Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen 2ehands telescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Scherpstellen 2ehands telescoop

Hallo iedereen,
    ik heb vandaag een 2ehands telescoop gekocht voor 6euro, omdat het toch altijd al een kinderwens was om een telescoop te hebben. En toen ik die zag in de winkel dacht ik, dit is m'n kans. In de winkel heb ik erdoor gekeken en alles was scherp, dus ik zag er niks mis mee... Ik weet helemaal niets over deze dingen en ben dus even gaan googlen, omdat ik de telescoop niet scherp kreeg thuis(alles tot een 2-tal meter verder is scherp, daarna wordt het hoe verder hoe waziger). En kwam ik erachter dat oculairs(?) hier misschien iets aan kunnen doen. Ik ben me ervan bewust dat niet alle onderdelen die er oorspronkelijk bij zaten, meegeleverd zijn. Zo bezit ik momenteel enkel de 'behuizing' zonder dat buisje vanboven waarmee je op een hemellichaam kan richten, en het statief. De lens waar je doorkijkt kan wel uitgedraait worden, en ik merk dat dit ervoor zorgt dat ik ergens op inzoom.
    Nu is mijn vraag, kan ik nog iets met deze telescoop doen om hem toch scherp te kunnen stellen op bvb de maan? En zou het mogelijk zijn om een oculair te kopen die toch op deze telescoop past?
    Op de telescoop staat dit te lezen: Science tech, coated optics, dia.= 60mm, f= 700mm.

Alvast bedankt!

Oculairs horen bij een telescoop, ja. Zonder oculairen kan je alleen dingen vlakbij scherp zien, net als met een loep.

Ze zijn gelukkig los te koop. Belangrijk is dat ze in de focuseerinrichting passen. Er zijn voor kleine telescopen twee maten: 24.5 mm en 31 mm. De tweede maat zie je vaker als 1.25 " (inch). De maat is de diameter van het buisje dat je in de focuser schuift. 24 mm oculairen worden in Nederland niet meer verkocht, maar er zijn verloopstukjes om in een 24 mm focuser een 31 mm oculair te steken.

misschien dat je wat foto's van je telescoop met alle bijbehorende onderdelen kan posten.
    What where the skies like when you were young?

Comment

Plaats eens foto's van eat je allemaal hebt. Dan kun je nauwkeurigste feedback krijgen.
      Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
      Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

svdwal Skyscanner , dit zijn enkele foto's van de telescoop, hopelijk zijn jullie er wat mee. Ik ben al blij om te horen dat oculairs los te koop zijn!
        Attached Files

Comment

Wat is de diameter van de opening van het buisje op foto's 1 en 3?

Comment

svdwal de diameter is2.5cm binnenkant en 3cm buitenkant.

Comment

Ok, dat is helaas de maat van de oculairen die niet meer normaal te krijgen zijn.

Je hebt de volgende opties: deze adapter https://www.teleskop-express.de/shop...it-24-5mm.html kopen, en een paar plossl-oculairen. Het nadeel van deze aanpak is wel dat je goed geld naar kwaad geld gooid, als de kijker van zichzelf niet zo heel best is. De adapter kost 25 euro en een plossl oculair los zeker ook. Je betaald dan 75 euro voor een kijkertje dat daar een tiende van gekost heeft.

Op zoek gaan naar 24.5 oculairen. Je zou eens kunnen informeren bij de plaatselijke sterrenkunde club, als die er is. Het is uberhaupt een goed idee om daar eens te gaan kijker als er 1 in de buurt is.

de kijker terugbrengen, en bij een echte kijkerzaak, Robtics, Ganymedes, of een zaak in het Belgische, een beginnerskijker kopen. Dat kost je 100euro, maar dan werkt het wel.

Comment

Ik heb nog zo'n oculair liggen. Een Kellner oculair met een diameter van 24.5mm. Dat is de goede maat, dus die past erin.

De vergroting van een telescoop bereken je door de brandpuntsafstand van de lens te delen door de brandpuntsafstand van het oculair. De brandpuntsafstand van jouw telescoop is 700 mm. De brandpuntsafstand van het Kellner oculair is 25mm. De vergroting met dit oculair wordt dan 700/25= 28X.

