Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuw op het astroforum. hulp gezocht nieuwe telescoop!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nieuw op het astroforum. hulp gezocht nieuwe telescoop!

Hallo,

Mijn naam is yelmer, nieuw op het forum, niet nieuw in de astronomie. Ik heb een oude kijker die niet voldoet aan mijn eisen, en ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Ik wil graag een nieuwe telescoop kopen, en daarmee zoveel mogelijk objecten van de messierlijst afwerken. Ik heb erg veel afgezocht op internet (werd er bijna letterlijk gek van), en kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk een table top 4 inch dobsonian wil (andere suggesties zijn meer dan welkom). Ik verwacht niet al te veel ervan voor rond de 160 euro maar ik hoef ook niet uitzonderlijke beelden. Een wazige vlek als nevel, en ik krijg al kippenvel haha. .

Hieronder even de checklist, en ik zie ontzettend graag reacties tegemoet.

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien,
    door ervaring weet ik wat ik ongeveer kan verwachten. Ik weet dat het vooral belangrijk is om niet hele hoge verwachtingen te hebben.

-a. Wat stel je je er op dit moment van voor,
    dat dus

-b. Is het een impuls(aankoop)?
    zeker niet.

-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
    Ja

-d. Heb je al een kijker?
    Ik heb een oude starlux refractor telescoop en een 7x50 verrekijker die ik veel gebruik.

-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
    Nee.

2. Wat wil je met de telescoop doen?
    DSO waarnemen. Zoveel mogelijk objecten van de Messierlijst af kunnen tekenen!

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
    door middel van starhoppen. ben al in het bezit van de pocket star atlas

4. Wat is je budget?
    max 160 euro, ik wil een relatief kleine telescoop, super contrast en maximale vergroting is niet nodig. Het liefst de goedkoopste telescoop om deep sky objecten te zien.

-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
    inclusief

5.Hoe belangrijk vind je planeten?
    niet zo belangrijk.

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
    heel belangrijk

7. Waar ga je kijken?
    thuis, misschien op andere plekken.

7a. Hoe donker is je achtertuin? In welke plaats is dat?
    woon aan de zuidelijke rand van groningen. redelijk donker

7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
    ik kijk vanaf een balkon gericht op het zuiden, aan de noord, oost, en westelijke kant heb ik muren naast me (wat dus licht blokkeert van de drukke stad). alleen het zuiden is zichtbaar.

7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
    Ja, naar donkere plekken

7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
    Geen idee.

7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
    Groningen

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
    hoe lang ik kan. Wanneer het helder is zit ik zo 2/3 uur buiten.

9. Wat kun je dragen?
    tja,.. zeg het maar...

-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
    niet te veel

-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
    ik vrees dat dat de fiets wordt. des noods auto

10. Is 2e hands een optie?
    Liever niet.

11. Later interesse in fotografie?
    nope

Een duidelijke voorkeur voor deepsky objecten, dus je gaat dan best voor maximale spiegeldiameter bij een reflector-type telescoop: een dobson.

Heel veel goede feedback en reviews gekend voor deze kijker:
    https://www.astromarket.org/telescop...xtube-130mm-f5

Voor een klein beetje extra euri heb je ook deze:
    https://www.astromarket.org/telescop...ssier-5-dobson
    Deze heeft dezelfde opening maar meer solide, dichte buis wat helpt om omgevingslicht weg te houden van de vangspiegel en focusser.

Je kan ook tweedehands websites in de gaten houden, daar verschijnen soms 20cm dobsons voor 200 euro of minder.
    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Welkom op dit Forum! Leuk dat je je hobby in het Astroforum wil delen.
      Bedankt voor het invullen van de checklist. Daardoor kon TomC je goed gericht adviseren.
      Alvast veel succes gewenst met de Messier-tocht. Met die kijkers is dat goed te doen, de wat zwakkere Messiers op een donkerder locatie dan de stad ook.
      Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

+1 voor de 13cm Heritage die TomC in zijn eerste link noemt. Zeker als je op de fiets wilt stappen om op een donkere locatie te geraken! De ingeschoven buis past nl. prima bij de overige accesoires in een niet al te kleine (rug)tas, het onderstel zet je op je bagage drager achterop, hang je gewoon over je stuur of hou je desnoods in de hand.

