Announcement

Collapse
No announcement yet.

Astronomie in Den Haag

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Astronomie in Den Haag

Hallo allemaal,
    Sinds m'n jeugd met ik al erg ge´nteresseerd in ons zonnestelsel en sinds ik 10 jaar geleden met fotografie begon heeft astrofotografie me ook altijd aangesproken. Echter, aangezien ik al die tijd in de randstad woon heb ik er nooit echt aan gedacht om een telescoop te kopen ivm lichtvervuiling. Nu ben ik recent mijn enthousiasme toch weer aangewakkerd, maar blijf ik toch ook sceptisch of het een goed idee is of dat het op een teleurstelling gaat uitdraaien. Aangezien de sterrenwacht in Rijswijk niet al te ver is, ben ik van plan daar binnenkort (als ze weer open zijn) een keer op een kijkavond naar binnen te lopen. Daarnaast hoop ik via dit forum een beter beeld te krijgen van wat mogelijk is, ik heb al veel topics gelezen hier en ook op een aantal andere fora, maar vraag ik me bijvoorbeeld af of Amerikaanse fora wel een goed representatief beeld schetsen voor bijvoorbeeld de randstad. Ik kom daarnaast ook verschillende tegenstrijdige berichten tegen wat het toch moeilijker maakt en daarnaast hoe meer ik lees hoe meer nieuwe 'variabele' ik weer te weten kom zonder dat ik een goed beeld krijg over de weegfactor van al die variabelen of voldoende informatie kan vinden om die mee te nemen (zoals de Strehl ratio).

Zoals gezegd wil ik het dus beginnen, maar wil ik wel een goed beeld krijgen wat realistisch is. Ik zal daarom eerst de vragenlijst invullen.

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien?

Aangezien teleurstellingen voortkomen uit de verkeerde verwachtingen was ik blij met deze eerste vraag. Als ik het goed heb begrepen zou het bekijken van deepsky objecten behoorlijk lastig worden in Den Haag. Echter begrijp ik dat lichtvervuiling voor planeten en deepskyfotografie minder een probleem is. Ik wil wel wat detail kunnen zien op de planeten (en maan) in dat geval, zeker als deepsky moeilijk wordt. Bij deepsky hoop ik wel ook wat kleur te kunnen waarnemen in de nevels.

2. Wat wil je met de telescoop doen?

Ik denk dat ik in het begin de prioriteit wil leggen op planeten, de maan en enkele dubbelsterren. Maar op termijn zeker ook deep sky omdat planeten redelijk beperkt is.

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen? (manueel, auto, GoTo,...)

Ik denk manueel maar autovolgen zou bijvoorbeeld later wel handig zijn als ik ook fotografie wil gaan doen.

4. Wat is je budget?

Dat is een beetje afhankelijk ook van de telescoop en de 'upgrade' mogelijkheden. Ik zou initieel denk ik max. 700 euro willen uitgeven.

5. Hoe belangrijk vind je maan en planeten?

Belangrijk, en ik zou ook zeker details willen kunnen zien zoals de Cassini scheiding, rode vlek op jupiter, donkere gebieden op mars.

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?

Iets minder belangrijk (eigenlijk vooral door mijn verwachting dat ik niet zoveel ga kunnen zien door de lichtvervuiling. Maar het zou leuk zijn als ik een aantal nevels/dubbelsterren wel kan zien; ik denk dat 'grijze' nevels me uiteindelijk minder enthousiast maken.

7. Waar ga je kijken?
    • Ik woon zoals gezegd in Den Haag op de bovenste verdieping (8 hoog) van een appartementencomplex. Ik heb ook een redelijk balkon (2,5*4,5) en heb vanuit daar een vrij blikveld naar het oosten. Eventueel ben ik bereid om 20 minuten te reizen mocht dat iets opleveren.
    8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?

Ik denk in het begin een uur.

9. Wat kun je dragen?

20-25 kg denk ik en ik heb een auto.

10. Is 2e hands een optie?

Op zich wel

11. Later interesse in fotografie?

ja, zowel voor planeten als deepsky. Ik heb toevallig 2 weken geleden geprobeerd mars te fotograferen met mijn canon 77D en 600mm objectief; ik heb toen een filmpje gemaakt en geprobeerd te stacken maar dat resultaat was niet echt bevredigend omdat het bij een rode schijf bleef en ik had gehoopt toch een stukje pool te kunnen zien (ik had me ook onvoldoende ingelezen en was meer een impuls toen ik las dat mars dichtbij stond). Ik heb tevens een 50mm f1.8 objectief.

Ik ben dus vooral benieuwd naar wat realistisch is om te doen in Den Haag zodat ik meer die richting op kan; uiteindelijk vind ik alles interessant dus ik vraag me vooral af aan welke tak van astronomie ik hier het meeste plezier ga beleven.

Hoi crad,
    Welkom op dit forum!
    En tevens welkom op sterrenwacht Rijswijk!
    Sterrenwacht Rijswijk: als je langskomt zullen we je zo goed mogelijk informeren. We hebben meer dan genoeg ervaren mensen in huis om je goede informatie te geven.

Ter geruststelling: Ik ben geboren en getogen in Den Haag en ben verhuisd van de ene lichtvervuilde plek naar de andere. Toch doe ik deze hobby al 48 jaar...en nog steeds.....,ook als sterrenwachter in het sterk lichtvervuilde Rijswijk. Je zult zien wat het begrip lichtvervuiling inhoudt als je op ons dakterras staat. Het is de meest lichtvervuilde sterrenwacht van Nederland! En toch....komen er nog steeds nieuwe leden. Maak je er dus vooralsnog niet al teveel zorgen om, het is overduidelijk maar toch doen we het!

Bereid je vast voor op de nu volgende teleurstelling: kleur zul je op deep sky objecten niet zien vanuit Den Haag. Slechts enkele mensen met uitzonderlijke ogen hebben op enkele Deep Sky objecten vanaf de allerdonkerste plekjes een zweem van kleur gezien. Belangrijkste "kleuren" op dit soort objecten: vele tinten grijs. De planeten zijn een ander verhaal.

Tot ziens!
    John Baars
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Ook ik maak graag kennis met je op Sterrenwacht Rijswijk. Binnen de club hebben we veel ervaren medewerkers, zowel op het gebied van visueel waarnemen als astrofotografie.
      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Working...
      X