Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginner met intentie tot aankoop verrekijker of telescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Beginner met intentie tot aankoop verrekijker of telescoop

Gegroet,

Mats uit Boom, BelgiŽ hier.

Vertel eens kort waarom je met deze hobby wilt beginnen.

Mijn vriendin woonde in ItaliŽ in een klein bergdorpje (familie woont nog steeds daar) en van daaruit zijn er altijd zeer mooie sterrenhemels te bekijken. We merkten dat we op vakantie daar soms lang buiten zaten naar de sterren te kijken. Hier in BelgÔŽ is het natuurlijk wel wat minder maar daar kan een telescoop of verrekijker misschien wat soelaas brengen. Mijn vriendin is ook super geÔnteresseerd in alles wat met sterren en planeten te maken heeft. Er gaat geen dag voorbij waar bijvoorbeeld Venus te zien was (overdag) en ik kreeg het te horen Ook de hele maansverduistering, en Mars er naast, werd uitgebreid ter mijner oren gebracht.

Wat stel je je je er op dit moment van voor?
    Ik heb ondertussen een tweetal weken op het forum rondgeklikt en gelezen. Ik denk dat ik zowat alles gelezen heb wat er te lezen valt om mij als beginner hier en daar wat verloren te voelen en me ook bewust te maken van wat wel en niet kan gezien worden. Maar ik stel me het nog altijd voor als: Met z'n tweeŽn de (verre)kijker in de tuin of ergens anders zetten, en aan de hand van een sterrenkaart op zoek gaan naar enkele interessante objecten of planeten, bij een mooie maan die uitgebreid te gaan bekijken, ...

Is het een impuls(aankoop)?
    Mijn vriendin verjaart binnekort (begin oktober) en zag het als een kans om een mogelijke aankoop te doen. Zij het 2 verrekijkers of een telescoop of een combi. Ik denk niet dat het een impuls aankoop is. Het idee speelt al een maand of twee en ben nu 2 weken uitgebreid onderzoek aan het doen naar het wat en hoe.

Heb je al ervaring met sterrenkijken?
    Zeer weinig. Al ben ik nu 's avonds regelmatig met een skymap-app de hemel aan het afspeuren en aan het kijken wat ik kan vinden.

Heb je al een telescoop?
    Nee, en ook geen verrekijker.

Ben je al eens op een star party geweest?
    Ook niet. We zijn wel samen naar de opendeurdag van Urania (sterrenwacht in Hove, BelgiŽ) geweest. Spijtig genoeg was door de bewolking weinig te zien aan de hemel. De rest van de opendeurdag was uitermate interessant. We zijn de volgende dag terug geweest om nog even de zon te bekijken.

Wil je alleen visueel kijken of juist fotograferen?
    Het zal vooral visueel kijken zijn, en misschien een aantal keer een foto met de smartphone via een opzetstukje. De astrofotgrafie zal nog zeker niet voor snel zijn, als het er al moest van komen.

Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
    Het zou handmatig zoeken en volgen zijn. De GoTo systemen die bestaan lijken me wat duur, zeker om te starten. Plus, het plezier van het zoeken en vinden lijkt me te leuk om het weg te laten.

Wat is je budget?
    300 euro +/-
    Daar mag een extra occulair bij al zal het in begin wat starten zijn met de basis die er bij te krijgen is.

Hoe belangrijk vind je planeten?
    Belangrijk. Samen met de maan lijken het me leuke objecten om naar te turen. Ik weet wel dat deze komende jaren de planeten ons niet echt gunstig gezind staan (als ik juist gelezen heb?).

Hoe belangrijk vind je deep-sky?
    Ik wil ook wel wat deepsky bekijken, zeker nu de planeten wat minder gunstig staan (wederom: als ik correct heb gelezen).

