwachtingen en budget: Ik zoek een kleine telescoop die goed op te bergen valt (verzoek van mijn vrouw) en die gemakkelijk/snel boven te halen is om ook korte sessies te kunnen doen. Er is een sterrenwacht op 5km (Volkssterrenwacht Beisbroek in Brugge), dus daar kan ik misschien af en toe in de koepel op zoek naar duisternis (met bovendien ervaren rotten dichtbij). Ik heb een beperkt budget van rond de 250 euro voor de eerste aankoop. Verdere upgrades of extra accessoires kunnen dan later wel. Ik verwacht met dit budget geen super prestaties op het vlak van alle objecten (maan/planeten/deep sky), maar een eerste kennismaking met de 3 zou mooi zijn. Astrofotografie leg ik met dit budget voorlopig ook naast me neer, misschien kan later iets met een CMOS camera. Go-To hoeft niet, ik heb liever meer optics voor het geld, mijn weg vinden tussen de sterren komt wel met oefenen (hoop ik).

Vertrekkend vanuit deze criteria was ik uitgekomen bij de volgende tafel-dobsons:

1. Sky Watcher Heritage 130P FlexTube (130/650)
    2. Orion Starblast 4.5" (114/450)
    3. Bresser Messier 5" dob (130/650)
    4. Meade Lightbridge mini 114 (114/450)
    5. Meade Lightbridge mini 130 versie (130/650) - deze ligt maar nét buiten het budget, dus heb ik hem toch maar niet geschrapt uit de lijst.

Rekening houdende met mijn criteria én mij bewust zijnde van de beperkingen van een tafel-dobson (waarneemhouding niet ideaal, stevige tafel of krat nodig, montering vergt oefening om objecten te vinden) en afgaande op de gevonden draadjes en reviews over de bovengenoemde telescopen, was mijn voorkeur eerst uitgegaan naar de Heritage (1). Echter, toen ik contact opnam met de astroshop in de buurt, zei men daar dat de Heritage uit hun aanbod geschrapt werd, omdat de plastic armen niet duurzaam/stevig genoeg zouden zijn. Bovendien zou Skywatcher moeilijk doen als het op onderdelen aankomt. Ze kunnen hem wel bestellen voor me, dus als ik écht deze wil, dan kan dat, bovendien aan een goeie prijs (zelfde prijs als Astromarket). Is deze opmerking over de plastic armen terecht? Ik las ergens dat het gewicht van oculair en barlow ervoor zouden kunnen zorgen dat de collimatie verstoord wordt? Voor zover ik kan terugvinden komt deze met Plossl oculairs, is dat een plus in vergelijking met Kellners of MA ep's van Meade? Verder is de focusser van een ander type dan normaal (helical vs. rack&pinion), is dat een probleem?

Over de Starblast (2) had ik gelezen dat die als "snelle" (nog geen idee waar dit juist over gaat) f4 sterk afhangt van de collimatie om goede resultaten te leveren. Aangezien ik nog nooit een collimatie gedaan heb, weet ik niet in hoeverre mij dit parten zal spelen. Puur afgaande op de "nummers" heeft hij ook iets minder aparture en focal length, al weet ik dat deze nummers niet alles zijn, zeker niet in een land waar om de honderd meter een straatlamp staat en heldere hemels eerder uitzondering dan regel zijn. Deze komt met Kellner ep's.

Over de Bresser (3) kan ik eigenlijk weinig onafhankelijke reviews vinden. Is er iemand die ervaring heeft met deze telescoop? Hoe zijn de optische onderdelen, is de focusser aanvaardbaar, zijn de Kellner oculairs aanvaardbaar om mee te starten (zelfde als de Orion?), etc.?

Een beetje idem bij de Meade Lightbridge telescopen (4+5), heel weinig reviews over te vinden op het net. Ik las wel dat de MA oculairs (MA = modified achromat) een beperkt beeldveld zouden hebben en dat ze tot de goedkoopste oculairs horen die Meade heeft (wat logisch is in dit segment). Iemand die ervaring heeft met één van deze 2 telescopen?

Het moeilijkste voor mij is om te weten wat ik het meeste moet laten doorwegen: de aparture en focal lenght, de openingsverhouding, de kwaliteit van de geleverde oculairs, etc... Daar speelt het gebrek aan kennis me parten, omdat ik me niet kan voorstellen wat de invloed op dit alles is op het "beeld" dat je ervoor terugkrijgt.

Voor de volledigheid vermelden: ik draag een bril met dioptrie -6 aan beide kanten. Dat maakt me zowat blind zonder bril... Is dit iets waar ik bij mijn keuze rekening mee moet houden? Mijn verrekijker kan ik aanpassen, zodat ik zonder bril kan kijken. Bij een telescoop wordt de eye-relief een belangrijke factor vermoed ik?

