Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke zou jij kiezen voor op reis....

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke zou jij kiezen voor op reis....

Click image for larger version  Name:	ed-refraktor-80mmf7-1000.jpg Views:	1 Size:	23.5 KB ID:	1354254Click image for larger version  Name:	ts-70mm-f6-ed-accessories-1000.jpg Views:	1 Size:	28.6 KB ID:	1354255
    De 80/560 double ED en de 70/420 double ED in dezelfde prijsklasse voor met name op reis en af en toe thuis gebruik.

Is de 80/560 te groot voor op reis en eventueel gebruik op een stevig fotostatief?

Is de grootte en het extra gewicht van de 80/560 de moeite waard ten opzichte van de 70/420?

De scopes worden gebruikt voor visuele waarneming.

Ik kan de knoop maar niet doorhakken.

Welke zou jij kiezen als je geen andere keuze hebt?
    Last edited by jaapio; 13-09-17, 18:37.

Ik gebruik de 70/420 in combinatie met een Horizon 8115 statief. Hierbij "hangt" de telescoop als het ware ondersteboven, om geen problemen te krijgen met het zwaartepunt. Kijk even hier, het ziet er ongeveer zo uit: http://www.ipernity.com/blog/robivory/806298

Met een 2" zenitspiegel en een ES 30mm/82 gr. oculair is het allemaal redelijk zwaar, het statief kan het aan, maar een nog zwaardere telescoop waarschijnlijk niet.
    Omni telescopio caelum est.

Comment

Moet de kijker ook echt mee in het vliegtuig?

Ik heb zelf een Skywatcher 80mm f/7.5 ED en als ik hem op reis mee zou willen nemen vind ik het nog een behoorlijk forse tubus. Die past niet echt in handbagage, en hij ljjkt mij te zwaar om op een fotostatief mee te nemen.

Die 70mm lijkt mij dan geschikter.

Als het niet in het vliegtuig hoeft: ik heb zelf een Skywatcher Flextube Heritage 130mm dobson kijkertje voor op reis.

Comment

Het hangt natuurlijk ook af van welk fotostatief je hebt. Is het er eentje die 25kg kan dragen dan maakt het allemaal niet uit.

Dat gezegd hebbende, de 70mm is kleiner en lichter en qua grensmagnitude en resolutie doet hij nauwelijks onder voor de 80mm. Je krijgt er ook nog eens een tas bij dus als reistelescoop zou ik voor de 70mm gaan.

Jarno

Comment

Ik gooi maar even de bekende knuppel....

Ik zou helemaal niet zo'n ding aanschaffen.

Ga voor een kofferdobson van temminste 20cm, dan zie je meer dan een pluisje. En die kunnen mee in de handbagage.
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Eens met Bert, Ik heb mijn 80 mm APO ook gekocht om hem op reis mee te kunnen nemen. Ben na 1 vakantie overgestapt op een 10" Alkaid. Die ging in Augustus probleemloos in een tasje mee als handbagage naar de VS (wel de 3 bevestigingsstangetjes voor de bananen eruit halen, die zijn bruikbaar als steekwapen vrees ik). Heen mocht ik hem even open maken , terug moest hij een keertje extra door de X-ray. Hier ligt hij stabiel op het bed van de Camper tijdens het rijden. Kost wel meer, maar de goede omstandigheden tijdens het reizen rechtvaardigen wel wat. M11, M22 maar ook bijvoorbeeld M8, hiermee vanuit Oregon ga ik niet snel vergeten.

Excuses als ik te ver off-topic ben.
            Click image for larger version  Name:	2017-08-11 23.21.39.jpg Views:	1 Size:	2.65 MB ID:	1354323
            Sumerian Optics 17,5" f4,1 Dobson, 10" f5 Alkaid op volgplatform / ES 80mm APO Triplet op SW AZ4 / Vixen SG 2,1 x 42 widefield binocular / Bushnell Legend Ultra HD 8 x 42

Comment

Hangt ervan af wat je er mee wenst te bekijken en vooral waar/hoe je op vakantie gaat. Vanop het balkon van je hotelkamer ben je toch beter af met de lenzenkijker vanop statief. Als het even kan zou ik dan voor de 80/560 gaan.

Als jouw vakantie zich eerder afspeelt in een situatie van kamperen/ vrijstaand vakantiehuis met toegang tot echt donkere locaties, dan zou ik niet twijfelen om voor een 20-25 (30?)cm kofferdob te gaan. Het kost een paar centen, maar dan heb je écht wat.

Natuurlijk is die 80/560 ook een erg mooi fotografie instappertje. Maar je wenst het visueel te houden, lees ik.

Choices, choices...
              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Met een fotostatief kan je bij sterke vergrotingen niet goed meer volgen. Je bent dan alleen nog maar aan het bijstellen en van echt waarnemen komt dan weinig terecht. Vanzelf ga je dan lager vergroten. Als je laag vergroot heb je bij een gewone achromaat met kleine opening en niet al te korte f/# waarde zodanig weinig last van secundair spectrum, dat ik denk dat een dure ED nog weinig meerwaarde biedt.

Ik zou dan voor een 70mm F500 Skywatcher gaan. https://www.astromarket.org/astrofot...e--finder-kit- (ik weet niet of Astromarket bevestigingsringen er bij levert, Teleskop-Service wel maar die is veel duurder.) Dit is in ieder geval de goedkoopste oplossing.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Misschien had ik ook moeten vermelden dat ik hem zo af en toe wil gebruiken voor aardse waarnemingen. Verder bedankt voor alle mooie suggesties en oplossingen.........maar wat nu als je tussen deze twee MOET kiezen.

Comment

De 70mm is een pak handiger op reis. Ik had 'm op eem mini-Berlebach met een Alt/Azkop en je krijgt alles in een rugzakje.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Verder bedankt voor alle mooie suggesties en oplossingen.........maar wat nu als je tussen deze twee MOET kiezen.
                      In dat geval zou ik voor geen van beide kiezen. Tenzij je nu onder schot wordt gehouden is er niemand die je verplicht te kiezen. Let wel, ik bedoel dit niet verkeerd. Zelf heb ik ook wel eens last van keuzestress en weet maar al te goed hoe zoiets nogal obsessief kan worden. Het is een dure aanschaf en zonde als geen van beide uitendelijk aan je wensen blijkt te voldoen. Laat het anders een tijdje rusten zou ik zeggen.
                      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Mijn stem gaat ook naar de 70mm. Ik heb zelf de 80/560 en ik moet er niet aan denken om die op een fotostatief te zetten, hoe stevig ook. Zeker als je er nog eens een 2" zenitspiegel + zwaar 2" oculair aan hangt. Je krijgt toch teveel trillingen. Rechtuit kijken gaat misschien nog wel, dus voor aardse waarnemingen zou het waarschijnlijk nog wel gaan. Maar die verdomde hemelobjecten hebben de neiging wat hoger te staan en dan werkt het niet prettig meer.

Ik heb ook de TS 60/330 Photoline, en zelfs die heb ik liever op een gewone Giromontering (met L-bracket, dan gaat het balanceren een stuk eenvoudiger!) dan op een fotostatief. Wat darkmatter aangeeft ben ik het roerend mee eens. De 60mm doet niet eens veel onder voor de 80mm, en de 70mm zit daar nog tussen, je gaat niet veel verliezen door voor deze te kiezen.
                        SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                        Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Bedankt voor alle reactie's. Ik denk dat ik eruit ben......

Comment

Working...
                          X