Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk gekozen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Eindelijk gekozen

Na heel veel advies van het forum en heel veel, maar dan ook heel veel wikken en wegen heb ik eindelijk een telescoop aangeschaft. Mijn Meade EXT80 kan nu naar de kinderen.

Zowel bij Ganymedes als bij Robtics langsgeweest. Een hele rit vanuit Groningen, maar het was het zeker waard om de verschillende telescopen te kunnen zien en even te kunnen vasthouden.

Ik heb aan het eind de zoektocht beperkt tussen een 8" of 10" dob, of toch een telescoop op een montering. De keuze is uiteindelijk gevallen op een Skywatcher N200 op een EQ5 montering. Ik moet zeggen: echt een geweldige telescoop. Prima mensen daar ook bij Robtics. Koffie en heel behulpzaam bij het maken van de moeilijke keuze. Leuk ook om in gesprek te raken met andere mensen met dezelfde hobby. Ter plaatse nog een korte cursus collimeren gekregen en ik moet zeggen dat dat met deze uitleg het collimeren thuis een fluitje van een cent was.

Thuis uitpakken en in elkaar zetten was een feest. Wat een mooi apparaat. Al een avondje wezen kijken, zonder echt gebruik te maken van de mogelijkheden van de mount, maar gewoon wat objecten in beeld proberen te krijgen. Supermooi met deze telescoop. Nu ben ik vooral bezig wijs te worden uit de eq montering. Maar dat is onderdeel van de lol. Volgens mij ga ik hier nog een hele tijd lol van hebben.

Gefeliciteerd met je prachtige keuze! Best wel een bijzonder gevoel he zo'n enorme kijker ineens in je eigen bezit?
    What happens in Cygnux X-1
    Stays in Cygnux X-1

Comment

Mooi, zeg! Veel plezier ermee. Nu gaat het virus echt toeslaan, let maar op.

Ben je je er trouwens gewaar van, dat de koop van een nieuwe telescoop dagen van bewolking inluidt (aldus een wijsheid van dit forum)?
      Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Comment

Gefeliciteerd! Een pracht van een aankoop waar je nog lang plezier van gaat beleven.

Originally posted by Genie Hendriks View Post
        Ben je je er trouwens gewaar van, dat de koop van een nieuwe telescoop dagen van bewolking inluidt (aldus een wijsheid van dit forum)?
        Ik geloof dat het aantal bewolkte dagen evenredig is aan de aanschafprijs ook
        Telescopen: 8" f/6 Dob, 3" f/4 Tabledob, 7x50 Binos | Oculairs: Baader Hyperion Zoom 8-24mm, 25mm Plössl, 10mm Plössl, ES x2 Focal Extender | Filter: DGM Optics NPB

Comment

Gefeliciteerd! Hier ga je veel lol aan beleven!

Of was de bewolkingsbonus nou een aantal weken per afgeweken mm opening van de alhier geadviseerde opening? Hoe dan ook, als ik het weer hier in de buurt zo bekijk, zijn er afgelopen dagen heel wat telescopen aangeschaft......
          Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Working...
          X