Ik heb na heel lang zoeken, lezen en twijfelen deze shortlist opgemaakt. Ik kijk er al naar uit wat jullie me kunnen vertellen over deze telescopen om het allemaal nog moeilijker te maken

Vriendelijke groeten uit België!
    Jeroen

Last bewerkt door Toxmose; 14-05-19, 23:53. Reden: typo's
    Bresser Hunter 10x50

Dag Jeroen,

Allereerst welkom op het forum!

Je lijkt al redelijk goed te weten welke kant je op wilt om de eerste stappen in deze fantastische hobby te zetten. Persoonlijk ken ik geen van de door jou aangedragen telescopen, maar ik wil je onderstaande ook niet onthouden. Met de AF- kortingscode bij Astromarket van 5%, en nog eens 2% korting bij vooruitbetalen is onderstaande naar mijn bescheiden mening een betere optie.

https://www.astromarket.org/telescop...ic-dob/p,15559

De spiegel is groter dan de door jou aangedragen telescopen.Je bent niet afhankelijk van een stevige tafel, omdat deze telescoop een stuk hoger is, je kunt met een laag krukje zittend waarnemen wat erg prettig is. Het vloeroppervlak is echter niet heel veel groter zodat deze toch nog makkelijk op te bergen is. Door de wat langere brandpuntsafstand is de spiegel makkelijker te collimeren en zeker vergevingsgezinder wat de kwaliteit van de oculairen aangaat. Wanneer je graag planeten wilt bekijken, is een langere brandpuntsafstand ook prettiger omdat je makkelijker kunt vergroten.

In de regel worden de meeste beginnerstelescopen tegenwoordig met Kellner of soms Plössl oculairen geleverd. Om mee te beginnen voldoen deze echter naar verloop van tijd zal je al snel extra oculairen willen aanschaffen of de reeds in bezit zijnde oculairen willen upgraden.
    Ik ben zelf ook brildrager en heb een vergelijkbare sterkte als jij, en buiten dat ook nog eens een behoorlijke cylinder. Hierdoor moet ik zelf altijd met mijn bril op waarnemen, waardoor ik inderdaad oculairs nodig heb met het nodige eye-relief. Wanneer jij geen of grote cylinder in je brillenglazen hebt zitten, kun je net als met je verrekijker gewoon scherpstellen en hoef je je bril niet op te houden, en kun je met een goed Plössl oculair al heel goed uit de voeten en ze zijn daarbij nog eens heel betaalbaar.
    Last bewerkt door Manudroid; 15-05-19, 07:58. Reden: aanvulling
    **** Sidewalk Astronomy Montferland ***

Commentaar

Dag Jeroen, veel Belgen hier, hoor

ik deel de mening van Manudroid inzake tafeldobsons. Ook is er de ervaring dat zo'n kleine kijkertjes onder de Belgische lichtvervuiling amper presteren. Voor jouw budget komen er regelmatig tweedehands 20cm dobsons in aanbieding. Je ziet er een pak meer mee en zijn toch nog handig op te bergen in een garage of zo. Je vindt ze op o.a. de te koop sectie van dit forum, , op te-les-koop.nl, marktplaats, tweedehands.be. Ik ken ook iemand in Eeklo (da's redelijk in je buurt) die een zéér goede Orion Optics 20cm f/4.5 aanbiedt voor jouw budget. Wel enkel de kijkerbuis. Als je een beetje handig bent maak je met wat multiplex uit de Gamma er zelf een dobsonvoet voor. Als je wilt bezorg ik je de contactgegevens.
      12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Origineel geplaatst door Manudroid Bekijk bericht
        Je lijkt al redelijk goed te weten welke kant je op wilt om de eerste stappen in deze fantastische hobby te zetten.
        Ik wou inderdaad eerst zoveel mogelijk zelf uitzoeken voor ik hier om raad kwam vragen.

