Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een Newbie in jullie midden

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een Newbie in jullie midden

Hallo allemaal,

Ik ben Edwin Jansen, 34 jaar en kom uit een dorp vlakbij Sneek. Ik ben al een zeer lange tijd geïnteresseerd in astronomie, maar ik wil graag deze interesse uitbreiden door het wat groter aan te pakken. Verder dan youtube en boeken kom ik op dit moment niet ;-) Al een tijdje ben ik op dit mooie forum aan het rondkijken en informatie aan het verzamelen. En wat staat hier veel! En genoeg mensen die enorm veel kennis hebben van zaken.

Voordat ik op dit forum kwam zat ik al een tijdje te kijken naar de Celestron Astromaster 130EQ, maar hier zijn de meesten niet heel erg over te spreken had ik begrepen i.v.m. de sferische spiegel i.p.v. parabolisch?
    Zoals ik van velen van jullie vernomen heb is het een goed idee om met een Dobson te beginnen (ikzelf zat dan te denken aan de Bresser Messier 5" dobson).

Mijn doel is om eerst de maan en planeten goed in beeld te krijgen vervolgens wat meer richting deep sky te gaan. Als einddoel zou ik hierbij astrofotografie willen toepassen. Maar ik wil graag klein beginnen.

Er is zoveel te krijgen op telescoopgebied en dergelijke dat ik door de bomen het bos soms niet meer zie. Dan sla ik mijn laptop dicht en ga de volgende dag opnieuw kijken. Maar graag wil ik nu aan jullie vragen hoe ik het beste kan beginnen met goed materiaal van maximaal €350,-. Het liefst met meerdere oculairs, barlow en collimator.

Ik hoor het wel van jullie

Groetjes Edwin

Welkom! Met een dobson haal je altijd de grootste kijker voor je budget binnen. De Bresser 5" zou ik afraden, het ding is erg plastiekerig en heeft een wat speelgoedachtige reputatie. Beter is de Omegon 8" dobson. Kijk maar even op de site van astromarket. Een cheshire kan nog net om rond je budget te blijven. De bijgeleverde oculairen zijn voorlopig prima om mee te beginnen. Kijk ook eens in de posts van andere beginners, daar vind je ook veel van ons advies! Succes, en voor vragen staan we steeds klaar!
    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

In aanvulling op bovenstaande; wees niet bang ook tweedehands eens te kijken. Een goede site is te-les-koop.nl en wellicht het verkoop-topic op dit forum. Marktplaats kan ook, maar dan moet je de echte gebruikers van de mensen die toevallig een telescoop hadden staan onderscheiden.

Maar met een relatief bescheiden budget van €350 Euro kun je tweedehands een stuk meer in huis halen dan nieuw. 8” Dobson telescopen (van bijv. Skywatcher) komen regelmatig voorbij, zeker ook in de noordelijke regionen van NL!

Veel succes en plezier bij het zoeken en kiezen van de telescoop.
      Sterren kijken in de stad | Meade LXD75 6" Newton | Bosma 150/1800 Rumak | Orion Skyscanner 100 mm tabletop | Bresser AR102s Refraktor

Commentaar

Dag Edwin, welkom op het forum! Er zijn hier al goede adviezen gegeven, ik kan ze alleen maar onderschrijven. Wel 1 opmerking: een 8" dobson is al een flink apparaat, ga vooral even kijken bij een star party, sterrenwacht en/of andere amateur in de buurt over wat voor formaten telescoop we het dan hebben.
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik zal inderdaad eens een kijkje nemen bij de sterrenwacht, al is er niet eentje dicht bij mij in de buurt... Verder zal ik nog even blijven oriënteren naar een goede telescoop. Ook de website te-les-koop zal ik in de gaten blijven houden. Nogmaals bedankt voor jullie reacties

Commentaar

Leuk dat je ook aan de slag wil. Er is een sterrenwacht bij je in de buurt in Burgum: https://www.observeum.nl/sterrenwacht/
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Oh, is dat wel een sterrenwacht? Ik meende te lezen dat het alleen een museum was. Bedankt voor de tip!

Commentaar

Hoi Edwin, leuk dat je ook op het forum bent. ik heb me ook net ingeschreven en woon ook in de buurt van Sneek.
                Ik heb net weer een nieuwe set gekocht waarvan veel 2e hands via te-les-koop na tips van andere forumleden.
                Gewoon elke dag even kijken op te-les-koop.nl. Succes.

Commentaar

Op Marktplaats staat nu een Meade LXD75 15 cm newton te koop in het noorden van het land die met wat onderhandelen binnen je budget past. Dat is een prima kijker om mee te beginnen: genoeg opening, universeel inzetbaar (zowel voor planeten als deepsky), je kan ermee fotograferen, GoTo,....Go for it!

https://www.marktplaats.nl/a/audio-t...reviousPage=lr
                  WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | SW AZ GTi | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Commentaar

Werken...
                  X