Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Startende amateurastronoom kan niet kiezen

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Inmiddels de Heritage 130p bij Astromarket besteld en ontvangen. Alsof het weer Sint Nicolaas was, zo blij als een kind....

Aan de slag gegaan met collimeren met het kapje en zag dat de hoofdspiegel niet helemaal juist in een van de klemmen zat. Contact gezocht met Astromarket en op advies van Jimmy kon ik, na de klemmen iets gelost te hebben, de hoofdspiegel wat beter in die ene klem duwen. Nog niet helemaal gerust gesteld dat de spiegel goed vastzit, dus hier nog even contact over met Astromarket en afgesproken om even langs te komen in de winkel in Hasselt.

Helaas de telescoop nog niet op de sterren kunnen richten vanwege de bewolking, maar er is hoop voor vanavond!

Commentaar

Hoi PA9X, ik denk dat ik je voorbeeld ga volgen. Ik zat er vorige week nog aan te denken om een 8 of 10 inch dob aan te schaffen maar toch besloten om kleiner te starten. Ben erg benieuwd naar je bevindingen. Als je het goed vindt gebruik ik jouw post voor wat aanvullende vragen om het forum schoon te houden.

Zelf denk ik er aan om een cheshire en een 4 mm oculair bij de telescoop aan te schaffen.
      Ik ben bang dat een barlow incl. oculair te zwaar wordt voor de constructie. Klopt dat?

Commentaar

Een lange cheshire met kruisdraad is sowieso een goed idee. Daarmee kan je de vangspiegel en de hoofdpiegel collimeren.

Een niet te zware barlow met een niet te zwaar oculair gaat opzich prima. Een simpele plossl of een ortho bijvoorbeeld zijn niet zwaar. Wel heb ik gemerkt dat je met sommige barlow's te weinig inwaardse ruimte hebt op focuser van de heritage 130, waardoor je niet in focus komt. Mijn GSO 2.5x ED barlow heeft daar last van op die kijker.

Een 4mm oculair is wellicht wat kort trouwens, ik zou persoonlijk eerder naar een 5-6mm kijken. Scherpstellen komt erg nauw bij dergelijke vergrotingen, en dat is met het simpele mechaniek dat op de heritage 130 zit bij dit soort vergrotingen niet eenvoudig. Zelf gebruik ik eigenlijk nooit een korter oculair in deze kijker dan mijn Meade 4.7mm 82gr.

Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Hoi Bartleo,

Zelf gebruik ik de Baader Q-Barlow 2.25x / 1.3x gaat prima met de 130 flextube, komt prima in focus. voordeel is dat je een 2.25 en 1.3 barlow hebt met deze is er namelijk 1 lensje af te draaien.
          Overigens moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk mijn 8 mm oculair het meest gebruik als hoogste vergroting. Maar met mijn 10mm en de Q-Barlow heb ik wel meer mogelijkheden op die goede avonden op bijvoorbeeld planeten.

Maak je geen zorgen want ook al koop je later een 10" dob de SW 130 flextube blijft een prima kijkertje voor erbij of op reis. Het zal je verbazen wat hij je nog allemaal laat zien.
          10" Dobson flextube | 130mm flextube | 20X60 10X50 7X50 Bino

Commentaar

Origineel geplaatst door PA9X Bekijk bericht
            Inmiddels de Heritage 130p bij Astromarket besteld en ontvangen. Alsof het weer Sint Nicolaas was, zo blij als een kind....

Aan de slag gegaan met collimeren met het kapje en zag dat de hoofdspiegel niet helemaal juist in een van de klemmen zat.
            De spiegel MAG eigenlijk niet klem zitten. Die klemmen dienen enkel om te zorgen dat de spiegel niet uit de cel kan vallen, maar eigenlijk moeten ze het oppervlak net net raken. De spiegel moet vrij rusten op de randondersteuning (meestal kurkjes) en de achterkant moet op de cel rusten.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi PA9X, je call komt me bekend voor, 73 de PA3SKY!
              Heb je al kunnen waarnemen met je nieuwe aanwinst?
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door Gert2015 Bekijk bericht
                Hoi Bartleo,

Zelf gebruik ik de Baader Q-Barlow 2.25x / 1.3x gaat prima met de 130 flextube, komt prima in focus. voordeel is dat je een 2.25 en 1.3 barlow hebt met deze is er namelijk 1 lensje af te draaien.
                Overigens moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk mijn 8 mm oculair het meest gebruik als hoogste vergroting. Maar met mijn 10mm en de Q-Barlow heb ik wel meer mogelijkheden op die goede avonden op bijvoorbeeld planeten.

Maak je geen zorgen want ook al koop je later een 10" dob de SW 130 flextube blijft een prima kijkertje voor erbij of op reis. Het zal je verbazen wat hij je nog allemaal laat zien.
                Bedankt voor de tip! Ik neem hem mee. En inderdaad die herritage kan mee naar de camping!

Commentaar

Werken...
                X