Met de AF- kortingscode bij Astromarket van 5%, en nog eens 2% korting bij vooruitbetalen
        Dat is nu eens interessant zeg!

https://www.astromarket.org/telescop...ic-dob/p,15559

De spiegel is groter dan de door jou aangedragen telescopen.Je bent niet afhankelijk van een stevige tafel, omdat deze telescoop een stuk hoger is, je kunt met een laag krukje zittend waarnemen wat erg prettig is. Het vloeroppervlak is echter niet heel veel groter zodat deze toch nog makkelijk op te bergen is. Door de wat langere brandpuntsafstand is de spiegel makkelijker te collimeren en zeker vergevingsgezinder wat de kwaliteit van de oculairen aangaat. Wanneer je graag planeten wilt bekijken, is een langere brandpuntsafstand ook prettiger omdat je makkelijker kunt vergroten.
        Deze 5" dobson ben ik uiteraard ook vaak tegengekomen op mijn zoektocht, maar je ziet hem ook vaak in tweedehands staan... Ik vraag me af waarom dit dan is? Kopen zoveel mensen dan die telescoop zonder te weten waar ze aan beginnen? Mijn grootste bekommernis met dit model is dat hij te groot is om op te bergen. We hebben thuis 2 enthousiaste kleuters rondlopen die er zo al genoeg een boeltje van maken. Ik wil ook een model dat ik gemakkelijk kan meenemen als ik dat wil.

In de regel worden de meeste beginnerstelescopen tegenwoordig met Kellner of soms Plössl oculairen geleverd. Om mee te beginnen voldoen deze echter naar verloop van tijd zal je al snel extra oculairen willen aanschaffen of de reeds in bezit zijnde oculairen willen upgraden.
        ok, dan zie ik vanzelf wel waar ik nood aan heb na een tijdje.

Ik ben zelf ook brildrager en heb een vergelijkbare sterkte als jij, en buiten dat ook nog eens een behoorlijke cylinder. Hierdoor moet ik zelf altijd met mijn bril op waarnemen, waardoor ik inderdaad oculairs nodig heb met het nodige eye-relief. Wanneer jij geen of grote cylinder in je brillenglazen hebt zitten, kun je net als met je verrekijker gewoon scherpstellen en hoef je je bril niet op te houden, en kun je met een goed Plössl oculair al heel goed uit de voeten en ze zijn daarbij nog eens heel betaalbaar.
        Ik zit ook met een cilinder rechts, al weet ik niet meer precies of die nu groot is of niet. Ik ga ook hier gewoon kijken wat er kan met de bijgeleverde oculairs en dan weet ik wat er moet volgen. Worst case kan ik nog snel de contactlenzen indoen.

Bresser Hunter 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door svdr Bekijk bericht
          Dag Jeroen, veel Belgen hier, hoor
          Goed zo! In het heelal zijn er toch geen grenzen, dus we kijken allemaal naar hetzelfde...

ik deel de mening van Manudroid inzake tafeldobsons. Ook is er de ervaring dat zo'n kleine kijkertjes onder de Belgische lichtvervuiling amper presteren. Voor jouw budget komen er regelmatig tweedehands 20cm dobsons in aanbieding. Je ziet er een pak meer mee en zijn toch nog handig op te bergen in een garage of zo. Je vindt ze op o.a. de te koop sectie van dit forum, , op te-les-koop.nl, marktplaats, tweedehands.be.
          Ik heb die dobsons van SW ook overwogen hoor, je ziet ze inderdaad overal te koop als tweedehands. Maar ik heb me erbij neergelegd dat er altijd een betere telescoop zal zijn, er zal altijd ééntje zijn die maar 25 euro duurder is dan de vorige, etc. Ik ben me bewust van de beperkte capaciteiten van mijn short-list, maar ik moet ook rekening houden met mijn eigen criteria.

Ik ken ook iemand in Eeklo (da's redelijk in je buurt) die een zéér goede Orion Optics 20cm f/4.5 aanbiedt voor jouw budget. Wel enkel de kijkerbuis. Als je een beetje handig bent maak je met wat multiplex uit de Gamma er zelf een dobsonvoet voor. Als je wilt bezorg ik je de contactgegevens.
          Bedankt voor de tip, maar die vind ik persoonlijk dus ook te groot als eerste stap. Hij is ongetwijfeld een pak beter dan deze in mijn lijstje. En ik heb bovendien 2 linker handen.

Bresser Hunter 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht
            ik draag een bril met dioptrie -6 aan beide kanten. Dat maakt me zowat blind zonder bril... Is dit iets waar ik bij mijn keuze rekening mee moet houden? Mijn verrekijker kan ik aanpassen, zodat ik zonder bril kan kijken.
            Min 6 is geen probleem als je zonder bril door een telescoop kijkt. De scherpstelling is aan te passen door de focuser te verdraaien. Ik ben zelf ook bijziend en krijg geen haarscherp beeld meer door mijn verrekijkers, maar wel door bijna alle telescopen. Zonder bril is het prettiger kijken.
            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
              Min 6 is geen probleem als je zonder bril door een telescoop kijkt. De scherpstelling is aan te passen door de focuser te verdraaien. Ik ben zelf ook bijziend en krijg geen haarscherp beeld meer door mijn verrekijkers, maar wel door bijna alle telescopen.
              ok, bedankt. Enkel hopen dat de cilinder meevalt rechts! Bestaat er trouwens zoiets als een "voorkeur oog" bij het kijken door een telescoop? Ik kan me inbeelden dat ik steeds rechts zou kiezen om te kijken en links zou dichtknijpen

