Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke is nou beter

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Welke is nou beter

Welke is beter en waarom?

Sky watcher 130 900 of Konus 144 500
    Last edited by sixela; 13-03-18, 22:34.

Konus is nou geen kwaliteits merk, dus ik zou dr SW nemen
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Ok dankje

Comment

Bedoel je deze en deze?
        De laatste wordt inmiddels niet meer gemaakt voor zover ik weet, maar zal nog wel verkrijgbaar zijn. De bijgeleverde oculairen zijn niet echt berekend op zo'n korte brandpuntsafstand, kan ik je nu al melden.

Lees in onze astrowiki eerst dit eens door: http://wiki.waarnemen.com/index.php/..._en_telescopen
        en vergeet vooral de stickies in https://www.astroforum.nl/forum/begi...met-astronomie niet. Daarin staat een hoop info over telescopen.
        Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Dankje wel ben gered van de Konus

en ik ga de telescoop van marktplaats kopen van daar

maar de sw is een goede telescoop ?

Comment

Ja die 130/900 SW is een goede telescoop. Diversen hier hebben hem. Ziehier een schetsverslag met een 130mm. Ik weet dat de EQ-2 montering en driepoot waarop hij verkocht wordt niet direct de meest stabiele is. Je gaat dan op den duur toch uitkijken naar een zwaardere montering. Of je gaat gelijk voor een montering die veel stabieler is; een Dobson montering. Die zien er zo uit: https://www.astromarket.org/telescop...-150p-6-dobson

Waarschuwing: Hoed je voor Newton-telescopen in de 114mm klasse die heel kort lijken, maar toch een brandpunt van 900mm of 1000mm hebben. Daar zit dan een kwetsbaar en niet zo'n hoogwaardig lenzensysteem in dat onscherpte genereert en bovendien eenmaal ontsteld geraakt niet of nauwelijks meer goed te krijgen is voor een relatieve leek. Ver weg van blijven. Ik heb er diverse op Marktplaats gezien; niet voor niets worden ze te koop aangeboden.......
            Last edited by John Baars; 13-03-18, 22:51.
            Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Nee deze is lang ik kan wellicht een link sturen

Comment

Ik heb de link ontvangen. De 130/900 is er inderdaad een van het langere type.
                De waarschuwing was bedoeld voor de extreem korte 114mm types met toch een heel lang brandpunt. { ziet eruit als een kort dingetje (500mm) , maar heeft toch een brandpunt van 1000 mm }

Comment

De broegere 130/900 had een sferische spiegel. Geen ramp omdat die lang is (en alvast beter dan de catadioptrische-Newton-prultelescopen) maar toch niet even goed als pakweg een 150mm Dob of zelfs een Heritage 130p. En een EQ2 draagt die niet altijd met evenveel gemak, dus persoonlijk liever een kleine Dob.
                  Last edited by sixela; 18-03-18, 17:58.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Originally posted by sixela View Post
                    De 130/900 heeft een sferische spiegel. Geen ramp omdat die lang is (en alvast beter dan de catadioptrische-Newton-prultelescopen) maar toch niet even goed als pakweg een 150mm Dob of zelfs een Heritage 130p. En een EQ2 draagt die niet altijd met evenveel gemak, dus persoonlijk liever een kleine Dob.
                    Opmerkelijk. Ik dacht altijd dat de spiegel parabolisch is.http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=1390 Zijn er ook kijkers van dit type met een sferische spiegel?
                    Maar sowieso eens met de suggestie van een 150mm Dob.
                    Last edited by John Baars; 16-03-18, 14:11. Reason: typo

Comment

Een 130/1000 mag op zich nog net een sferische spiegel hebben. Zoals deze: https://www.bresser.de/en/Astronomy/...ical-Tube.html Maar in andere advertenties staat ook dat er een parabool in zit. In Ieder geval zal hij wel ok zijn. Alleen de vangspiegel is wat groot met 45mm, wat op zich ook wel weer handig is als je 2"-oculairen wilt gebruiken.
                      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Originally posted by John Baars View Post

Opmerkelijk. Ik dacht altijd dat de spiegel parabolisch is.[URL="http://www.robtics.nl/product_info.php?cPath=21_878_369&products_id=1390 "]
                        De oude blauwe hadden nog een sferische spiegel, intussen zijn het paraboloidische geworden, zie ik. De 130/650 is altijd parabolisch geweest.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Twee jaar geleden twijfelde ik ook tussen de 130/900 en de 130/650.

https://www.astroforum.nl/forum/begi...kywatcher-130m

In dat topic werd door Robtics aangegeven dat de langere geen parabool was. Maar dat is alweer twee jaar terug.

Ikzelf ben uiteindelijk voor de 130/650 gegaan. En ben na twee jaar nog steeds super te vrede.
                          130mm/650mm newton | 40mm Coronado PST | 254mm/1200mm dobson | 20x80 verrekijker

Comment

Working...
                          X