Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginnen met astronomie (advies telescoop)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginnen met astronomie (advies telescoop)

Hallo allemaal,
    Ik ben bezig om mij te oriŽnteren op een telescoop,
    Op het oog heb ik de Skywatcher Telescoop N 150/750 Explorer BD OTA met de Skywatcher Montering EQ5.
    Zou dit een goede combinatie zijn voor Deep sky en eventueel later ook voor astrofotografie?
    Mijn budget is tot de 650 euro
    Groet,
    Rowdy

Het is een manusje-van-alles, dus als je nog niet weet of je aan het fotograferen zal gaan of eerder visueel gaat observeren heeft het zin (je kunt je eerste stappen namelijk ook zetten zonder comacorrector, autoguiding en alle toeters en bellen, al ga je natuurlijk altijd wel wat aberraties en minder nette sterren zien op je foto's).

Voor astrofotografie is de EQ5 wat licht; de meeste mensen die ik ken die een 150mm Newton gebruiken doen dat eerder op een HEQ5 (of zelfs EQ6), maar het kan (net) op een EQ5, al zal het wat frustrerender zijn.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Zoals Sixela zegt. Idem over de HEQ5 ipv de gewone EQ5. Wel zou ik voor fotografie op termijn uitkijken naar een kleine APO genre 80mm f/6. Maar voor visueel is die 150/750 zeker al ok, en je kunt er ook de eerste stappen in de astrofotografie mee zetten. Maar ik zou voor fotografie in deze setup niet tť veel geld steken (zoals die comacorrector enzomeer), als je weet dat zo'n kleine APO alles veel beter kan, voor relatief weinig geld.(zo'n kleine Evostar kost iets van 'n Ä 350-400)
      12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Tja, tegen dan weet hij hopelijk welke sensor hij wilt en welke objecten hij wilt fotograferen...en dan is de keuze makkelijker.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hopelijk is er al een sensor. Zo niet, dan ben ik benieuwd hoe al deze wensen gerealiseerd kunnen worden binnen het budget van 650 euro. Dat gaat niet lukken met nieuwe spullen.
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Dag Rowdy, heb sinds kort exact deze combinatie (Skywatcher 150P op Skywatcher eq5, of een Bresser Exos-2 montering).

Vaak hoor je hier het advies om visueel met een 8 inch Dobson te beginnen. Dan heb je iets meer spiegel. Ik ben zelf geen 100 procent Dobson fan, want ik mis net dat beetje vrijheid om de hoogte in te stellen. Je moet natuurlijk wel even met een equatoriale montering om leren gaan, in jouw geval.

Visueel vind ik de SW Newton een prachtig apparaat. Voor mij precies juist op een eq5 en voor jaren aan objecten te kijken met 150mm. Laatst ook met wat hogere vergrotingen op de maan geprobeerd en je kunt best ver gaan (kijk even bij Waarneemverslagen).

Voor fotografie kun je hiermee de basis leren en best heel leuke fotoís maken. Met geduld en oefening kom ik met drift-alignment met een 150/750 op eq5 in ieder geval wel tot 30 seconden zonder fouten en ik denk dat een minuut ook wel lukt.

Overigens heeft Patrick van dit forum er nu een te koop staan (met GOTO). Ook op Marktplaats. Misschien goed daar dan naar te kijken. Een goede tweedehands scheelt een hoop geld.

Mijn mening: voor een serieuze start in deze hobby, is deze keuze niet slecht. Voor de echte astrofotograaf moet er een tandje statief bij of een slag kijker kleiner (de 130/650 wordt ook vaker gebruikt). Maar volgens mij ga je so wie so jaren plezier hebben. Wel eerst vantevoren fysiek bekijken. Wellicht is de set groter dan je denkt!
            Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Orion Skyscanner 100 | Celestron 15x70

Commentaar

Werken...
            X