Zonder bril is het prettiger kijken.
              Helemaal mee eens! Dat ervaar ik nu al met mijn verrekijker.
              Bresser Hunter 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht
                Bestaat er trouwens zoiets als een "voorkeur oog" bij het kijken door een telescoop?
                Ja; dit verschilt per waarnemer.
                Bij een enquete onder Astroforummers bleek dat 59% liefst met het rechteroog kijkt, 35% met het linkeroog en 6% met beide ogen.

http://www.astroforum.nl/forum/visue...g-neem-je-waar

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Het moeilijkste voor mij is om te weten wat ik het meeste moet laten doorwegen: de aparture en focal lenght, de openingsverhouding, de kwaliteit van de geleverde oculairs, etc... Daar speelt het gebrek aan kennis me parten, omdat ik me niet kan voorstellen wat de invloed op dit alles is op het "beeld" dat je ervoor terugkrijgt.
                  Eigenlijk geen enkel van de dingen die je hier noemt. Het beeld dat een telescoop je aanlevert wordt bepaald door :

1° de kwaliteit van de optiek. Beetje opzoeken leert je al gauw dat bepaalde merken te mijden zijn. Skywatcher scoort hier redelijk goed, Bresser is variabel, dus onbetrouwbaar.
                  2° de mechanische integriteit : collimeerbaarheid en collimatievastheid. Strooilichtbestrijding. Degelijkheid van de focuser. Plastiekgehalte. Een telescoop gebruik je 's nacht, buiten. Buiten wordt het koud to zeer koud (in de winter). Plastiek wordt broos bij koude. Mijdt telescopen met plastic spidervanes, spiegelcellen, focussers. Bresser is dikwijls in dit bedje ziek, maar vele andere goedkope instappertjes evenzeer. Let op met shiny glossy kijkertjes met veel bling. Die bling zie je niet in het donker, en dikwijls is de beeldprestatie zeer ondermaats.

Apertuur : meer apertuur is meer licht en meer details. En je kunt er beter mee doorheen de lichtvervuiling kijken. Apertuur wint altijd.
                  Brandpuntafstand : bepaalt de vergroting. F kijker / F oculair = vergroting. Een telescoop met 1000mm brandpuntafstand geeft je met een 20 mm oculair 1000/20 = 50x. Als je een 10cm spiegel en een 20cm spiegel naast elkaar zet, en met beide 50x vergroot, gaat het beeld in de 20cm ongeveer 4x lichtsterker zijn, want de 20cm heeft 4x zoveel oppervlak. Dit levert vooral voordeel op deepsky. De openingsverhouding is de brandpuntafstand gedeeld door de diameter. Hoe lager dit cijfer, hoe hoger de fotografische snelheid. Voor visueel werk heeft dit weinig invloed, behalve dat veel goedkopere oculairen minder goede beelden geven op kijkers met een openingsverhouding van minder dan F/5

Oculairen : alle bijgeleverde startoculairen leveren steeds redelijke beelden. Als het beeld niet scherp is, ligt het in 99,99% niet aan het oculair, maar aan de rest (1° en 2°). Kwaliteitsoculairen onderscheiden zich door hogere randscherpte icm een grotere beeldhoek, hoger contrast, hogere transmissie, beter beheersing van van beeldfouten. Allemaal dingen die je pas na jaren ervaring maar begint te zien. Als al de rest van de kijker prima is, gaan beginoculairen van €20/stuk prima werken. Als 1° en/of 2° niet OK is, gaat zelfs het duurste oculair daar niks aan veranderen.

En koop de grootst mogelijke telescoop die in jouw plaatje past. Je moet zelf maar bepalen hoe dat plaatje er voor jezelf uit ziet.
                  12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Ja; dit verschilt per waarnemer.
                    Bij een enquete onder Astroforummers bleek dat 59% liefst met het rechteroog kijkt, 35% met het linkeroog en 6% met beide ogen.

http://www.astroforum.nl/forum/visue...g-neem-je-waar
                    Hah, die is tof. Blij om te zien dat veel mensen de dingen door elkaar doen zoals ik: ik schrijf links, maar gitaar spelen, knippen, etc doe ik rechts. Heb ook een rechter been en een rechter oog blijkbaar...
                    Bresser Hunter 10x50

Commentaar

Eigenlijk geen enkel van de dingen die je hier noemt. Het beeld dat een telescoop je aanlevert wordt bepaald door :

1° de kwaliteit van de optiek. Beetje opzoeken leert je al gauw dat bepaalde merken te mijden zijn. Skywatcher scoort hier redelijk goed, Bresser is variabel, dus onbetrouwbaar.
                      ok, dus al ik even naar mijn lijstje kijk:

Skywatcher - ok
                      Bresser - onbetrouwbaar = niet ok dus... Ik gok liever niet bij zulke bedragen.
                      Orion - die zal ook wel ok zijn vermoed ik?
                      Meade - iemand ervaring met Meade?

