Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

aankoop eerste telescoop

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

aankoop eerste telescoop

beste forumleden. Mijn naam is Tom, ben 41 jaar en wonende in Bilzen. Ik ben al jaren gefascineerd door alles wat met de ruimte te maken heeft en heb enkele maanden geleden een cursus waarnemen (3 avonden) gevolgd bij de sterrenwacht in Genk (cosmodrome). We kregen een telescoop te huur voor een maand (skywatcher ac 90/900 evostar AZpronto) en heb zo mijn eerste stapjes gezet.

ik ben mij al enkele weken aan het verdiepen in de overvloed aan telescopen, maar kan niet echt een keuze maken. ik ben ook al eens langs geweest in de winkel van astomarket in Hasselt om toch al eens te kunnen vergelijken. (vooral de grootte)
    mijn budget is max 300€. wat mij voldoende lijkt voor een goed instapmodel, als ik over een jaar of zo echt gebeten ben door de microbe kan er wel iets duurder vanaf
    ik wil een beetje van alles zien, maan, planeten en deep sky. fotografie is momenteel niet belangrijk, enkel observatie.
    ik woon op een appartement en zal altijd trappen en de auto moeten nemen. wat op zich geen probleem is, maar iets wat mobiel is en niet al te zwaar draagt dan mij voorkeur. snel inpakken en wegwezen. ik ga ook meermaals per jaar op weekend in de Ardennen en wil de telescoop dan altijd meenemen (wat een verschil qua lichtvervuiling!).

ik heb al veel goeds gelezen over de dobson modellen 150/1200, maar ik zie mezelf geen +20 kg transporteren. en lijkt mij toch iets te groot om makkelijk te transporteren in mijn klein Seat Ibizake

dus kwam ik uit bij enkele andere modellen.
    - allereerst de skywatcher 90/900 evostar (op az3 montering) (215€). is dezelfde als die ik gehuurd had maar andere montering. ik vond de az pronto niet echt superstabiel en volgens de winkel is de az3 montering stabieler (en goedkoper!). is de enige telescoop die ik ooit zelf gebruikt heb. was makkelijk te transporteren, niet te groot of te zwaar en snel gebruiksklaar. ook inbegrepen 2 occulairs en prisma
    - omegon ac90/1000 eq2.(279€) iets duurder dan de skywatcher, maar met stabieler statief (eq2)??? en barlow

dan de reflectors.

- skywatcher dobson n130/650 heritage. (189€) dit was mijn eerste keuze. is zeer goedkoop en heb al veel positiefs gelezen op dit forum. in de winkel in hasselt raadde ze me deze af (in vergelijking met skywatcher 90/900 evostar), vanwege niet super praktisch (te laag, kruk nodig). aangezien mijn budget wat hoger ligt, is er misschien een betere?

volgende 4 kosten ongeveer hetzelfde (269-289€)
    - omegon n130/920 eq3.
    - skywatcher n130/900 eq2. inclusief barlow,
    -omegon n150/750 eq3
    -skywatcher n130/650 explorer eq2

tijdens de cursus hebben we veel bekeken.
    ik vond dat de skywatcher 90/900 al veel moois liet zien (maan, mars saturnus, enkele dubbelsterren), maar de nevels en zo (weet niet meer welke) vond ik wel zeer vaag (en zelfs nauwelijks waarneembaar). ik lees ook dat reflectors beter zijn voor deep sky.

alle tips zijn welkom, het kriebelt enorm om te kunnen starten. alvast bedankt, groeten tom

Deepsky is lichtzwak. Dus daar heb je nu eenmaal een zo groot mogelijk objectief voor nodig... 90 mm is inderdaad echt te weinig daarvoor.

Wil je het betaalbaar houden, dan kom je bij spiegeloptiek. Ideaal is dan een 20 cm dobson. Maar zo'n grote dobson is echt niet wat je wilt als je op een flat woont. Tenzij je het zaakje permanent beneden kunt opslaan.

Schiet over : een 130 - 150mm reflector op een EQ of op een Alt-az montering. Een 150mm op een eq3-2 is eigenlijk al overbelast, en een 150mm op een eq5 is eigenlijk al te zwaar om trap op trap af te sleuren. Tenzij die beneden kan blijven.