Waar ga je kijken?
    Ik woon in Boom. Het zal in het begin in de tuin zijn. Die kijkt uit op het Noord Oosten. Ik kan een halve cirkel maken van Noord-west west tot het Zuid-Oosten. Als ik verder draai kom ik rijwoningen tegen. Achter mijn tuin zijn wel wat bomen waardoor ik redelijk hoog zal moeten kijken. Er is wel wat lichtpolutie, al heb ik wel een donker hoekje om van te beginnen. Op tien minuten fietsen of half uurtje wandelen is er een mooie plaats waar we iets of wat op een heuvel (dit is misschien zelfs sterk uitgedrukt), kunnen gaan kijken tussen de velden. Ik zag ook ergens "Sint Amands aan de Schelde dijk" op het forum circuleren als plaats waar het mogelijk goed kijken is. Dit is op niet zo'n grote afstand (20 minuutjes bollen met de auto).
    Sterrenwacht Urania is op 20 minuutjes rijden, dus daar mogelijks ook eens een paar keer gaan kijken met open avonden.

Verder weg kan er altijd gereden worden (ik las hier iets over een benzinefilter )

Mogelijks nemen we hem ook al eens mee naar ItaliŽ als we met de auto gaan. Of kopen we in de toekomst er eentje extra om in Italie te laten staan.

Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
    Van een uurtje tot mogelijks enkele uren, afhankelijk van de omstandigheden. Soms zal het misschien maar even zijn (mogelijks met verrekijker ipv telescoop).

Wat kun je dragen?
    Ik kan wel wat tillen maar het moet comfortabel blijven om te vervoeren. De plaatsen die ik noemde bij "waar ga je kijken" zijn allemaal min of meer bereikbaar met de auto. Plus ik vermoed dat mijn beginners-budget me ook niet toelaat om heel zware toestellen of mounts te kopen.

Is 2e hands een optie?
    Absoluut. Ik koop regelmatig dingen tweedehands.

Later interesse in fotografie?
    Voorlopig zie ik dat niet gebeuren. Eerst een beginnerscoop om te leren omgaan met sterrenzoeken en als er ooit verdere interesse is kunnen we altijd iets nieuws aanschaffen.

Enkele telescopen die ik in het vizier had:Ik weet dat het enkel refractors zijn, ondanks de ongunstige planetenstand en ook interesse voor deep-sky. Maar, en ik kan verkeerd gelezen hebben, is het niet gemakkelijker om met een refractor "beter" door lichtpolutie of slechte seeing te kijken?
    En eerlijkheid gebied me te zeggen dat een refractor-telescoop er ook leuk uitziet

Ik ben van plan om nog eens langs te gaan bij Urania, maar moet nog een moment vinden dat het niet te hard opvalt voor mijn vriendin. De telescoop/verrekijker zou een verrassing-cadeau zijn dus...hopen op een vrije avond en clear skies.

Zijn deze telescopen me aan te raden of heb ik het helemaal mis, of vinden jullie ons niet klaar om al reeds een telescoop te kopen?

Groeten!

Mats

Last edited by MatsL; 14-09-18, 10:15. Reason: De lidl kijker nog toegevoegd aan het lijstje

"Er is wel wat lichtpollutie"

Dat is een euphemisme, en jammer genoeg zitten de rozenkwekers bij jou net in het noordoosten. Voor planeten is het de volgende jaren ook wat beroerd dat je geen zicht op het zuiden hebt, want dan zie je ze momenteel helemaal niet.

Probeer eens een avondje mee te gaan Ramilliesen of Oesterputten me de mensen van Urania (waaronder ik) en je zult het verschil merken.

Met je budget kan je (net) een 200mm Dobson aanschaffen -- tweedehands lukt het zeker -- maar of je dat ding overal mee naar sleept weet ik niet. Als je zeker bent van je stuk is dat op lange termijn de beste investering, maar enkel als die inderdaad mee naar ItaliŽ (en naar een echt donkere plek) kan.

Je kunt ook kiezen voor iets compacter zoals een 130mm Heritage, want die kan zeker mee op reis, en dan kun je ook een 10x50 verrekijker kopen, een extra oculair en een 3x barlow.

Van de telescopen die je vermeldde is de 102/1000 Skywatcher de meest capabele, maar die kost al evenveel als een 200mm Dob (de vraagprijs is er niet naast, want je kunt een nieuwere en beter uitgersute versie krijgen voor een nieuwprijs van 431 euro).