2° de mechanische integriteit : collimeerbaarheid en collimatievastheid. Strooilichtbestrijding. Degelijkheid van de focuser. Plastiekgehalte. Een telescoop gebruik je 's nacht, buiten. Buiten wordt het koud to zeer koud (in de winter). Plastiek wordt broos bij koude. Mijdt telescopen met plastic spidervanes, spiegelcellen, focussers. Bresser is dikwijls in dit bedje ziek, maar vele andere goedkope instappertjes evenzeer. Let op met shiny glossy kijkertjes met veel bling. Die bling zie je niet in het donker, en dikwijls is de beeldprestatie zeer ondermaats.
                      Dat is duidelijk, plastiek is te vermijden. Ik heb me er wel bij neergelegd dat in die prijsklasse je geen wonderen kan verwachten... Ik hoop dat bv. focussers kunnen vervangen worden na verloop van tijd en dat je dan kan upgraden? Of zijn daar onvoldoende "standaarden" in om een beter focusser op een goedkopere telescoop te krijgen?

Apertuur : meer apertuur is meer licht en meer details. En je kunt er beter mee doorheen de lichtvervuiling kijken. Apertuur wint altijd.
                      Brandpuntafstand : bepaalt de vergroting. F kijker / F oculair = vergroting. Een telescoop met 1000mm brandpuntafstand geeft je met een 20 mm oculair 1000/20 = 50x. Als je een 10cm spiegel en een 20cm spiegel naast elkaar zet, en met beide 50x vergroot, gaat het beeld in de 20cm ongeveer 4x lichtsterker zijn, want de 20cm heeft 4x zoveel oppervlak. Dit levert vooral voordeel op deepsky. De openingsverhouding is de brandpuntafstand gedeeld door de diameter. Hoe lager dit cijfer, hoe hoger de fotografische snelheid. Voor visueel werk heeft dit weinig invloed, behalve dat veel goedkopere oculairen minder goede beelden geven op kijkers met een openingsverhouding van minder dan F/5
                      You can't beat aparture. F/5 check. Hebben we dan net de Orion Starblast en de Meade Lightbridge 114 uit de lijst geschrapt?

Oculairen : alle bijgeleverde startoculairen leveren steeds redelijke beelden. Als het beeld niet scherp is, ligt het in 99,99% niet aan het oculair, maar aan de rest (1° en 2°). Kwaliteitsoculairen onderscheiden zich door hogere randscherpte icm een grotere beeldhoek, hoger contrast, hogere transmissie, beter beheersing van van beeldfouten. Allemaal dingen die je pas na jaren ervaring maar begint te zien. Als al de rest van de kijker prima is, gaan beginoculairen van €20/stuk prima werken. Als 1° en/of 2° niet OK is, gaat zelfs het duurste oculair daar niks aan veranderen.
                      Ook duidelijk. Gewoon starten met de oculairs die je krijgt en dan leer je vanzelf wel wat je op termijn nodig hebt om je kijkervaring te verbeteren/uit te breiden.

En koop de grootst mogelijke telescoop die in jouw plaatje past. Je moet zelf maar bepalen hoe dat plaatje er voor jezelf uit ziet.
                      Helemaal mee eens. Zoals ik zei: ik heb me er bij neergelegd dat mijn lijstje enkel beginnersmateriaal heeft. Er zal altijd een telescoop zijn die nét iets beter is voor slechts een paar euro's meer...

Bedankt voor de post SVDR, levert goede inzichten op.

Bresser Hunter 10x50

Commentaar

Ik hoop dat bv. focussers kunnen vervangen worden na verloop van tijd en dat je dan kan upgraden?
                        Alles kan maar bedenk wel dat als je een focuser vervangt, je ingrijpt in de lichtweg van je systeem. Als je zegt dat je al teveel linkerhanden hebt om een dobsonvoet ineen te vijzen, zou ik voorstellen om dat soort operaties uit je hoofd te houden.

Commentaar

Werken...
                        X