Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noob vraagje

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Smirnoff103 View Post
    Ik weet wel dat ik geen Hubble waardige zichten kan verwachten, maar ik had toch ergens gehoopt om bvb Jupiter zijn red spot te zien ofzo... mss te veel gevraagd dan met zoiets ?
    Ik had met die 20mm (zaterdag avond) zo goed als zeker Mars & Saturnus gezien (ten zuid-zuid-oosten , op iets van 10 - 20°) en dan ten zuid-oost-oosten op 80° graden een blauwe planeet, Uranus of Neptunus ?
    Wat bedoel je met "80°"? 80° hoog komen de planeten niet ;-). Als je ons de tijd van de observatie geeft kunnen we ook niet zeggen waar wat staat trouwens. Installleer gerust Stellarium op je PC om er wijs aan uit te raken. Dat gaat je meer vertellen dan heel wat gepingpong met het forum.

En neen, Neptunus en Uranus zal je wel niet met het blote oog gezien hebben. Jupiter is enorm helder en veel westelijker, tegenwoordig ongeveer op dezelfde hoogte als Saturnus (rond middernacht). De GRS is natuurlijk niet altijd te zien, en zelfs als Jupiter correct gedraaid staat, met een 70mm is dat _echt_ wel knap lastig tenzij voor iemand met heel veel ervaring; noem hem maar "kleine vaaloranje vlek" ;-).

Saturnus was heel scherp, maar gewoon te klein om echt in "detail" te zien, de Cassini belt had ik bvb heel graag willen zien maar was niet zichtbaar.
    Het is geen"belt" maar een scheiding in de ringen. Die moet je met deze telescoop net kunnen zien in ideale omstandigheden maar het is niet zo makkelijk en Saturnus staat de volgende jaren enorm laag; dat zorgt voor meer troebelheid door luchtturbulentie en ook voor atmosferische dispersie die het moeilijk maakt, zelfs met dat 4mm oculair.
    Last edited by sixela; 19-06-17, 15:54.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

In België, in de streek v Kortrijk

Comment

Originally posted by sixela View Post
        Wat bedoel je met "80°"? 80° hoog komen de planeten niet ;-). Als je ons de tijd van de observatie geeft kunnen we ook niet zeggen waar wat staat trouwens. Installleer gerust Stellarium op je PC om er wijs aan uit te raken. Dat gaat je meer vertellen dan heel wat gepingpong met het forum.

En neen, Neptunus en Uranus zal je wel niet met het blote oog gezien hebben. Jupiter is enorm helder en veel westelijker, tegenwoordig ongeveer op dezelfde hoogte als Saturnus (rond middernacht). De GRS is natuurlijk niet altijd te zien, en met een 70mm is dat zelfs als Jupiter goed georiënteerd staat_echt_ wel knap lastig tenzij voor iemand met heel veel ervaring; noem hem maar "kleine vaaloranje vlek" ;-).
        Ja ik schat op iets van 80° (toch wel vrij scherp want heb redelijk wat moeten draaien aan de telescoop tov Saturnus & Mars. Was toen rond 0:00 - 1:00 zaterdagavond (toen wat het bij ons heel helder), het was toen echt wel een blauw puntje, tov de andere die ik gezien waren die veel witter / geler (of zelf rode voor Mars). Kan natuurlijk een andere ster geweest zijn en geen planeet. Maar ik zal jullie tip volgen en die app installeren.

Originally posted by sixela View Post
        Het is geen"belt" maar een scheiding in de ringen. Die moet je met deze telescoop net kunnen zien in ideale omstandigheden maar het is niet zo makkelijk en Saturnus staat de volgende jaren enorm laag; dat zorgt voor meer troebelheid door luchtturbulentie en ook voor atmosferische dispersie die het moeilijk maakt, zelfs met dat 4mm oculair.
        Ik weet het wel, maar wordt toch zo genoemd ?
        (ik was eerst op die "new horizons" en daarna op die Cassini sonde gestrand, met die die Cassini nog steeds "actief" is ben ik die beginnen volgen, oa via hun Snapchat & Twitter account en zo eigenlijk de stap gezet om een telescoop te kopen. Mss was ik zo'n soort afbeeldingen aan het verwachten )

Misschien ga / ging ik er te veel van uit dat "hoe groter, hoe beter" maar ik begin dus in te zien dat het niet zo logisch is.
        Last edited by sixela; 19-06-17, 15:55.

Comment

Sterren zijn gekleurd, een blauwe ster hoeft geen planeet te zijn. Kijk alvast eens naar Albireo en geniet van het spektakel.

De Cassini-scheiding is in het Engels "Cassini gap" of "Cassini division".
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

In België, in de streek v Kortrijk
            Ok, da's nogal uit de buurt, ik woon in regio utrecht, nederland.