Anders zie ik weinig alternatief dan een 130mm reflector op of een eq3-2 of een alt-az...
    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Voor 300 euro is de keuze beperkt. Die 130 of 150mm Dobson is volgens mij de beste keuze, als je niet vanaf uw balkon gaat waarnemen. Met die transportabelheid valt het nogal mee, het is transpossible. Kom anders eens langs op één van de kijkavonden in de Cosmodrome, elke zaterdag op voorwaarde dat het helder is. Eén van onze monitoren brengt steeds zijn 200mm Dobson mee en die past in een Opel Agila, die is zeker niet groter dan een Seat Ibiza. U kan ook langskomen op een vergadering van de werkgroep waarnemen Tycho, die vergadert de tweede woensdag van de maand, Ook dan is die 200mm Dobson er, als het helder is. Dan kunt u er zich zelf van vergewissen of zoiets past in uw wagen.

Commentaar

Mijne heren, ik gooi zelfs mijn 30 cm Dobson in mijn Agila en dan neem ik er ook nog de verschillende kleine onderdelen als een pak en een stoeltje bij mee. Maar ik heb dus wel een hoge agila, mvr gr jan bonte deventer

Commentaar

ik heb al veel goeds gelezen over de dobson modellen 150/1200, maar ik zie mezelf geen +20 kg transporteren.
          Misschien heb je ergens het transportgewicht van het totale pakket zien staan, maar de telescoop is 5,8 kilo en de Dobsonmontering ca. 10 kilo https://www.teleskop-express.de/shop...50-1200mm.html In twee delen de trap af dragen is dan waarschijnlijk nog wel te doen.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

merci voor de reacties.
            EricG, ik ben van plan om lid te worden en naar kijkavonden te komen. werkgroep lijkt mij ook heel interessant.

ik zal volgende week nog een langs gaan bij de winkel in Hasselt voor wat meer info over de 130-150mm reflectors. mijn voorkeur blijft uitgaan naar een telescoop met statief.
            ik heb in de winkel een dobson 20cm vastgehad, en is mij echt te groot. ik heb al vaak gelezen hoe kleiner, hoe vaker je het gebruikt.

Commentaar

mijn voorkeur blijft uitgaan naar een telescoop met statief.
              Als je er maar voor zorgt dat je dan meteen een statief + montering koopt die stabiel genoeg is voor de kijker. De bijgeleverde statiefjes en eq2 monterinkjes die er standaard bij horen zijn steeds te licht. Reken voor de 130mm op een eq3-2, en voor een 150mm op een eq5.

Een kijker die bij de kleinste aanraking of het lichtste zuchtje wind staat te dansen op een trillende montering is totaal onbruikbaar.
              Last bewerkt door svdr; 14-01-19, 00:30.
              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Tom, misschien is dezer iets voor u: https://www.astromarket.org/telescop...bd-az-3/p,5005
                Iets grotere opening dan die 90mm, compact, gemakkelijk te transporteren, ook geschikt voor waarnemingen op een balkon. Wel kan je wat hinder hebben van kleurfout op heldere objecten, maar er zijn filters waarmee je dat kan beperken, planeten staan nog enkele jaren laag aan de hemel, tegen dat ze gunstiger staan heb je misschien al een andere kijker. Vraag er wel een 90° zenitspiegel bij ipv die 45°, voor gewone aardse waarnemingen voldoet 45°, maar als je naar iets hoger aan de hemel kijkt ontwricht je je nek.

Commentaar

"Wat" kleurfout vind ik nogal mild. Een 102/1000 heeft "wat" kleurfout, maar kortere achromaten hebben er bakken. Het zijn leuke breedveld-deespkykijkers maar dat is betrekkeling eng qua toepasbaarheid (vergeleken met andere kijkers). Dan nog liever een 90/900 op die AZ3. Of als het budget net wat rekbaar is:
                  https://www.firstlightoptics.com/omn...i-xlt-102.html

