Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Even voorstellen...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Even voorstellen...

Hallo mede forumleden,

ik zal me even voorstellen mijn naam is Huub en woonachtig in de kop van noord Holland.
    Bij astroshop heb ik vandaag mijn eerste telescoop gekocht, een Sky watcher dobson 200 met een collimatie tool (Sky watcher Cheshire).
    Heb voor deze set gekozen na het doorlezen van veel posts hier op het forum. Dit leek me een mooi telescoop om mee te beginnen waar je ook later nog voldoende uit kunt halen.

Ik heb verder nog geen accessoires gekocht, eerst maar de basics onder de knie krijgen. Ben zelf benieuwd hoe dat collimeren gaat trouwens.
    Nu alleen nog een PSA en dan maar hopen op helder weer!

Wie weet kom ik zo nu en dan op het forum, als het goed gaat met een mooie waarneming en als het niet goed gaat met een vraag om hulp.

Groetjes,
    Huub

Hallo Huub, dat klinkt als een goed begin. Het forum is een geweldige bron van informatie. Van die telescoop kun je een tijd veel lol hebben. Collimeren is inderdaad wel belangrijk. Er zijn veel instructies over te vinden, maar op een star party zijn er altijd enthousiaste hobbyisten die je willen helpen. Ook op sterrenwachten kun je er veel over leren. En een atlas is altijd leuk, maar voor in het veld (en daarbuiten) zou ik ook SkySafari 6 Plus downloaden op je telefoon of tablet. Tot ziens !
    Sumerian Optics 17,5" f4,1 Dobson, 10" f5 Alkaid & volgplatform / ES 80mm APO Triplet op SW AZ4 / Elfje (RIP) / Vixen SG 2,1x42 widefield bino / Bushnell Legend 8x42

Commentaar

Ik zie nu dat je in de kop van Noord Holland woont. Ideaal! Je bent van harte welkom op onze waarneemsessies. In afwezigheid van maan en wolken zijn er altijd wel een paar lieden actief bij jou in de buurt. Abonneer je op dit topic, dan mis je nooit een gelegenheid.
      Sumerian Optics 17,5" f4,1 Dobson, 10" f5 Alkaid & volgplatform / ES 80mm APO Triplet op SW AZ4 / Elfje (RIP) / Vixen SG 2,1x42 widefield bino / Bushnell Legend 8x42

Commentaar

Ik gebruik altijd deze gids om te collimeren. Astro Baby's Collimation Guide

Commentaar

Hoi Huub, welkom. Een hele goede telescoop, waarmee je begint. Ben zelf ook in het bezit van een Skywatcher 20 cm. Ook een Dobson.

Commentaar

Voor wat betreft mogelijke software welke heeft jullie voorkeur? Ik zie nu al meerdere apps namelijk:
            Sky safari
            Sky view
            stellarium

Commentaar

Sky Safari is veruit de meest complete app voor op je telefoon. Zelfs de gratis versie is al erg goed. Stellarium in ook gratis, en is ideaal voor PC / MAC. Er bestaat ook een stellarium app voor android/iOS maar die is helaas betalend, en flink duur ook. Idem voor de volledige versie van SkySafari.
              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Welkom Huub! Je zit niet slecht in de kop van NH, als je de kassen van de Wieringermeer of Heerhugowaard niet net in het zuiden hebt zitten. Zoals Roeland al aangeeft, bij Dijkgatsbos en Breezanddijk staat regelmatig een groepje waar te nemen. Mooie donkere plekken en erg gezellig.

Origineel geplaatst door Huub Bekijk bericht
                Voor wat betreft mogelijke software welke heeft jullie voorkeur? Ik zie nu al meerdere apps namelijk:
                Sky safari
                Sky view
                stellarium
                Er zijn inderdaad ontzettend veel apps. Gewoon een kwestie van ze uitproberen, dan merk je vanzelf welke het prettigst is. Er zijn apps voor de sterrenhemel, evenementen, waarneemweer, Maan en planeten, lichtvervuiling, enzovoort. Uiteindelijk zul je er een paar overhouden die je het meest gebruikt.
                Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Commentaar

Dank je Krelisz,

woon iets te zuiden van het dijksgatbos dus qua plek prima.
                  telescoop zou vandaag geleverd worden. Buiten was het helder.....helaas was ik niet thuis toen de bezorger langs kwam. Zaterdag poging twee. Kan niet wachten.

H.

Commentaar

Origineel geplaatst door Huub Bekijk bericht
                    Buiten was het helder.....helaas was ik niet thuis toen de bezorger langs kwam. Zaterdag poging twee. Kan niet wachten.
                    Veel succes! Erg benieuwd naar je eerste ervaringen. Hou er rekening mee dat er de komende dagen veel maanlicht bij is, het meeste haal je uit je telescoop als de Maan onder de horizon is. Behalve natuurlijk als je de Maan zelf wilt bekijken.
                    Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2E8E72C6-570B-44BA-8708-2BF8EC79D21B.jpeg views: 152 grootte: 86,0 KB id: 1408592 Hoi,

nou uiteindelijk was de telescoop vrijdagavond al binnen. Eerst lekker alles in elkaar zetten. Is toch wel een behoorlijk apparaat zon 200 dobson. Die avond gelijk even buiten gezet en laten acclimatiseren. Daarna naar de maan gekeken en dat was erg imposant. Wel een hele felle ervaring. Vandaag gelijk maar even een maanfilter besteld. Ik heb de telescoop nog niet gecollimeerd maar kreeg gelukkig al scherpe beelden dus dat zat wel goed.

Vandaag weer even de maan bekeken (uurtje of zes) en geprobeerd met mijn telefoon een foto te maken, zie het resultaat hieronder.

al met al erg leuk en ik kan niet wachten totdat we een avond hebben zonder die felle maan.

Huub

Commentaar

Oh, maar de maan is juist zo’n mooi object :-)
                        Veel plezier met kijken!
                        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Maan is zeker mooi....

https://www.ad.nl/wetenschap/na-de-s...maan~a893afb6/

Commentaar

Werken...
                          X