Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarnemen met een groep?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Waarnemen met een groep?

Ik ben ook net begonnen en heb een Meade ETX 70AT gekocht en ik vroeg me af of er ook groepjes zijn die bij elkaar komen om met het mooie weer de sterren samen te kijken en wie weet met een biertje of Radler erbij. Ik heb gisteren naar Jupiter gekeken via de Go To en ik kon hem maar niet vinden. Maakt het wat uit als je in huis achter glas maar wel in het donker staat?

Blotebillenfabriek, open even een nieuw topic voor je vraag, dan kunnen we je vast verder helpen.

Comment

Thnx markleeman en idd, Blotebillenfabriek, aub ff een ander topic. Ik wilde de post al splitten naar een apart topic maar ik blijk een moderator met maar half moderatorrechten te zjin
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

@Blobifa
        Je vraag heb ik op meerdere verzoeken in een apart topic geplaatst.
        Op sterrenwachten en tijdens observatie-acties wordt vaak met meerdere mensen tegelijkertijd waargenomen. Of daarbij al dan niet alcoholvrij bier wordt gebruikt, zul je moeten informeren.
        Het waarnemen van Jupiter vanachter een raam kan alleen met heel lage vergrotingen, bij hogere vergrotingen vervormt een raam het beeld. Als de Goto Jupiter niet kan vinden, staat de montering niet correct opgesteld. Jupiter kun je echter wel handmatig vrij eenvoudig vinden.
        Last edited by John Baars; 11-07-18, 20:45. Reason: Typo.
        Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Vanachter glas waarnemen is niet zo'n goed idee hoor, zoals John zegt krijg je al snel onscherp beeld. Daarnaast dient een goto doorgaans uitgelijnd te worden op één of meerdere sterren, dat lijkt mij niet eenvoudig als je vanachter een raam maar een beperkt deel van de hemel kan zien.

Een object als Jupiter moet je niet met goto gaan zoeken hoor, die is zo helder dat je hem sneller te pakken hebt door zelf te richten.

Heb je al een sterrenkaart/planetarium programma zoals Stellarium? Dat kan ik erg aanbevelen, je kan daarmee ieder moment van de nacht de hemel simuleren, zien waar sterren/planeten/etc op dat moment staan en erop inzoomen, etc. Stellarium is zelfs helemaal gratis!

Welke regio woon je (ivm gezamenlijk waarnemen)?

Comment

Originally posted by markleeman View Post
            Vanachter glas waarnemen is niet zo'n goed idee hoor, zoals John zegt krijg je al snel onscherp beeld. Daarnaast dient een goto doorgaans uitgelijnd te worden op één of meerdere sterren, dat lijkt mij niet eenvoudig als je vanachter een raam maar een beperkt deel van de hemel kan zien.

Een object als Jupiter moet je niet met goto gaan zoeken hoor, die is zo helder dat je hem sneller te pakken hebt door zelf te richten.

Heb je al een sterrenkaart/planetarium programma zoals Stellarium? Dat kan ik erg aanbevelen, je kan daarmee ieder moment van de nacht de hemel simuleren, zien waar sterren/planeten/etc op dat moment staan en erop inzoomen, etc. Stellarium is zelfs helemaal gratis!

Welke regio woon je (ivm gezamenlijk waarnemen)?
            Is het nu nog handig om een nieuw topic te maken na al meerdere antwoorden?

Comment

Zoals in post #4 te lezen is heeft John al een apart topic van je eerste bericht gemaakt, dus nee dat is niet nodig

Comment

Er worden trouwens regelmatig star party's georganiseere vanuit dit forum! Afgelopen nacht nog heeft een stel mensen waargenomen op de Afsluitdijk. Kijk even in het Starparty's subforum naar de locatie wara je het dichtst bij woont.
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Zoals oetie zegt, kijk even in het Starparty-forum. Je kunt je ook abonneren op een topic, zodat je vanzelf een berichtje krijgt als iemand een waarneemavond op één van deze plekken organiseert.

Originally posted by markleeman View Post
                  Vanachter glas waarnemen is niet zo'n goed idee hoor, zoals John zegt krijg je al snel onscherp beeld.
                  Met een glas ook niet . Ook onscherp beeld.
                  "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Ik dacht eigenlijk zo dat er mensen zijn die beginnen en die het prettig vinden als er ervaren mensen bij zijn. Ik ben zo nieuw dat ik via de doos van
                    een ETX 70AT moet waarnemen waarvoor bepaalde mm oculair voor zijn. Zo krijg ik ook het idee dat ik niet de goede telescoop heb gekocht omdat
                    ik 25 mm mis. En met deze warmte moet het gezellig kunnen zijn.

Comment

Working...
                    X