De optiek van de Lidl-telescoop is vrij goed maar de accessoires zijn zeer "plastiekerig" en de montering is veel minder goed dan die van de vroegere 70/700 (zoals deze: https://www.marktplaats.nl/a/audio-t...reviousPage=lr ) Je kan natuurlijk ook die tweedehandse verkopers even melden dat een 70mm Skylux tegenwoordig heel wat minder kost om een realistischere prijs af te dwingen.

Als je iets licht en compact zoekt voor wienig geld is er nog de SkyScanner:
    https://www.astromarket.org/telescop...er-dob/p,23287

Verrassend capabel. Al is de Astrodazzle beter (en nauwelijks duurder), maar ik zie dat ze die in de VS al terug verkopen maar in Europa niet.

Maar, en ik kan verkeerd gelezen hebben, is het niet gemakkelijker om met een refractor "beter" door lichtpolutie of slechte seeing te kijken?
    Helemaal niet. Zelfs in erge lichtvervuiling heb je best zoveel mogelijk opening (en er zijn voorwerpen die in lichtvervuilde omstandigheden nog goed zichtbaar zijn waarvoor je veel moet kunnen vergroten, en met te weinig opening gaat dat niet goed.)

Dat van de seeing: je hebt een iets kleinere refractor nodig om een reflector te evenaren, en die iets kleinere refractor zal ook iets minder last hebben van de seeing, maar dat is enkel bij vergelijkbare opening. Een 100mm reflector kan al (net) meer dan een lange 70mm refractor, en een 200mm Dob is meestal net beter dan een poepsjieke 130mm APO-refractor als je planetaire details wilt zien, tenzij de lucht erg onrustig is.

Er blijft ťťn voordeel bij refractoren: voor korte sessies leveren refractoren sneller optimale beelden. Bij spiegeltelescopen duurt het 15-40 minuten (of meer bij echt grotere telescopen) voor de spiegel op temperatuur is.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Je kunt die 102mm refractor zonder al te veel bewaren aanschaffen. Het gebruik van een equatoriale opstelling moet je even leren, maar verder is er geen bezwaar voor het gebruik dat jullie in gedachten hebben.

Als je naar mijn handtekening kijkt zie je dat ik persoonlijk een lichte voorkeur voor refractoren heb, hoewel op donkere locatie altijd een spiegeltelescoop meegaat. Een 200mm telescoop laat zeker meer deepsky zien en iets meer details in de gewone 110 Messier-objecten, hoewel we dat verschil niet moeten overdrijven. Pas vanaf 300 mm gaan we op een lichtvervuilde locatie echt een stuk dieper. Op donkere locatie wordt dat steeds beter, ook met een bescheiden opening overigens. Er zijn veel mensen die hun leven lang bij de opening blijven waarmee ze ooit startten.

Als je er niet uitkomt zijn twee 10X50 verrekijkers een uitstekend plan. …ťn verrekijker op statief voor gebruik door twee personen is al een goed plan!
      Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Twee verrekijkers klinkt ook wel goed, waarvan ťťn voor jezelf. Eventueel twee verschillende (7x50 en 10x50) om af te wisselen. Dit een tijdje proberen en als het goed bevalt tegen de volgende zomervakantie een telescoop kopen.

Ook handige hulpmiddelen zijn de jaarlijkse Sterrengids, https://www.sterrengids.nl Op 1 oktober verschijnt die van 2019,

en een planisfeer, https://www.walrecht.nl/nl/onze-prod...de-planisferen
        Ze zijn naast voor onze streken ook verkrijgbaar voor 40 graden noorderbreedte, dus ook voor Italiaanse gebieden.

Beide zijn erg mooie hulpmiddelen om de basis van het sterrenkijken te leren en planeten etc aan de hemel te vinden als je ook iets op papier wil hebben ipv digitale bronnen. Bovendien is een planisfeer een heel leuk cadeau om te geven.

Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Urania ken je al, lid worden van de VVS is zeker een aanrader, voor Ä 28/jaar krijg je 12 keer het magazine heelal en 6 keer astra, het jongerenmagazine. Ook krijg je 1x per jaar de hemelkalender voor het volgende jaar, erg handig boek!
          66mm ED semi-APO, XT8 Intelliscope, 10*42 & 12*50 bino's.

Comment

Hallo!

