Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zoeker afstellen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zoeker afstellen

Hallo allemaal.

Ik heb een probleem; als ik een ster/ planeet door mijn zoeker zie ( precies in het midden op het kruis) dan zie ik hem niet door de telescoop zelf :scratch: :help: wat kan ik er aan doen :S:S
    Of all the things I' ve lost...
    I miss my mind the most...

Re: Zoeker afstellen

Origineel geplaatst door Niels
    Hallo allemaal.

Ik heb een probleem; als ik een ster/ planeet door mijn zoeker zie ( precies in het midden op het kruis) dan zie ik hem niet door de telescoop zelf :scratch: :help: wat kan ik er aan doen :S:S
    Hoi Niels

Het beste kan je eerst een object in je oculair zetten het liefst de maan aangezien deze makkelijk te vinden is zonder zoeker. Als je dan de maan in je oculair hebt ga je je zoeker afstellen zodat ook daar de maan in te zien is. Daarna kan je de zoeker nog beter afstellen door gebruik te maken van een ster je zal nu de ster wel in je zoeker zien aan gezien je eerst hebt afgesteld op de maan. Als de ster dan ongeveer midden in je oculair staat zet je nu de ster ook midden in het kruisdraad van je zoeker en klaar.

Grtn Patrick

Commentaar

heel erg bedankt :thumbup: :thumbup: :alien: :hello2:
      Of all the things I' ve lost...
      I miss my mind the most...

Commentaar

overdag op een verre lantaarnpaal wil ook goed

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
          idd, staat tenminste stil
          "I canna' change the laws of physics captain!"

Commentaar

Origineel geplaatst door Unstablewarpfield
            idd, staat tenminste stil
            Klopt alleen heb ik helaas niet de luxe van een landobject dat ver genoeg weg staat om te gebruiken. Vandaar mijn uitleg zoals hierboven + waneer je een lantarenpaal gebruikt wil je toch altijd nog even fine tunen op een ster zeker waneer je een goto montering hebt.

Commentaar

Niet iedereen heeft een object van een km afstand ofzo. dat is waar

Maar gebruik jij je zoeker nog op je goto ? dat klopt eigenlijk niet ..
              :lol:

Commentaar

Niet iedereen heeft een object van een km afstand ofzo. dat is waar

Maar gebruik jij je zoeker nog op je goto ? dat klopt eigenlijk niet ..
                :lol:
                O nee ik zal toch 3 referentie sterren moeten hebben voordat de goto ook daadwerkelijk goed is en dat zal niet meevallen zonder zoeker. ottytrain1: ottytrain1:
                en nee ik gebruik geen gewone zoeker maar een telrad die vind ik net iets beter werken

Commentaar

Origineel geplaatst door viper28

O nee ik zal toch 3 referentie sterren moeten hebben voordat de goto ook daadwerkelijk goed is en dat zal niet meevallen zonder zoeker. ottytrain1: ottytrain1:
                  en nee ik gebruik geen gewone zoeker maar een telrad die vind ik net iets beter werken
                  Het was een beetje lol .. een zoeker en een goto

Zo doe ik het, we hebben dezelfde montering.
                  Ik gebruik de zoeker alleen voor de eerste ster ( als hij niet in het beeldveld komt) daarna ga ik tot 150/200 x vergroten en stel de eerste ster met een kruisdraad in. de volgende sterren zijn altijd in het beelveld van een kleine vergroting,ook met de volgende sterren vergroot ik ver om een goede precisie te krijgen in de goto.

Zo werkt het lekker en zijn goto's tot 150x en op de ccd in beeld

Commentaar

Werken...
                  X