Announcement

Collapse
No announcement yet.

Is een aankoop van een XX12g iets voor mij?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Is een aankoop van een XX12g iets voor mij?

Goeden avond, ik heb interesse in de aanschaf van een Dobson telescoop en denk daarbij aan de Orion Sky Quest XX12g GoTo Truss Tube Dobsonian Telescope.Heeft iemand ervaring in de toepassing van deze telescoop en indien ja hoe zijn deze ervaringen? Ik heb alleen belangstelling in de visuele waarneming. Dank voor de reacties. Jan van der Meer

Ik heb een zelfbouw 12" trussdob, en daarmee waarnemen is een feest, zeker vanop een platteland locatie zonder veel kunstlicht. In den beginne droomde ik ook van goto of DSC. Het werd echter de S&T Pocket Sky Atlas en zelf starhoppen. Werkt even goed. Ik ken de prijs niet van de setup die je aanbrengt. Als de goto niet overdreven veel van het budget inneemt vind ik het wel een meerwaarde. Wel goed opletten dat je de weg aan de hemel blijft kennen als de goto er midden in een sessie mee ophoudt. Dus een atlas als backup -en er mee overweg kunnen- is geen luxe
    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Het ding is onnoemelijk zwaar voor een 12" Dobson (een truss-telescoop die veel zwaarder is dan het "normale" model, il faut le faire). Veel liever een 12" Alkaid op platform plus de encoderset en een Argo Navis (of andere digitale zetcirkels) wat mij betreft. Of domweg geen GoTo. Of een "gewone" XT12i, eventueel ook op een equatoriaal platform.

Maar als Jan ons zou vertellen waarom hij per se GoTo wilt...
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Bedankt voor de reactie. Ik denk aan Go To omdat ik ook gewerkt heb met de Go To met de Celestron 9,25. Een andere reden is dat ik de Orion kan kopen bij dezelfde leverancier en waarschijnlijk met inruil. Ik ga zeker ook naar de andere optie, die je genoemd hebt, kijken. Ik kom er later op terug. Vr. groeten Jan

Comment

Je kunt ook een Intelliscope nemen -- dan volgt die niet maar je kunt wel objecten met de digitale zetcirkels localiseren. Eventueel kan je daarvoor een platform aanschaffen. Het blijft dan een veel lichter geheel dan een XX, zeker als je plaats hebt voor de buis van een XT12i.

Van een Celestron 9,25" zou ik persoonlijk wel durven springen naar bijvoorbeeld een 400mm Explore Scientific (of een 16" Alkaid als je het budget hebt). Dat is een veel groter verschil, maar de vraag is natuurlijk waarom je net verandert. Een XX14i is natuurlijk ook een optie maar die is veel zwaarder en lomper.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Sixela, bedankt voor je commentaren. Het wordt wel steeds lastiger om een keuze te maken. Ik hoorde afgelopen week ook van iemand dat de spiegel van de Orion 12 XX onvoldoende stabiel is. Zijn er anderen die deze ervaring delen? Voorlopig blijf ik naar buiten gaan met mijn Celestron 9.25

Comment

Originally posted by JanvanderMeer View Post
              onvoldoende stabiel
              Onvoldoende stabiel? Wat bedoelde deze persoon daarmee? Een spiegel is in zoverre niet onstabiel dat deze niet uit zichzelf uit elkaar zal vallen. Misschien gaat het over de spiegels van Orion Optics (UK), een andere firma dan de fabrikant van de 12XX: het komt voor / er zijn voorbeelden van spiegels van onvoldoende kwaliteit. Maar, zoals geschreven, zijn het twee verschillende firma's.

Wat naar mijn mening ook van belang is: wat verwacht je van de move van de C9.25 naar een dobson? Welk doel heb je? Als we dat weten, kunnen we je verder helpen en je een antwoord geven op de vraag of een 12XX iets voor jou is.

Comment

Een grotere lichtinval en op donkere plekken ook meer genieten van de M objecten en andere deep-sky NGC objecten. Vr.groeten, Jan van der Meer

Comment

Wie is de leverancier van deze Dobson 400mm Explore Scientific in Nederland? Kan er een Intelliscope Computerized Object Locator's database op worden aangesloten? Ik heb de originele site gezien. Deze is qua informatie zeer beperkt. Het werpt bij mij een aantal vragen op. Het is tenslotte meer dan een broodje op de hoek kopen.

Comment

Op mijn laatste post heb ik inmiddels de verschillende antwoorden gevonden.

Comment

Je kunt er geen Intelliscope op bouwen --dat is eigen aan Orion--, maar andere digitale zetcirkels kun je er wel (zelf) op bouwen.

Comment

Dank voor je reactie. Kun je merken noemen van andere digitale zetcirkels?

Comment

Denk daar eerst eens over na. Met atlas of SkySafari, zoeker of RDF en een groot beeldveld, kun je alles vinden en heb je die digitale cirkels niet nodig. Probeer eens zonder.

Comment

Voorbeeld van zetcirkels:

http://www.astrodevices.com/Products...DSC/index.html

Je hebt nog twee encoders nodig, eentje met een arm aan de spiegeldoos aan de ene kant en een arm op de Alt-lagers gemonteerd (beiden tot aan het rotatiepunt van de lager), en een andere met een kant die vast op de bout van de Az-lager zit en een andere die meedraait met de rocker, en wat draadjes, maar die mensen kunnen je daar zeker bij helpen.

Comment

Bedankt voor jullie info. Ik ga het bestuderen. Vr.gr. Jan van der Meer

Comment

Working...
                              X