Comment

Er is in het Kortrijkse een heel mooie vereniging. ' AVK 'in Vichte. Astronomische VriendenKring. Forumlid Philipdo is er lid van.
              Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Over een minder dan een uurtje is de GRS er op Jupiter.
                130mm/650mm newton | 40mm Coronado PST | 254mm/1200mm dobson

Comment

Niks gezien althans ik niet Gisteren gekeken tussen 0 & 1:00 naar (hoop ik) Jupiter maar niks van vlekje erop gezien

Comment

Niks gezien : Gisteren gekeken tussen 0 & 1:00 naar (hoop ik) Jupiter maar niks van vlekje erop gezien
                    Wel...als je niet eens zeker weet dat het Jupiter was waar je naar keek, hoef je niet eens naar een subtiel iets als de GRS te zoeken natuurlijk. Ik herhaalde het al ontelbare keren: eerst 'leren kijken' , dan pas 'zie' je.
                    Zoek ook even op hoeveer die planeet van onze aardbol verwijderd staat? En realiseer je dan ook even dat je door een lichtsoep én LUCHTsoep kijkt. Dan weet je dat het niet zo eenvoudig is hoor.
                    Ik gaf de tip naar AVK. Als je daar iets mee doet, dan kan je veel leren....

Comment

Originally posted by jeanpierre View Post
                      Ik gaf de tip naar AVK. Als je daar iets mee doet, dan kan je veel leren....
                      PM was toen al verstuurd naar die zekere Philipdo

Comment

PM was toen al verstuurd naar die zekere Philipdo
                        PRIMA !!! ik bel hem straks even op.

Comment

Niks gezien althans ik niet Gisteren gekeken tussen 0 & 1:00 naar (hoop ik) Jupiter maar niks van vlekje erop gezien
                          Even losstaand van de GRS, heb je zoiets als dit gezien? Een schijfje met twee of meer donkere banen erop:
                          https://www.flickr.com/photos/53964904@N07/4996919311

Zo ja, dan heb je zeker weten Jupiter gezien! Ik ben vrij zeker dat qua Jupiter rotatie de GRS zichtbaar moet zijn geweest rond dat tijdstip (zelf niet gezien), maar Jupiter stond al vrij laag, wat de zichtbaarheid zal hebben bemoeilijkt.

Comment

En de GRV is met zo'n kleine opening moeilijk te herkennen tenzij ze echt centraal ligt. En het blijft natuurlijk de "iets oranjere en lagere dan de rest" vlek op een refractor. Eigenlijk heb ik toch 100mm opening nodig om het kanaaltje dat ze scheidt van de equatoriale band echt makkelijk te zien.

Comment

markleeman Ik stond gisteren tussen dat tijdstip even buiten. Toen was hij idd goed te zien. Zeker als je weet waar te kijken en waar op te letten.

Maar zoals jeanpierre al zei. Je moet echt leren zien en niet alleen kijken. Het verschil met wat ik nu zie en wat ik 1.5 jaar geleden zag is echt een wereld van verschil. Kan je nagaan wat die mannen zien die al jaaaren en jaaaren bezig zijn!
                              130mm/650mm newton | 40mm Coronado PST | 254mm/1200mm dobson

Comment

Smirnoff103,

ik stel voor dat je met je telescoop langskomt op onze eerstvolgende activiteit. Dat is dan de nationale zonnekijkdag op zondag 2 juli tussen 14 en 17 u. Adres: GEMEENTESCHOOL VICHTE,
                                Beukenhofstraat in VICHTE, naast de brandweerkazerne en het politiecommissariaat. We zijn er met verschillende leden aanwezig, kunnen je maximale info geven over het gebruik en de mogelijkheden van je telescoop en je kan meteen ook het verschil tussen diverse telescoop types en -diameters vaststellen. BELANGRIJK: KIJK ZELF INTUSSEN NIET MET JOUW TELESCOOP NAAR DE ZON!!!! Hiervoor zijn speciale filters noodzakelijk! Met een refractor van dit type en deze diameter wordt het een heuse uitdaging om de rode vlek te zien. Je zal de maantjes rond Jupiter zien en één of twee equatoriale wolkenbanden, maar de Rode vlek...? Bij Saturnus zal je de ringen zien, maar de Cassini scheiding zal enkel mogelijk zijn bij lage luchtonrust en perfecte scherpstelling. Probleem is dat dergelijke beginnerstelescopen nog steeds vaak verpakt zijn in dozen waarop fenomenale foto's van de maan en planeten afgedrukt staan, die niet beantwoorden aan de mogelijkheden van de telescoop...
                                philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Comment

Working...
                                X