Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginner zoekt telescoopadvies

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginner zoekt telescoopadvies

Beste mensen van dit forum.
    Ik wil overgaan tot de aanschaf van een telescoop, maar loop in de orientatie vast over de juiste keuze.
    Ik woon in de randstad met dus best wel wat lichtvervuiling.
    Ik wil graag zo duidelijk mogelijk deep sky objecten (ik ga ervan uit dat dat is wat ik wil zien), omdat ik niet precies weet wat je dan kan zien.
    Klopt het dat ik moet gaan voor een zo’n groot mogelijke spiegel en een 25 cm dobson een goede keuze is?
    Het gaat mij puur om het zelf bekijken, geen fotografie.

bedankt alvast coor de info.

Welkom!

In algemene zin, ja. Als je alleen visueel te werk gaat en deepsky-objecten wilt bekijken, is een dobson een goede keuze die je de meeste opening voor een budget biedt. Maar er zijn meer factoren die meespelen bij de keuze van een geschikte telescoop. Als je deze vragenlijst invult en hier post, kunnen we je beter adviseren.

Aangezien je aangeeft dat je nog niet precies weet of deepsky-objecten is wat je wilt gaan bekijken of hoe die eruit zien door een telescoop, raad ik je aan eens langs te gaan op een kijkavond bij een sterrenwacht bij je in de buurt, of op één van de starparty's die via dit forum regelmatig georganiseerd worden. Dan kan je eens bij anderen meekijken naar deepsky, planeten, de Maan en andere objecten om een goed beeld te krijgen wat je kunt verwachten .
    Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Commentaar

Beste Krelisz,
      bedankt voor de reactie.

Hierbij de ingevulde vragenlijst:

Welke beelden verwacht je te kunnen zien?
      Ik heb al gelezen dat je niet de gekleurde nevels ziet zoals je op internet tegenkomt,
      wat ik wel hoop dat je nog wel wat tekening en detail in dingen kan zien.

Wat wil je met de telescoop doen?
      Het meest zal ik vanuit mijn tuin kijken, of in de buurt. Dat is in de randstad.

Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
      Dat wil ik handmatig doen.

Wat is je budget?
      Budget is 600 euro.

Hoe belangrijk vind je planeten?
      Zou mooi zijn als ik ze wel kan zien, maar deepsky vind ik belangrijker.

Hoe belangrijk vind je deepsky?
      Zie hierboven.

Waar ga je kijken?
      In eerste instantie in mijn eigen tuin (gericht op het zuiden) of in de buurt.
      Er is hier wel veel lichtvervuiling (in de randstad)
      Het zou wel mooi zijn als de telescoop wel mee te nemen is, als is dit niet het belangrijkste.

Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
      Dat zal een beetje afhankelijk zijn van de omstandigheden, tussen 1 a 2,5 uur.
      Ik weet ook niet hoe snel je objecten in beeld kan krijgen.

Wat kun je dragen?
      Ik kan met de auto spullen meenemen, vind het lastig te zeggen, ligt ook aan de draagbaarheid van het geheel.
      (afmeting, gewichtsverdeling)

Is tweedehands een optie?
      Het liefst koop ik nieuw, tenzij er iets goeds gebruikt beschikbaar is, waarvan ik zeker weet dat het geen kat in de zak is.

Wil je later ook gaan fotograferen met deels hetzelfde materiaal?
      Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Als ik het uiteindelijk wel wil, vind ik het ook een optie om iets anders te kopen.

Commentaar

Je zou een kijkje kunnen nemen in de winkel van Robtics in Leidschendam. Deze 25 cm Dobson past precies binnen het budget. Een beginner zou kunnen schrikken van de grootte en het gewicht.
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Als je in de randstad woont en deep-sky wilt gaan doen adviseer ik je uitdrukkelijk een kijker te kopen die makkelijk te vervoeren is + opzetten en afbreken. Want vanuit je eigen tuin is deep-sky echt teleurstellend
          in de menu balk de bovenzijde van dit forum kun je een lichtvervuilingskaart aanklikken.
          Een Dobson is prima te vervoeren op de achterbank van een auto, het onderstel kan achterin. Maar nogmaals: verwacht geen mooie deep-sky beelden in de randstad. Ook je ogen raken niet genoeg aan het donker gewend in de randstad.

Als je wat geduld hebt kun je beter een gebruikte Dobson kopen. (Via dit forum of via Te-les-koop.nl) Die kun je dan voor ongeveer hetzelfde geld weer van de hand doen als je het gesleep zat wordt.

Als je me een PM stuurt met je e-mail adres stuur ik je een concept artikel wat ik aan het schrijven ben over de aanschaf van een telescoop. Dit artikel is nog niet af en is redactioneel nog niet klaar maar biedt naast wat technische informatie vooral een aantal overwegingen zodat je beter weet waar je aan begint.

Ook het bezoeken van het Achterhoekweekend raad ik zeker aan voordat je geld aan een telescoop gaat besteden. Je hoeft geen telescoop te hebben voor het Achterhoekweekend. Er staan er meer dan genoeg daar om links en rechts even te kijken.
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik sluit me aan bij wat er hiervoor al gezegd is. Een dobson is goed te vervoeren in een auto en snel opgesteld, dus ideaal om naar een donkere locatie te gaan om waar te nemen. Het zijn wel bakbeesten dus het advies om even bij Robtics binnen te lopen is zeker een goed idee om een beeld te krijgen van de grootte en gewicht van dergelijke telescopen. Je kunt met een forse telescoop best heel wat zien vanuit een lichtvervuilde omgeving, maar het loont echt de moeite om een eindje te rijden naar plekken met minder lichtvervuiling: het verschil is indrukwekkend, zeker voor deepsky. Voor planeten, planetoďden, dubbelsterren en dergelijke maakt het minder uit en kun je ook in de Randstad goede resultaten boeken.

Je zult met een grote dobson zeker in staat zijn om detail en tekening te zien in deepsky-objecten, maar hou er rekening mee dat er een zekere ervaring nodig is om de subtiele contrastverschillen op te merken. Het 'eerste beeld' kan bij sommige objecten daarom wat tegenvallen. Wat ook even duurt voordat je het onder de knie hebt, is het in beeld krijgen van objecten. Het 'sterhoppen' is een vaardigheid die je je snel eigen maakt maar echt enige oefening vergt.

Dus samenvattend: probeer een zo groot mogelijke dobson voor je budget te vinden, maar hou rekening met omvang en gewicht want je zult zeker naar een donkerder plek willen afreizen om het maximale uit je telescoop te kunnen halen.
            Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Commentaar

Dank jullie voor de reakties, ik ga ermee aan de slag.

Commentaar

Werken...
              X