Dankjewel iedereen voor de antwoorden!

sixela Dankjewel voor de info ivm de rozenkwekers, lichtpolutie en seeing! Ik had geen idee hoeveel rozenkwekers konden verstoren.
            De uitstappen naar de oesterputten etc, komt dit op de agenda van Uraniawebsite te staan?
            Houdt Urania ook open kijkavond in de buurt (op het Mas, aan de eigen sterrenwacht, ... )?

John Baars Bedankt voor de info: ik hou de 102 refractor zeker mee in het lijstje!

EdwardB De planisfeer stond al zeker op het lijstje. De jaarlijkse sterrengids is misschien ook nog iets. (Ik kreeg je naam niet gelinkt)

morgoth924 Dat lidmaatschapij bekijk ik ook zeker. "grootste" probleem is dat mijn vriendin voorlopig nog geen Nederlands spreekt/leest (als is ze wel hard aan het werk om dat te veranderen). Dus voorlopig ben ik op zoek naar Engelstalige boeken/magazines.

Misschien moet ik inderdaad ook eens kijken naar enkele reflectors. Die Heritage lijk me inderdaad wel ok!
            In de categorie van reflectoren heeft dezelfde verkoper van die 102 refractor ook nog een elfje te koop van Ganymedes: https://www.2dehands.be/foto-camera/foto-accessoires-overig/telescopen/spiegeltelescoop-ganymedes-114-x-900mm-452280854.html
            Is dat merk iet of wat ok?

Voorlopig is de telescooplijst:
            • 130mm Heritage
            • 102mm Skywatcher refractor tweedehands
            • Elfje Ganymedes tweedehands
            • Verrekijker
            Over verrekijkers: ik heb de kans om een oude 8x40 wideview van het merk Carton voor 10 euro over te nemen. Aanrader, mits technisch en optisch in orde, of zo laten?

Last edited by MatsL; 15-09-18, 17:28. Reason: exta vragen ivm uitstappen toegevoegd

Comment

Het elfje is op zich een prima telescoop. Wel opletten of er al een moderne focusser met 1.25" oculairhouder op zit (dat is de huidige maat van oculairen, oude oculairen zijn 0,96" en zijn nu nog erg moeilijk te vinden). Verder is 150 EU behoorlijk hoog van prijs voor een kijkertje van 30 jaar oud, en een eq-2 eigenlijk net iets te licht. Ik had toen (in '90) ook een elfje en ondanks de goede beelden vond ik het kijkertje vooral wat 'beverig' door de eq-2.

Over die 8x40 Carton zou ik niet twijfelen als die technisch ok is.
              Last edited by svdr; 16-09-18, 13:22.
              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Gewoon kopen. Het merk Carton is op zich prima, en als de verrekijker niet scheel is of verdere mankementen aan zijn mechaniek vertoont, kan je hem gerust kopen. Heb je gelegenheid om er doorheen te kijken? Anders bij verzending vooraf aan de verkoper vragen of de optiek schoon is en de kijker niet scheel is.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Ik ga de verrekijker zelf ophalen dus ik kan kijken of hij in orde is. Woensdag kan ik er naartoe.

De verkoper van de telescopen op tweedehands woknt ook niet ver uit de buurt dus misschien kan ik daar ook eens langs gaan om eerst te kijken.

Comment

Hallo terug,

Ik heb de verrekijker ondertussen opgehaald. Hij leek optisch in orde toen ik hem ophaalde overdag. Ik keek enkel even wat verder de straat in en het beeld leek in beide ogen mooi overeen te komen of aan te sluiten. Echter met een snelle kijktest vannacht op enkele sterren en de maan kreeg ik een dubbel beeld te zien. Bij verdere inspectie zit er mogelijk schimmel/fungus op de lenzen van binnen.

Ik post in de verrekijker afdeling van het forum wat meer foto's en info: https://www.astroforum.nl/forum/inst...8x40-field-6-2
                    Attached Files

Comment

Ondertussen de Sky-watcher evostar 90 op AZ3 gekocht bij astroshop.eu.

Waarom:

- Prijs/kwaliteit op aangeven van de artikelen hier op het forum.
                      - Gemakkelijk te vervoeren en buiten te brengen.
                      - Korte sessies mogelijk (weinig afkoeltijd)
                      - Bruikbaar als land telescoop
                      - De 102 skywatcher 2dehands niet gekocht: de 90 had iets lagere prijs, extra barlow met het budget gekocht en nu ook garantie natuurlijk.