Wel is het handig om een kap om de kijker te maken, tegen aanslag van vocht op de optiek en schuin invallend licht. Ik heb deze zelf als eens gemaakt van een Yogamatje (3 euro bij de Decathlon): https://www.astroforum.nl/forum/visu...-nieuwe-kijker.

Comment

Ook een leuke -- iets robuuster dan een Heritage 130mm maar een iets kleinere opening:

https://de.telescope.com/catalog/sea...rd=astrodazzle

Maar die heeft tijdens de feestdagen zoveel succes gehad (die werd met flink wat korting aangeboden) dat die voor april niet leverbaar is, althans niet bij Orion zelf (in de VS wel, maar in Europa niet).
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Mooie modellen, ga ze allemaal even goed bekijken! Heb toevallig vandaag zo'n kleine 3,5 inch dobson gekocht. 15 euro op marktplaats zo goed als nieuw. Kon ik niet laten gaan.. (skywatcher heritage 76). Volgende maand 1 van deze bovenste aanschaffen.

bedankt voor de hulp!

Comment

Originally posted by magmion2310 View Post
              (...)Heb toevallig vandaag zo'n kleine 3,5 inch dobson gekocht. 15 euro op marktplaats zo goed als nieuw. Kon ik niet laten gaan.. (skywatcher heritage 76). (...) bedankt voor de hulp!
              Haha,de nood was hoog!! Ik geef je geen ongelijk
              Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Die korte 76mm kijkertjes zijn leuk en handig, maar als je ontgoocheld bent door de beelden bij hogere vergroting: het hoort bij de optische formule (erg korte sferische spiegel), en met een andere telescoop wordt het een pak beter. Die dingen zijn vooral als breedveldkijkers leuk; beschouw het een beetje als een verrekijker op statief, met een veel stabileler beeld en waarmee je toch iets meer mee kunt vergroten (met enig verlies aan scherpte).

Voor 15 euro natuurlijk geen enkel probleem en een uitstekende koop, aan de originele prijs soms wat weggegooid geld als je wat had kunnen doorsparen (een maand geleden was er voor 81 euro de 100mm SkyScanner, en die heeft veel betere optiek; ondertussen is die wel weer terug wat duurder).
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Originally posted by sixela View Post
                  Die korte 76mm kijkertjes zijn leuk en handig, maar als je ontgoocheld bent door de beelden bij hogere vergroting: het hoort bij de optische formule (erg korte sferische spiegel), en met een andere telescoop wordt het een pak beter. Die dingen zijn vooral als breedveldkijkers leuk; beschouw het een beetje als een verrekijker op statief, met een veel stabileler beeld en waarmee je toch iets meer mee kunt vergroten (met enig verlies aan scherpte).

Voor 15 euro natuurlijk geen enkel probleem en een uitstekende koop, aan de originele prijs soms wat weggegooid geld als je wat had kunnen doorsparen (een maand geleden was er voor 81 euro de 100mm SkyScanner, en die heeft veel betere optiek; ondertussen is die wel weer terug wat duurder).
                  precies, voor 15 euro geen probleem. Ik verwacht er ook weinig van. Weet nu al wel bijna zeker dat die heritage 130P flextube de volgende wordt... Ben erg benieuwd hoe het beeld van nevels daar van is..

Comment

Originally posted by John Baars View Post

Haha,de nood was hoog!! Ik geef je geen ongelijk
                    Absoluut, alleen zo jammer van de bewolking....

Comment

Hoe nevels eruit zien hangt in grote mate af van de hoeveelheid lichtvervuiling. Die kun je trouwens nooit helemaal wegcompenseren met meer opening...

Comment

Working...
                      X