Je moet er rekening mee houden dat het beeld in een gewone astronomische kijker 180 graden omgekeerd is. Dat is normaal.
                Scherpstellen doe je door het buisje ( met het oculair erin) te verschuiven tot je een redelijk scherp beeld hebt, daarna fijnscherpstellen met de draaiknoppen.

Het oculair staat bij mij werkeloos. Als je hem wil hebben reken ik alleen verzendkosten. Reken dan op 6,50
                Stuur maar een PM voor nadere gegevens. (onder de knop Messages)

John Baars
                Click image for larger version

Name:	Kellner f25mm D24.5mm (541x640).jpg
Views:	1
Size:	98.6 KB
ID:	1357603
                Last edited by John Baars; 08-10-17, 19:54.
                Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Zonder lullig over te willen komen zou ik echt kijken of je de kijker nog terug kan brengen. De kijker in niet compleet en bovendien: zie ik het nu goed dat hij aan de achterkant beschadigd is en met siliconen weer inelkaar gelijmd? De kwaliteit van dit soort kijkertjes is over het algemeen ook niet best.

Met een oculair ben je er nog niet, op de foto's zie ik geen zoeker op de kijker, het zal hierdoor een lastige klus worden om objecten aan de hemel in beeld te krijgen. Daarnaast wil je bij een dergelijke kijker eigenlijk er ook een 90 graden inkijk hebben, in de huidige situatie steek je het oculair rechtstreeks achterin de kijker. Zonder 90 inkijk doormiddel van een diagonaal spiegel krijg je beslist last in de nek...

Ik heb als ik mij niet vergis ook nog wel ergens een 24.5mm oculair liggen, plus nog wel een heel simpel zoekertje. Als je in de buurt woont mag ze wel gratis af halen (regio Utrecht west).

Maar ik zou zelfs sterk overwegen om de kijker naar de prullenbak af te voeren, mocht deze niet meer door de winkel teruggenomen worden of je niet gratis de nodige accessoires kan vinden. Dit kijkertje is simpelweg geen verdere investering waard.

Wat dan wel? De tip om eens een lokale sterrenkunde club of sterrenwacht is zeker een goede. Als je het goedkoop wilt houden zou ik eens naar een 10x50 verrekijker oid kijken op marktplaats, je vind ze al voor 1 of 2 tientjes. Of evt. een gebruikte Skylux oid, die zijn er ook voor een paar tientjes. Ik denk dat je daarmee een leukere start van deze prachtige sterrenkunde hobby tegemoed gaat dan met de kijker die je nu in huis hebt.

Comment

Ik zou inderdaad, als budget het toelaat, je kinderwens nog wat meer ademruimte geven en iets fatsoenlijks kopen - iets dat echt gemaakt is om een beetje goeie beelden van de sterren en planeten op te leveren. Iets als een Skywatcher Heritage oid.
                    https://www.telescoop-expert.nl/skyw...-heritage-130p

Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm - QHY23 - TSFLAT 2 - QHY5L-II OAG
                    Het nauwkeurig waterpas zetten van je statief is tijdsverspilling.

Comment

Originally posted by Daniel Beetsma View Post
                      Ik zou inderdaad, als budget het toelaat, je kinderwens nog wat meer ademruimte geven en iets fatsoenlijks kopen - iets dat echt gemaakt is om een beetje goeie beelden van de sterren en planeten op te leveren. Iets als een Skywatcher Heritage oid.
                      https://www.telescoop-expert.nl/skyw...-heritage-130p
                      Bij de Astroshop: 173,- (met best price offer, excl verzending)

Astro Dazzle 121,- incl. verzending:
                      https://www.amazon.de/Orion-FunScope...s=astro+dazzle
                      Tip: Zet een bedrag van 80 euro op je amazon account, dan krijg je 8 euro cadeau, deze set is wel helemaal compleet.

Ik ben zelf als noob voor de heritage gegaan, omdat iedereen hier positief over is. Astro Dazzle kon ik weinig over vinden, maar schijnt ook erg goed te zijn: prijs/kwaliteit. Zie tips die ik heb gehad: https://www.astroforum.nl/forum/begi...oekt-telescoop

Comment

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik heb er zeker wat van opgestoken

Comment

In welke winkel heb je dit gekocht? Want dit is geen bruikbaar toestel en ruikt naar bedrog. Bovendien onherstelbaar beschadigd.
                          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Het gaat om een telescoop van 6 euro.
                            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Working...
                            X