Announcement

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een eerste (niet te grote) telescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Als ik de benodigdheden (montering/statief + oculair) nieuw erbij zou moeten aanschaffen, zou ik inderdaad niet heel veel goedkoper uit zijn dan een complete nieuwe set. Goede tip inderdaad om bij een refractor op te letten dat er een 90 graden diagonaal bij moet zitten!

* Edit: ik zie dat de startravel ook met 90 graden diagonaal op een EQ1 montering te krijgen is. Is dat een beetje een deugdelijke montering voor deze telescoop of is deze te instabiel?
    Last edited by ener; 10-08-18, 16:42.

Comment

De kogel is bijna door de kerk. Na allerlei afwegingen gemaakt te hebben, kom ik tot te conclusie dat ik niet echt enthousiast word van de kleinere modellen, zowel refractors als reflectors. Het wordt dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Skywatcher Dobson, 150 of 200. Hij zal voorlopig dus in het zicht moeten worden gestald, maar dan heb ik wel een telescoop waarmee ik fatsoenlijke waarnemingen kan doen, zonder al te veel concessies.

Comment

Een 200 vangt bijna 2x zoveel licht als een 150 en kost veel minder dan 2x zoveel, en is ook niet een 2x zo grote sta-in-de-weg. Dus ...
        C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Denk je dat je een "gewone" dob wel goed kunt vervoeren als je het mee wilt nemen? Zo ja, dan sluit ik me aan bij Skyheerlen, want dan past een 200mm waarschijnlijk ook wel.
          Omni telescopio caelum est.

Comment

Op de achterbank heb ik ruim 130 cm beschikbaar, dus daar zou de Dobson moeten passen als ik 'm uit de montering haal. Voor weekendjes weg zou het nog te doen zijn, want dan hebben we niet zo heel veel bagage. Voor langere vakanties met meer bagage zal ik dan een oplossing moeten zoeken. Mogelijk in de vorm van een goede verrekijker, als mijn oude niet meer te repareren valt. Dat zal sowieso pas over een jaar gebeuren, dus nog voldoende tijd om daar over na te denken. Nu nog gereedschap zoeken om de telescoop mee te collimeren, althans; ik neem aan dat de telescoop na ontvangst al gecollimeerd moet worden?

Comment

Een Newton-telescoop moet je altijd collimeren, voordat je begint waar te nemen. Je zult zien dat je niet altijd veel hoeft bij te regelen, maar een kleine afwijking laat het beeld meteen veel slechter worden. Zie ook hier: klik.

Oh - en geloof niet al die YouTube-filmpjes waarbij een eenvoudige laser gebruikt wordt voor het collimeren van de hoofdspiegel.
              C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

En om al die redenen is een refractortje zoveel handiger om te starten; niet afkoelen, niet collimeren, geen extra tools, handig om mee te nemen voor kleine ritjes, op grotere vakanties... of zoals ze in Nederland zeggen, 'els voordeel heb zijn nadeel' en omgekeerd :-)
                Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Originally posted by jeanpierre View Post
                  ... handig om mee te nemen voor kleine ritjes, op grotere vakanties...
                  Als je genoegen neemt met een kleine opening en een vederlicht wiebelstatiefje. Maar meestal wil je meer opening en heb je ook iets nodig dat steviger is. Dat maakt het gelijk alweer een stuk minder handig. Elke kijker met een redelijke opening is eigenlijk onhandig, of het moet een goed ontworpen kofferdob zijn. Maar die worden nog steeds niet in ruime mate commercieel aangeboden voor prijzen die vergelijkbaar zijn met andere telescopen. En nee, zelfbouw is niet voor iedereen.

Comment

Dat is een keuze uiteraard. Maar waarom zou een refractor met een wiebelstatiefje hoeven - en een goed refractortje met kleinere opening: daar kan je toch wel wat mee zien hoor. En ja: ik neem na 40 jaar 'ervaring' graag nog steeds eens waar met een handige refractor.
                    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Om te voorkomen dat het te off-topic gaat worden, even heel kort. Mijn ervaring leert me dat het al snel een stuk minder handiger is als je iets wilt dat qua stevigheid voorbij het wiebelstatiefje komt. Je komt dan ook al snel op een punt dat je maar beter de onhandigheid die je links- danwel rechtsom tegenkomt voor lief kunt nemen en een dobson koopt met het voordeel van een stuk meer opening. Wil je vervolgens een dobson met minder onhandigheid, dan kost een uitvoering die dat voor een groot gedeelte oplost aardig wat geld, of je moet het geluk hebben dat je zelf zoiets kan bouwen.

Comment

Mijn eerste telescoop was de Heritage 130P die hierboven ook al is genoemd, en ik kan'm van harte aanbevelen.
                        Hoewel ik inmiddels andere instrumenten heb, gebruik ik deze 'beginnerstelescoop' nog steeds heel veel.
                        En dan het bijzonder voor kometen waar een lage vergroting wenselijk is. (Net als voor veel galaxies en nevels trouwens)
                        Wel heb ik er een strooilichtscherm ingebouwd en er een AZ4 statief onder gezet. (Zie foto)
                        Omdat dit buisje inklapbaar is, is het geheel zeer eenvoudig te vervoeren en op te bergen.

Skywatcher heeft niet beknibbeld op de optiek. Wel een beetje op de focusser, maar het werkt in de praktijk prima.
                        Een Newton met deze opening is zo'n beetje de gulden middenweg voor visueel waarnemen.
                        Ik bedoel daarmee dat je van alles kunt uitproberen (planeten, dubbelsterren, nevels, kometen, etc.) en ontdekken waar je interesse ligt.
                        De opening is voldoende om, op een donkere lokatie, tientallen nevels en galaxies te zien. Met een kleine refractor wordt dat lastig!
                        En diezelfde opening staat ook voldoende vergroting toe voor planeten en bijvoorbeeld dubbelsterren.

En door de vriendelijke prijs van kleine reflectors houd je hopelijk nog wat budget over voor oculairs.
                        Hoewel de bijgeleverde oculairs niet onaardig zijn komt ook dit kleine telescoopje veel beter tot zijn recht met goede oculairs.
                        En voor planeten zul je waarschijnlijk al snel een extra oculair willen voor een wat hogere vergroting.

Hmm, het begint een beetje te klinken als een verkoop praatje maar ik heb gewoon al heel veel plezier aan dit eenvoudige instrumentje beleefd ;-)

Click image for larger version  Name:	20180812_222747.jpg Views:	1 Size:	42.4 KB ID:	1389958

Comment

Zojuist de 200mm Dobson besteld, vooralsnog zonder accessoires. De cheshire zal de eerste aankoop na deze gaan worden. Hopelijk kan ik deze week al wat waarnemingen gaan doen. Hartelijk dank voor jullie informatie allen!

Comment

Veel plezier ermee!

Comment

Dat is een prachtige kijker waar je een flinke tijd mee vooruit kan. Gefeliciteerd en veel plezier ermee! Enne... Ik ben benieuwd naar je avonturen, lees graag nog eens hoe het je ermee vergaat

Comment

Goede keuze; ga je veel plezier van hebben.

Comment

Working...
                                X