Ook het boek "Turn Left at Orion" aangeschaft (vriendin leest nog niet vlot genoeg Nederlands).

Alles vandaag in elkaar gestoken en buiten een eerste keer de zoeker uitgelijnd. Daarna nog even gaan rijden en wat vogels gaan bekijken. Allemaal zeer mooi! Wat een zicht!

Vanavond proberen we een first light te doen. De hemelvoorspellingen zien er redelijk uit!.

Bedankt voor alle info en comments!

Comment

Gisteren dus de eerste keer de kijker eens op de nachtelijke hemel kunnen richten. Mijn eerste ervaringen en vragen

- Uitlijnen van de zoeker overdag is leuk en gemakkelijk. 's Nachts iet moeilijker. Probleem is dat de zoeker er af gaat als we de ota stokeren. De uitlijning blijft dan niet behouden. Houden jullie je zoeker op de telescoop, ook als je hem wegsteekt of stockeert ergens? Is er een manier of wat tips and tricks om 's nachts iets gemakkelijker uit te lijnen?

- Kijken naar sterren(hopen) die zeer hoog aan de hemel stonden, cassiopeia bijvoorbeeld, bleek een werkje op handen en knieŽn om door de zoeker en de telescoop te kijken. Is dit veel voorkomend en schaf ik mij een goed kniekussen aan of schuif ik de kijker verder naar voor in zijn ringen, met een mogelijke grote onbalans als gevolg?

- Mooie eerste sterren gezien en ze mooi scherp gekregen. Wat rondgedwaald in cassiopeia en Vega bekeken. Geen grootse dingen proberen te zoeken maar eerst even wennen aan sterren effectief vinden en het gevoel van de telescoop wat in de vingers krijgen. We hadden ook nog geen echt plan om bepaalde dingen op te zoeken.

- Nog een vraagje voor het demonteren: Laten jullie de ringen op het statief staan of laat je die aan de OTA hangen?

Groeten!

Comment

1. Ik haal altijd mijn zoeker er af. Dat moet ook bijna wel met een kofferdobson. Maar er is 's nachts altijd wel een heldere ster die je kan gebruiken om de zoeker uit te lijnen. Pak het oculair met het grootste werkelijke beeldveld (vaak het oculair met de laagste vergroting) en zet de heldere ster in het midden van het beeldveld. Vervolgens kun je de zoeker uitlijnen.

2. Dat is het nadeel van een refractor. Je kan proberen de poten van het statief wat verder uit te schuiven. Het is een kunstje wat je onder de knie moet krijgen (no pun intended). Een kniekussen kan dus best een goed idee zijn.

3. Ringen zou ik gewoon op de buis laten. Scheelt weer tijd (ook met balanceren) de volgende keer en het kan geen kwaad.
                          What happens in Cygnux X-1
                          Stays in Cygnux X-1

Comment

Steem Dankjwel!

1. Het zal een kwestie van wat te leren zijn voor ons dan

2. Misschien een tafeltje zoeken waar we hem iets hoger kunnen zetten voor zenit-werk

3. Probleem is dat de buis uit de ringen halen en de ringen op het statief laten, veel minder werk is (moeren die gemaakt zijn voor handmatig los en vast te maken) t.o.v. de buisringen op de buis te laten en ze van het statief te vijzen (sleutels nodig). Qua juiste balans elke keer terugvinden: ik denk hem volgende keer goed uit te balanceren en dan een klein merkteken op de buis te zetten voor het gemakkelijk terugvinden van de balans.

Comment

Ah zo. Ja dan is het makkelijker ze uit de ringen te halen. Het is wat je makkelijker/fijner vind. Allebei is goed. Markering zou ik niet met iets permanents doen, voor het geval je de kijker in de toekomst wil verkopen. Ik zou een markering maken op een stukje scottish tape en die op een plek plakken die niet zo opvalt. Of je gebruikt de tape zelf als markering.
                              What happens in Cygnux X-1
                              Stays in Cygnux X-1

Comment

Working...
                              X