Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat voor lenzen heb ik nodig?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Wat voor lenzen heb ik nodig?

Hoi, ik heb sinds kort de Skywatcher Maksutov telescope MC 127/1500 SkyMax BD AZ-S GoTo gekocht en ben er tot nu toe erg blij mee. Maar wat voor lenzen heb ik nodig, ik heb nu de standaard lenzen, de super 10 long eye relief, super 25 wide angle long eye relief en de 2x barlow.

Groet,
    Patrick

Tja, eigenlijk heb je al een aardig setje om mee aan de slag te gaan, dus noodzaak om iets extra's aan te schaffen is er eigenlijk niet. Mijn eerste advies is daarom ook: ga gewoon eerst eens kijken met de oculairen (zo worden die "lenzen" genoemd). Zo doe je wat ervaring op, en merk je ook sneller beperkingen en verschillen.

Mocht je toch wat erbij willen kopen, dan kun je denken aan het volgende:
    a) iets tussen de 25 en 10mm in, bijvoorbeeld een 15mm plossl. Daarmee maak je in jou kijker 100x vergroting, net wat minder stevig dan de 150x die je 10mm geeft (de stap van 60x naar 150x is best groot).
    b) je kiest een oculair met maximale beeldhoek in jou kijker. Je wordt beperkt door de 1.25" insteek maat van de kijker, met bijvoorbeeld een Explore Scientific 24mm 68graden bereik je een beeldhoek aan de hemel van 1 graad. Dit is fijn om te hebben voor de grotere deepsky objecten (hoewel je door de lange brandpuntafstand van de kijker nooit écht mooi overzicht zal krijgen van de echt grote objecten zoals m31 en m42).
    c ) een nog nét wat korter oculair dan de 10mm die je nu al hebt. Bijvoorbeeld een 8mm plossl. Daarmee win je wat in beeld kwaliteit en bereik je net wat meer vergroting, nl. 187x. Ik gok dat die vergroting een mooi maximum is voor zo'n 127mm mak, boven de 200x lijkt mij sowieso te gortig voor zo'n kijker.

Bij opties a) en c) kun je natuurlijk ook naar wat luxere oculair typen kijken, maar dat hangt uiteraard af van je budget.
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Comment

Helemaal met Markleeman eens, ga gewoon eerst kijken met wat je hebt. Upgraden kan en dan zijn de genoemde opties prima, je budget is dan de bepalende factor: de prijs voor 1.25" oculairen loopt van ongeveer EUR 10 tot EUR 1000, dus je kan het zo gek maken als je wilt.
      WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | SW AZ GTi | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Comment

Working...
      X