Over de EQ2 zijn we het allemaal eens: niet doen, dan kun je beter een AZ3 nemen. De XLT staat op een Celestron-gekleurde EQ3 en dat is echt wel het minimum wil je een equatoriale montering. Wel zwaarder vanwege het tegengewicht dan een AZ3, maar ook stabieler.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik ben het trouwens niet helemaal eens met de winkel over de tafeldobs. Je kunt die op een kist plaatsen en dan zijn ze voor zittend observeren en op een balkon net zo bruikbaar. Maar inderdaad, erg verschillend van wat je tot nu toe gebruikte en minder geschikt dan refractors voor korte sessies.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

hoi allemaal, nogmaals bedankt voor de reacties.
                      na lang nadenken ga ik voor een tafelmodel dobson. makkelijk te transporteren, grab en go zoals ze zeggen.
                      voor een beginner die nog niet echt weet wat ie wil, is een fatsoenlijk statief voorlopig nog wat te duur.

ik heb nog wat zitten zoeken op de site van astromarket (ben van plan om in de winkel in hasselt te gaan kopen)
                      en ben uitgekomen op volgende modellen

- skywatcher n130/650 heritage (189€)
                      - bresser n130/650 Messier (199€)
                      - orion n114/450 starblast 4.5 Astro (224€)
                      - meade n130/650 lightbride mini (269€)

ik lees op dit forum veel goeds over de heritage, en op het internet ook wel goede reviews over de bresser en orion.
                      de prijs is quasi gelijk (behalve de meade, vind ik persoonlijk wat duur, want voor dit geld heb je al een dobson 150/1200) en bij alle 4 zijn er 2 occulairen bijgeleverd.

is er één die er bovenuit steekt, of zijn ze alle4 vergelijkbaar qua prestaties?
                      graag nog een laatste advies, want vrijdag zal/moet er een telescoop in mijn huiskamer staan
                      groeten
                      tom

Commentaar

TL;DR: ik verkies ondanks de eigenzinnige bouw toch de Heritage.

De StarBlast moet je niet gaan nemen tenzij het echt nog kleiner en lichter moet: het is een f/4 kijker en niet beginnersvriendelijk (en presteert ook duidelijk slechter met goedkopere oculairs). Vroeger had die geen concurrenten en moest je de bluts met de buil nemen, maar tegenwoordig zijn er alternatieven. Het is meer een breedveldkijker en minder "general purpose" dan de anderen (ik had de mijne wel omgebouwd met een 2" oculairhouder en comacorrector en dan was die ruimer inzetbaar, maar dat is écht niet voor beginners).

De GSO-optiek van de Bressers en Meade vind ik persoonlijk niet even goed als die van de Synta-optiek in de Heritage en StarBlast. De Heritage heeft ook een vrij kleine centrale obstructie vergeleken met de andere kijkers, een pluspunt.

Mechanisch zijn de StarBlast en de Meade het beste (geen uitschuifbare buis, dus stevigere uitvoering), dan volgt de Heritage, en dan de Bresser (die echt "goedkoop" schreeuwt vergeleken met de anderen, al blijft hij bruikbaar).

De Heritage is mechanisch wat zwakker om een reden: hij is een pak compacter omdat de voorkant uitschuifbaar is. Nadelen: de mechaniek van de vangspiegelophanging is minder goed dan op bijvoorbeeld een StarBlast of een LightBridge mini (de Bresser is niet beter, met een verschrikkelijke spin met veel plastic die veel te dik is) en ook de focuser is nogal summier (al zijn die van de anderen eigenlijk ook niet om over naar huis te schrijven) maar hij werkt wel.

Je hebt ook echt een yogamatje nodig om een goed lichtschild te maken (voorbeelden op het forum, ik kan ze terug opdiepen).

Wat teflontape lost heel wat op wat betreft de focuser (als je een beetje maniakaal bent zoals ik), en er rest enkel één echt nadeel, en dat is dat het bereik van de helicale focuser het gebruik van sommige barlows niet eenvoudig maakt: soms kom je niet meer in focus. Dat is het nadeel van de plaatsing van het brandvlak vrij dicht bij de buis (wat net de kleinere vangspiegel mogelijk maakt). Dus het is wat opletten geblazen bij het kiezen van barlows (maar er zijn uiteraard wel barlows die geen extra indraaien van de oculairhouder vereisen).

Het is bizar dat je nog een LightBridge mini kunt vinden: Meade heeft de 130mm uit het gamma gehaald.

Commentaar

Werken...
                        X