Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deep Sky

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Deep Sky

Kan ik deel Sky zien vooral in sterrebeeld
    grote beer
    herecluse
    teleschoop 70/700
    ocluairs 12,25.5
    barwlolens 1.5 3.0
    Last edited by John Baars; 05-05-18, 20:38.

Kun je misschien uitleggen wat je bedoeld? De grote beer is duidelijk herkenbaar. Hercules begint laag, maar klimt al snel wat hoger.
    Misschien kun je ook kijken of je de sterrenbeelden kunt gaan herkennen met wat sterren erbij? Dat betekend dat je bij het zoeken van voorwerpen het steeds makkelijker gaat krijgen. En vergeet vooral Stellarium niet te installeren op je pc. Dat is een planetarium programma die ervoor zorgt dat je kan zien wat er bij jou te zien is. Ook kun je de gegevens van je telescoop en oculairs invoeren en kun je zien wat je kunt verwachten. Alleen maakt stellarium gebruik van foto's voor de objecten. Dat is voor visueel niet vergelijkbaar, maar het geeft je een idee van je beeldveld en wat je kunt verwachten.

Succes
    130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod

Comment

Originally posted by ArnoM View Post
      Kun je misschien uitleggen wat je bedoeld? De grote beer is duidelijk herkenbaar. Hercules begint laag, maar klimt al snel wat hoger.
      Misschien kun je ook kijken of je de sterrenbeelden kunt gaan herkennen met wat sterren erbij? Dat betekend dat je bij het zoeken van voorwerpen het steeds makkelijker gaat krijgen. En vergeet vooral Stellarium niet te installeren op je pc. Dat is een planetarium programma die ervoor zorgt dat je kan zien wat er bij jou te zien is. Ook kun je de gegevens van je telescoop en oculairs invoeren en kun je zien wat je kunt verwachten. Alleen maakt stellarium gebruik van foto's voor de objecten. Dat is voor visueel niet vergelijkbaar, maar het geeft je een idee van je beeldveld en wat je kunt verwachten.

Succes
      Ja dat snap ik maar kan ik die waarnemen met me teleschoop
      thanks

Comment

Originally posted by Ruben2003 View Post

Ja dat snap ik maar kan ik die waarnemen met me teleschoop
        thanks
        Probeer het uit

Begin met M13, M92, M81 en M82, of je die kunt vinden. Vooral M13 is makkelijk te vinden in het lijf van Hercules.
        Koen
        Sky-Watcher Skyliner-200P | Celestron FirstScope | 7x50 Binoculair

Comment

Sterrenbeelden als de Grote Beer en Hercules zijn erg groot aan de hemel en met je telescoop zie je maar een klein stukje. Dus sterrenbeelden bekijk je met het blote oog. Een telescoop gebruik je om specifieke objecten, zoals de Maan, planeten, sterrenhopen, nevels en sterrenstelsels te bekijken.
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro

Comment

Ik zou beginnen met M13.
            Het moeilijkste van die zoektocht is het ontdekken hoe precies dat lijf van Hercules aan de hemel staat. Daarvoor heb je heel hard Stellarium nodig.
            Click image for larger version  Name:	M13.png Views:	1 Size:	220.4 KB ID:	1378182

Vergeet Jupiter niet, vanaf 00.18 uur komt er een maantje (Europa) voor de bol van de planeet langs. Vooral aan de rand van de planeet zul je zowel het maantje zelf als de schaduw van het maantje op de bol kunnen zien. Wat later zie je alleen de schaduw nog. Dit alles is goed zichtbaar met jouw kijker.

Edit: Ik had me toch wat vergist in de zichtbaarheid ivm die lage stand. Het zien van die schaduw moet in je telescoop een flinke dobber geweest zijn! Sorry!
            Last edited by John Baars; 06-05-18, 00:11. Reason: Zie edit.
            Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Beste Ruben, volgens mij heb je het internationaal space station over zien komen, dit apparaat valt om de aarde heen met een snelheid van drie maal de snelheid van een vliegtuig, je kunt dit zien op hemel waarnemen .com. het iss.vliegt in een anderhalf uur om de aarde maar je kunt hem niet iedere keer zien.hij vliegt op 4o km hoogte en het inhalen duurt ongeveer een dag.mvr gr jan bonte.deventer

Comment

Even een correctie. ISS raast met een snelheid van zon 28.000 km/uur (een keer of 30 sneller dan een passagiersvliegtuig) op een hoogte van zon 400 km (40x hoger dan een passagiersvliegtuig) rond de aarde. Desondanks is ISS perfect te zien, mocht hij op het goede moment overkomen.
                C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

'Deep Sky' is oorspronkelijk de verzamelterm voor alles in het Heelal dat geen deel uitmaakt van ons Zonnestelsel. Dat zijn dus losse sterren, dubbelsterren, gekleurde sterren, groepen sterren, allerlei soorten nevels, melkwegstelsels, groepen melkwegstelsels, enz enz enz.

Tegenwoordig vinden veel mensen dat sterren geen Deep Sky zijn. Dat is niet heel handig, want heel veel sterren die je met het blote oog kan zien zijn dubbelsterren, dus het makkelijkst te vinden van alle Deep Sky objecten die er zijn. Telescoop erop richten en klaar.

What where the skies like when you were young?

Comment

Working...
                  X